بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
این مقاله با توصیف راهبردهای شناختی در چرخه ی فن آوری ششم و هفتم، استفاده از مدیریت فناوری در آموزش خلاقانه ی پیشرفته ی کارکنان را برای توسعه ی علمی، فن آوری، اقتصادی و اجتماعی موثر کشورها، بررسی می نماید.
کد خبر : ۱۶۳۷۵۷

چکیده

این مقاله با توصیف راهبردهای شناختی در چرخه ی فن آوری ششم و هفتم، استفاده از مدیریت فناوری در آموزش خلاقانه ی پیشرفته ی کارکنان را برای توسعه ی علمی، فن آوری، اقتصادی و اجتماعی موثر کشورها، بررسی می نماید. رویکرد ایجاد صلاحیت در آرایش جدید چرخه ی فن آوری ششم، نیاز به کنترل فرآیند شناختی ، روش ایجاد تحصیلات گسترده از اطلاعات مربوط به موضوع دانش دارد. فن آوری شناختی چرخه ی فن آوری ششم به فرآیندهای شناختی محض گرایش داشته و متعلق به حوزه ی روانشناسی، تعلیم و تربیت و دانش است، در حالی که فن آوری های اجتماعی-انسان دوستانه به فرد، عمل، جامعه، اخلاقیات، معنویات، ارزش ها و فرهنگ مربوط می باشند. این در هفتمین روش محیط ذهنیتی، فرهنگ ذهنیتی، محیط مخصوصاً سازمان یافته و بازتابی-فعال، ظاهر شده، و اشکال جدید زندگی را در این سیاره به وجود آورده است. سنت های تاریخی فرهنگ و ذهنیت روسیه دلایلی می دهند که این کشور یکی از نخستین کشورهایی باشد که در تلاش برای رسیدن به چرخه ی هفتم فن آوری است.

کلید واژه ها: چرخه ی فن آوری، مدیریت فن آوری، فن آوری های شناختی، فن آوری های علمی و اجتماعی انسان دوستانه، ذهنیتی محیط یادگیری بازتابی

1. مقدمه

2. این مقاله، استفاده از مدیریت فناوری برای آموزش پیشرفته ی کارکنان خلاق را، برای توسعه ی علمی و فناوری، اقتصادی و اجتماعی موثر دولت اثبات نموده است. این به خوبی مشخص شده است که فرایند ورود تعدادی از کشورهای توسعه یافته ی جهان، به عنوان یک قاعده، در فاز رشد چرخه ی فن آوری بعدی، تکمیل شده است. چرخه ی فن آوری، تعدادی از صنایع فن آوری یکپارچه هستند. در طول دو قرن ، از سال 1770، اقتصادهای کشورهای پیشرو، پنج چرخه ی فن آوری را سپری کرده اند. با توجه به نظریه ی اقتصاددان روسی ، نیکلای کوندراتیف، پیشرفت های علمی و فن آوری، دوره ای و با طول چرخه ی حدوداً 50 ساله است. طول عمر یک چرخه ی فن آوری شامل چهار مرحله است: رکود ، احیا ، رونق و رکود (سیریامکین، 2012). این برای یک کشور مهم است که در فاز رونق چرخه ی فن آوری باشد.

در روسیه، حدود 10% تولید را می توان به چرخه ی پنجم و نوظهور ششم فن آوری مرتبط دانست. گذر به یک چرخه ی جدید فن آوری، به وسیله ی یک انقلاب فن آوری منظم فراهم شده، و اثربخشی صنایع اصلی اقتصاد را افزایش می دهد. در حال حاضر روسیه در فرایند بازیابی صنعتی قرار دارد.

حوزه های کلیدی تشکیل چرخه ی فن آوری، بیوتکنولوژی است، که مبتنی بر پیشرفت ها در زیست شناسی مولکولی و مهندسی ژنتیک، فن آوری های شیمیایی و نانو موادها، سیستم های هوش مصنوعی، شبکه های اطلاعات جهانی، امنیت، فضا، سیستم های نظامی و مکاترونیک، داروهای هوشمند، علوم شناختی، فن آوری اجتماعی-انسان دوستانه و همگرایی آنها می باشد.

