بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
طی نظرسنجی بورس نیوز بررسی شد؛

نرخ تعادلی دلار برای اجرای سیاست تک نرخی

نرخ تعادلی ارز پس از تک نرخی شدن هم باید در محدوده ای نزدیک به دو نرخ مبادله ای و بازار آزاد باشد؛ چرا که وجود اختلاف فاحش با یکی از دو نرخ مذکور قطعاً بازار را ملتهب کرده و مشکلاتی را با خود به همراه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۶۳۵۳۴
نویسنده :
کیوان فر
"نرخ تعادلی و مطلوب دلار برای تک نرخی شدن کدام محدوده قیمتی است؟" این سوال نظرسنج اخیر بوس نیوز است که بیش از 4700 نفر با شرکت در آن اعلام رأی کرده اند.

به گزارش بورس نیوز، بیش از 43 درصد رأی دهندگان در این رأی گیری معتقدند بهترین محدوده تعادلی برای نرخ ارز قیمت های حدود 3000 تا 3100 تومان است. محدوده قیمتی که آخرین بار طی فروردین ماه سال 93 آن را به خود دید و از آن پس با صعود از آن دور شد.



نرخ تعادلی دلار برای اجرای سیاست تک نرخی

کل آراء: 4705

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، محدوده قیمتی 3301 تا 3500 تومان نیز از نظر میزان آراء کسب شده دومین گزینه مورد توجه مخاطبان بورس نیوز قرار گرفته است. بطوریکه حدود 37 درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی معتقدند محدوده تعادلی بهای دلار بالای 3300 تومان و کمتر از 3500 تومان است. محدوده ای که طی سال 95 همواره قیمت ها در بازار آزاد در همین سطح قرار داشته و نوسان زیادی را تجربه نکرده است.

در نهایت اما کمتر از 20 درصد از کل آراء محدوده مناسب برای تک نرخی شدن دلار را در مرز بین 3100 تا 3300 تومان تخمین می زنند.

اما حدود 4700 مخاطب در حالی به این نظرسنجی پاسخ گفتند که دولت بارها بر لزوم تک نرخی شدن ارز و ایجاد ثبات در این بازار تأکید کرده است. اما رسیدن به این هدف مستلزم توجه به نکات و متغیرهای متعددی است.

اولین مورد اثر گذار بر تعیین نرخ تعادلی ارز پس از اجرای سیاست تک نرخی شدن، توجه به میزان کسری احتمالی بودجه کل کشور است که می تواند در صورت وجود انحراف معیار زیاد تبعات جبران ناپذیری را بر بدنه اقتصاد کشور وارد آورد.

چرا که بودجه دولت بر مبنای نرخ مشخصی برای ارز دلار تدوین و به مجلس ارایه می شود و در سال جاری آنچه مبنای محاسبات منابع و مصارف ارزی قرار گرفته، نرخ 2850 تومان به ازای هر دلار است. از این رو بایستی دید وزن کدام بخش از منابع و یا مصارف ارزی در بودجه امسال بر دیگری سنگینی می کند تا براحتی دریافت که افزایش هر تومان بهای دلار برای تک نرخی شدن ارز در کشور، این بودجه را به چه میزان دستخوش مازاد و یا کسری می سازد.

البته درست است که حجم قابل توجهی از درآمدهای دولت وابسته به نفت و به صورت ارزی است، اما نکته اصلی پیرامون مشکلات مرتبط با انتقال ارز به داخل کشور و تأمین نیاز بازار داخلی است که همواره و در برخی شرایط به ویژه افزایش فشار تحریم ها فنر بهای ارز را بیش از پیش فشرده می ساخت تا در مقاطعی جهش های یکباره و نوسانات شدید را نظاره گر باشیم.

از سویی با در نظر گرفتن تراز تجاری کشور و نسبت واردات به صادرات نیز بایستی قدری بیشتر تأمل کرد؛ چرا که در سال های اخیر به دلیل بالا بودن حجم واردات در مقایسه با صادرات، تراز تجاری ایران منفی بود و به عبارتی مصارف ارزی بر منابع ارزی غلبه داشت و این عامل نیز می تواند در تعیین نرخ تعادلی دلار بسیار نقش آفرین و حائز اهمیت باشد.

موضوع بعدی که بایستی به آن توجه داشت روندی است که در حال حاضر قیمت ها در بازار آزاد در پیش گرفته و تمایل به ثبات بیشتری دارد. زیرا در بازار آزاد بهای هر دلار در حالی کمتر از 3500 تومان در نوسان است که بهای آن در اتاق مبادلات ارزی قدری بالاتر از 3000 تومان است.

نرخ تعادلی دلار برای اجرای سیاست تک نرخی


نرخ تعادلی دلار برای اجرای سیاست تک نرخی

با این اوصاف به نظر می رسد نرخ تعادلی ارز پس از تک نرخی شدن هم باید در محدوده ای نزدیک به دو نرخ مبادله ای و بازار آزاد باشد؛ چرا که وجود اختلاف فاحش با یکی از دو نرخ مذکور قطعاً بازار را ملتهب کرده و مشکلاتی را با خود به همراه خواهد داشت.

به عبارتی به نظر می رسد نرخ تعادلی بایستی در بازه ای باشد که به اقتصاد کمک کند؛ زیرا نرخ های پایین تر از حد انتظار می تواند رکود و کسری بودجه دولت را به همراه داشته باشد و برای افراد خاص ایجاد رانت کند و نرخ های بسیار بالا هم تورم و رشد قیمت ها را سبب خواهد شد که در شرایط کنونی اقتصاد کشور این موضوع چندان مطلوب نبوده و با سیاست های ضد تورمی دولت یازدهم هم در تناقض است.

بر این اساس، این نرخ تعادلی بایستی بگونه ای باشد که بودجه شرکت هایی که به نوعی وابسته به نرخ ارز هستند، به صورت محسوسی دستخوش تغییر نشود؛ چرا که در این صورت معاملات سهام در بازار سرمایه و شرکت های درگیر با نرخ ارز نیز می تواند ملتهب شده و آرامش خود را از دست بدهد. آرامشی که به دلایل متعدد و مختلف قریب به دو سال از آن بی بهره مانده بود و زمان کمی است که تلاش دارد دوباره آن را بازیابد. به هر حال بایستی دید تا اجرای این سیاست چه اتفاقاتی در حوزه سیاسی و اقتصادی خواهد افتاد تا بر مبنای آن بتوان بهترین نرخ ارز تعادلی را ارزیابی کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
بالا وپتیین رفتن نرخ ارز اصلا اتفاقی نیست بی خودی ادرس غلط به مردم ندهیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
چرا خط قرمز می کشی ؟منظورت را متو جه نمی شوم