بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
با بررسی صورت های مالی بانک ها طی چند سال گذشته برخی از این بنگاه ها سود هر سهم خود را از آنچه در سال 93 محقق کرده بودند نیز کمتر برآورد کرده و عملکرد 9 ماهه آنها نیز چنگی به دل نمی زند که از این بین می توان بانک های اقتصاد نوین، پاسارگاد، کارآفرین و دی را نام برد.
کد خبر : ۱۶۳۳۹۹
نویسنده :
یارمحمدی

گروه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری طی چند سال گذشته و با توجه به تحریم های بین المللی با مشکلات زیادی همراه بودند که صورت های مالی این بنگاه های اقتصادی به طور واضح و شفاف گویای این مشکلات و چالشها هستند.

به گزارش بورس نیوز، با بررسی صورت های مالی بانک ها طی چند سال گذشته برخی از این بنگاه ها سود هر سهم خود را از آنچه در سال 93 محقق کرده بودند نیز کمتر برآورد کرده و عملکرد 9 ماهه آنها نیز چنگی به دل نمی زند که از این بین می توان بانک های اقتصاد نوین، پاسارگاد، کارآفرین و دی را نام برد.

اما با این حال برخی از بانک ها نیز همچون بانک سرمایه 629 درصد و بانک گردشگری 271 درصد افزایش سود برای سال 94 نسبت به سال 93 را بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده روی سامانه کدال برآورد کرده اند.جدول زیر به طور کامل گویای عملکرد مالی این شرکت ها در سال 93، 94 و بودجه برآورد شده برای سال جاری می باشد.

در سال 94 بر بانک ها چه گذشت؟/ عرضه های حقوقی و سلب اعتماد سهامداران حقیقی
در سال 94 بر بانک ها چه گذشت؟/ عرضه های حقوقی و سلب اعتماد سهامداران حقیقی
در سال 94 بر بانک ها چه گذشت؟/ عرضه های حقوقی و سلب اعتماد سهامداران حقیقی

بر اساس این گزارش و با توجه به اطلاعات موجود در جدول فوق، بانک ایران زمین که در سال 93 به ازای هر سهم مبلغ 30 ریال زیان محقق کرده بود، با مفروضاتی خوش بینانه برای سال 94 این رقم را به 80 ریال سود تغییر داد، اما این تعدیل مثبت در حالی است که در عملکرد واقعی 9 ماهه منتهی به 94.09.30 به ازای هر سهم 707 ریال زیان شناسایی کرده است و با توجه به این عملکرد به نظر می رسد این رویه ادامه دار باشد، البته هنوز این مجموعه پیش بینی سال 95 خود را روانه بازار نکرده و نزدیک به یکسال است که با پیغام مدیریت فرابورس ایران این نماد معاملاتی با توجه به دریافت اطلاعات با اهمیت متوقف مانده است، در حالی که هنوز این اطلاعات با اهمیت به اطلاع سهامداران این بانک نرسیده است!

همانطور که پیشتر عنوان شد بانک سرمایه نیز از دسته بانک هایی بود که بودجه سال 94 خود را با خوش بینی 629 درصدی، از مبلغ 14 ریال به 102 ریال سود به ازای هر سهم افزایش داده بود ولی طی عملکرد واقعی 9 ماهه مبلغ 485 ریال زیان شناسایی کرده است. نکته جالب تر اینکه بودجه ارائه شده این بانک برای سال مالی 95 از سود 141 ریالی به ازای هر سهم خبر می دهد، مهم آنجاست که با وجود این زیان "سمایه" چگونه می تواند بودجه 94 خود را پوشش دهد؟ و علاوه بر آن و با ادامه این رویه برای سال مالی 95 آیا توانایی پوشش بودجه ارائه شده را دارد یا خیر؟

در مقابل این عملکرد ضعیف "سمایه" و "وزمین" دو مجموعه بانک گردشگری و بانک سینا عملکردی مناسب را رقم زدند به طوریکه "وگردش" با پوشش 404 درصدی بودجه سال 94 شاگرد اول گروه خود شد، "وسینا" نیز با شناسایی 243 ریال سود بوجه سال مالی منتهی به 94.12.29 را با 98 درصدی همراه کرد. البته نباید فراموش کرد سود هر سهم وگردش غیر مستمر بوده و نباید انتظار ادامه این روند سودآوری را برای سال مالی جاری از این مجموعه داشت.

پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، اولین بحثی که در بین فعالان اقتصادی مطرح شد، برقراری روابط بانکی ایران با کشورهای خارجی بود که تحت تأثیر این موضوع وضعیت بانک های داخلی می تواند با رونق همراه شود و اغلب فعالان بازار سرمایه نیز این گروه را از آن دسته مجموعه های پر پتانسیلی می دانند که توانایی رشد قیمت سهامشان پیرو رشد و رونق سودآوری را دارند.

بر این اساس، با وجود آنکه بسیاری از مسئولین خبر از برقراری سوئیفت و گسترش روابط کارگزاری بانک های ایرانی و خارجی را می دهند اما در روند قیمتی سهام این گروه اثری نداشته و این نمادهای معاملاتی در بازار بورس راه خود را می روند. البته لازم به ذکر است که پیش بینی سال 95 این بنگاه ها نیز اغلب با تعدیل مثبت و با فرض بهبود اوضاع صنعت ارائه شده، که بر همین اساس می توان انتظار رشد قیمتی سهام این بانک ها را داشت اما نکته مهم عرضه سهامداران حقوقی در سهام این گروه می باشد که اعتماد سرمایه گذاران از روند مثبت و پایدار بانک ها در بازار سرمایه سلب کرده و این گروه را از کانون توجه دور کرده و دیگر نمی توان روی بانک ها به عنوان لیدر بازار در جهت صعودی بورس حساب کرد

بر این اساس، بهتر است سهامداران حقوقی این مجموعه ها در چنین شرایطی که اغلب نمادهای معاملاتی با رشد قیمتی کام سهامداران خود را شیرین کرده اند، از سهام بانکی خود حمایت کنند تا این گروه پر پتانسیل با وجود این حجم اخبار مثبت بتواند حرکتی رو به جلو داشته باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
گل گفتي بورس نيوز به تعبيري ديگر سهامداران حقوقي بانكي از رونق بورس نگرانند و احساس مي كنند افزايش قيمت سهام بانكها پول را از باك خارج خواهد كرد اين فقط در جهان سوم اتفاق مي افته و عين جهالته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
بانک ملت که نابودمون کرد.
یه بار هم که فرصت داشتیم از ضرر خارج شیم با رفتار حقوقیش و اعتماد پوچ به وعده مدیرعاملش (غرامت) این فرصت را از دست دادیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
بانکها بسیار ارزنده هستند ولی بسیار بعید است مافیای بازار به آنها اجازه رشد بدهد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
چون شرکت های حقوقی بزرگی پشت این سهم های بانکی هستند چنانچه همه با هم حمایت کنن رشد به این گروه برمی گرده ، گرچه اکنون با نفروختن خود درحال حمایت هستند ولی اراده نیاز است.