بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر : ۱۶۳۳۵۴
راه‌های متفاوتی برای افزایش سرمایه شرکت‌ها وجود دارد؛ از برداشت از سود انباشته، تا استفاده از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، استفاده از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها همواره یکی از جذابیت‌های بازار و مسیر‌هایی بود که شرکت‌ها علاقه زیادی به استفاده از آن داشتند. اما به تازگی طی مصوبه دولت مبنی بر برقراری مالیات بر سود حاصل از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در صورت‌های مالی، عنوان می‌شود که این مسئله جذابیت خود را برای شرکت‌ها از دست می‌دهد. برای بررسی تاثیرات این مصوبه در بازار سرمایه، علیرضا سیری، معاون توسعه بازار تأمین سرمایه امین به گفت‌وگو با رادیوسهام پرداخت.
 

۱- از سال جاری شرکت‌هایی که بخواهند از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزیش سرمایه دهند، باید مالیات پرداخت کنند؛ سال گذشته این مسئله یکی از جذابیت‌های بازار سرمایه بود و شرکت‌هایی که افزایش سرمایه خود را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی می‌دادند، رشد قابل توجهی می‌کردند، اما درحال حاضر که این موضوع برقرار شده و به تبع تمایل شرکت‌های برای استفاده از این مسیر کاهش خواهد یافت، جذابیت جدید بازار بر مبنای چه موضوعی خواهد بود؟
من فکر می کنم که بازار به صورت هم زمان، هم با فرصت‌ها و هم با تهدیدهایی مواجه است؛ از طرفی مسولان بانک مرکزی و دیگر مسولان اقتصادی تاکید می‌کنند که نرخ بهره در حال کاهش است و در سال جاری نیز روند کاهشی آن ادامه خواهد یافت. وقتی نرخ بهره کاهش پیدا کند، در ادامه P/e بازار نیز افزایش خواهد یافت. نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذاران کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن با P/e بیشتری تمایل به خرید سهم دارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر