بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
مستطيل شيشه اي تالار

بازار در انتظار یک تمدید

از دیگر گروه هایی که چندی است توانسته توجه بازار را به خود جلب کند، گروه فلزات اساسی هستند که افزایش نرخ محصولات آنها در بازارهای جهانی چشم انداز خوبی پیرامون سودآوری این شرکت ها قرار داده است.
کد خبر : ۱۶۳۱۶۳
نویسنده :
حسینی
با اتمام ساعات معاملات روز دو شنبه 94.02.06 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 369 واحد افزایش به رقم 55383 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 703 واحد کاهش عدد 170149 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 90 واحد افزایش به رقم 29700 واحد رسيد.

همچنین در این روز "کچاد" با 68 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "همراه" با 55 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 6 واحد افزایش به رقم 801 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3136 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1109 میلیارد ریال رسید.

در روز جاری نیز بازار توانست روند رو به رشد خود که ابتدای هفته در پیش گرفته بود را ادامه دهد.

به گزارش بورس نیوز در این میان بازار هنوز هم چشم به معاملات گروه خودرویی دارد و روند خود را به معاملات این گروه گره زده است و این در حالی است که این گروه نیز در یک انتظار بزرگ به سر می برد.

این انتظار از آنجا ناشی می شود که پر حجم ترین سهام این گروه یعنی ایران خودرو که بیشترین ارزش معاملات در بازار را در اختیار دارد و به نوعی به لیدر کنونی بازار تبدیل شده، در تلاش برای تمدید مصوبه معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها است.

در همین راستا نیز شنیده می شود که در این شرکت و با همراهی سازمان بورس کمیته ای تشکیل شده است تا با جدیت تمدید این مصوبه پیگیری شود.

مصوبه ای که تمدید آن می تواند مشکل بسیاری از شرکت ها و وضعیت بورس و به ویژه این غول خودروسازی را دگرگون سازد. مسئله ای که به نظر می رسد حکم پاشنه آشیل بازار در این روزها را پیدا کرده است و ارزش آن را دارد تا متولیان اقتصادی و مسئولان بازار در جهت تمدید آن اهتمام ویژه ای را داشته باشند و تمام راهکارهای موجود را بررسی کنند.

سایپا نیز به همراه زیر مجموعه های خود یعنی پارس خودرو و زامیاد توانست در روز جاری با حجم مناسب و تقاضای بالا روز خوبی را پشت سر بگذارد و این در حالی است که بازار همچنان چشم انتظار اخبار تحولات این شرکت و قراردادهای خارجی آن است.

از دیگر گروه هایی که چندی است توانسته توجه بازار را به خود جلب کند، گروه فلزات اساسی هستند که افزایش نرخ محصولات آنها در بازارهای جهانی چشم انداز خوبی پیرامون سودآوری این شرکت ها قرار داده است.

در این گروه فولاد مبارکه بیش از سایر هم گروهی های خود در کانون توجهات اهالی بازار می باشد و شنیده می شود که این شرکت قصد واگذاری 50 درصد از سهام فولاد هرمزگان به یک شرکت ایتالیایی را دارد.

این روزها و به ویژه روز جاری واکنش معکوس پالایشگاهی ها به افزایش قیمت نفت و کاهش تقاضا در بازار بر روی این شرکت ها نیز در نوع خود جالب توجه است. چرا که در روز جاری اکثر شرکت های این گروه معاملات کم رونقی را همراه با افت قیمتی به خود دیدند.

همچنین طی معاملات روز جاری نمادهای بانکی متأثر از اخبار منتشر شده پیرامون افزایش سرمایه و البته برخی گشایش های بین المللی با اقبال اهالی تالار روبرو شدند و نمادهای این گروه تماماً به رنگ سبز درآمد.

گروه صنایع غذایی نیز که مدت هاست بحث صادرات محصولات خود به کشور روسیه را در دستور کار دارد، امروز از جمله گروه های پر اقبال بازار بود. امری که در صورت به نتیجه رسیدن صادرات این گروه به روسیه می تواند تداوم داشته باشد و این گروه را به روزهای اوج خود برساند.

در پایان امیدواریم در حالی که رفع تحریم ها توانسته فضای جدیدی را در اقتصاد به وجود آورد و چشم انداز خوبی را در جهت جذب سرمایه گذاری و رشد اقتصادی برای کشور ایجاد کند. با تلاش مسئولان اقتصادی سایر مشکلات و ناهماهنگی های داخلی نظیر مشکلات ناشی از موضوع افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی شرکت ها و دخالت برخی نهادها در امر قیمت گذاری و از این دست اختلال ها نیز از سر اقتصاد کوتاه شود تا مسیر رشد بازار هر چه بهتر و بیشتر در جهت صعود و شکوفایی هموار شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
-
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
در تاریخ 7 اردیبهشت دوره 5 ساله مدیریت سازمان بورس به پایان می رسد و پس از آن تصمیمات سازمان اعتبار ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
بعد از مجمع سازمان باید منتظر رئیس و هیات مدیره جدید سازمان باشیم. به رئیس فعلی که امیدی نیست شاید رئیس جدید کار مثبتی کرد!