بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر : ۱۶۳۳۸۵
سن و سال ‌آدم‌ها روی پیشانی‌شان نوشته نشده است. برخی افراد جوان‌تر از سن واقعی خود و برخی مسن‌تر به نظر می‌رسند. حال دانشمندان ژنی را کشف کرده‌اند که در این زمینه نقش دارد.

به گزارش انتخاب، توصیه‌های مختلف زیادی برای جوان ماندن وجود دارد؛ آب زیاد بنوشید، بروکلی بخورید، ماهی را فراموش نکنید و حتی روزانه چند دقیقه ژیمناستیک مخصوص صورت انجام دهید. 

در این میان،فهرست سرم، کرم و ویتامین‌های 'معجزه'‌گر نیز تمامی ندارد.تحقیقات نشان داده‌اند که حتی اگر همه این عوامل به علاوه نحوه زندگی و برخورداری از امکانات بهداشت و سلامت در جوان ماندن فرد موثر باشند، اما نقش ژن‌ها را نمی‌توان فراموش کرد.

 با این همه هنوز این سوال باقی است که چه میزان از کدام ژن‌ها در پیر شدن سریع یا جوان ماندن طولانی ‌دخیل‌ هستند. تیم تحقیقاتی دانشگاه آراسموس در شهر روتردام سرنخ یکی از این ژن‌ها را پیدا کرده است. روش کار آ‌ها این بود که دو هزار و 700 فرد مسن را انتخاب کردند و بسته به این که چه اندازه پیرتر و یا جوان‌تر از سن واقعی شان به نظر می‌رسند، مجموعه‌‌ای از ژن‌هایی را که تصور می‌شد در این رابطه نقش دارند، مورد آزمایش قرار دادند.

تیم تحقیق در مجله علمی „Current Biology" درباره نتیجه این تحقیقات نوشتند که یکی از سرنخ‌ها را در ژن MC1R یافته‌اند. بسته به نوع این ژن، افراد تا دو سال مسن‌تر به نظر می‌رسند. 

این ژن در رنگ مو و پوست و ایجاد شدن لکه‌های قهوه‌ای روی پوست و احتمالا در پروسه ترمیم سلول‌های بدن نیز نقش ایفا می‌کند.با این حال، پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که این ژن در پروسه پیر شدن یا جوان ماندن فرد دقیقا چگونه عمل می‌کند. مانفرد کایزر، رئیس این پروژه تحقیقاتی می‌گوید که هدف این تحقیقات صرفا موضوع زیبایی نیست، بلکه در عمل نشان داده ‌شده است افرادی که در چهره پیرتر به نظر می‌رسند، عمدتا بدنی بیمارتر نیز دارند. بنابراین تحقیقات روی این که کدام ژن‌ها و به چه صورت در پیر شدن نقش ایفا می‌‌کنند، می‌تواند گامی برای سالم ماندن طولانی‌تر افراد نیز باشد.

کایزر می‌گوید موضوع به ژن MC1R محدود نمی‌شود و قطعا یک گروه از ژن‌های مختلف در این رابطه سهم دارند. این تحقیقات هنوز در ابتدای کار است و به بسیاری سوال‌ها نمی‌تواند پاسخ دهد. 
گام بعدی یافتن ژن‌های دیگری است که در پیر شدن دخیل‌ هستند و یافتن این که آنها دقیقا چه کاری در بدن می‌کنند.

* بهارنیوز
اشتراک گذاری :
ارسال نظر