مدیریت فناوری، علوم اجرایی، ارتباط فنی، اقتصادی، روانشناسی، حقوقی، ثبت اختراع و موضوعات مدیریتی است که هدفش دستیابی به اهداف راهبردی و تاکتیکی شرکت و همچنین برنامه ریزی، پیشرفت و تجاری سازی نوآوری می باشد.

مدیریت فناوری، استراتژی های خلاقانه ی زیر را در مدیریت تحصیلی و شناختی پیاده می کند: علم نوآوری تولید محصولات رقابتی بازار سود علم. معنی زنجیره، به صورت زیر است: بدون علم هیچ نوآوری ای وجود ندارد، بدون نوآوری هیچ تولیدی نیست ، بدون تولید هیچ محصولی رقابتی ای نداریم، بدون محصولات رقابتی هیچ سودی وجود ندارد، بدون سود هیچ علمی وجود ندارد. این الگوریتم نتایج تحقیقات علمی در حال انجام و تولید محصولات رقابتی، خودکفایی یک کارخانه را تضمین می کند. بنابراین، فن آوری های خلاقانه و پرسنل آموزش دیده، باید به صورت موثری کار کنند و نیازهای بازار را ارضا کنند (ظینوف، کوزیک، سیگانوف و سیریامکین 2010).

ساختار مدیریت فن آوری واحدهای آموزشی زیر را داراست: راهبرد تجاری در یک شرکت های-تک، شناسایی و ارزیابی ظرفیت های مهندسی، انتقال و تجاری سازی فن آوری های جدید، بازاریابی، مالکیت معنوی، راهبرد حمایت قانونی از نتایج تحقیقات علمی تجاری، مدیریت و برنامه ریزی تحقیق شرکت های-تک، روش های ارزیابی اقتصادی پروژه های خلاقانه، مقامات نظارتی و همکاری با آنان، کنترل صادرات فن آوری ها، همکاری بین المللی، اساس امنیت اقتصادی و فن آوری.

راهبرد مدیریت فناوری شامل بازبینی فناوری (ارزیابی فرصت ها و رقابت های فن آوری، ساختار و اثربخشی یک کارخانه)، بررسی کیفیت، پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در دانشگاه ها، حداقل کردن خطر و تطبیق برنامه ی راهبردی یک شرکت.

پیاده سازی مدیریت فن آوری که یک سری اصول خلاقانه ی آموزش پرسنل را فراهم می کند، "تحصیل مادام العمر" است، در زمانی که بر اساس مدار آموزشی انعطاف پذیر و بدون وقفه، سطوح و اجزای سازنده ی سیستم آموزشی زیر را می توان به وجود آورد: عمومی و اضافی، رسمی، تحصیل غیر رسمی و رسمی، و در زمانی که چارچوب سفت و سخت نظام آموزشی توسط موسسات آموزشی جدید «غیر سیستمیک» فرسوده می شود: دانشگاه های متحد و اشکال متحرک آموزش تکمیلی.

بنابراین، در گذار از اقتصاد جهانی به چرخه ی ششم فن آوری، شناسایی شاخص ها (فن آوری های نو ظهور) و بخش های «جذاب» بازار جهانی برای روسیه، لازم است، تا بتواند ظرفیت احتمالی بخش های بازار را ارزیابی نماید، بازیکنان اصلی طولانی مدت ، و همچنین یک بستر فن آوری جدید، از جمله محصولات و خدمات جدید را پیدا کند و، با توجه به تعامل آموزش با شرکت های خلاقانه ی صنعتی، که نیازهای واقعی متخصصان دارای مدارک تحصیلی مختلف و کیفیت آموزشی آنها را تعیین نماید. مدارک تحصیلی متخصصان باید نیازهای یک فرد، جامعه و دولت را برآورده کنند(گرفتن موج، 1999).

توسعه و تجاری سازی فن آوری نیاز به تکنسین ها و مدیران "نسل جدید" دارد، بنابراین، آموزش روش ها باید دوباره تعریف شوند. "آموزش عالی" در حال تبدیل شدن به یکی از حوزه های پیشروی فعالیت در چرخه ی ششم فن آوری است، که در آن ارزش یک فرد که به طور پیچیده ای سازمان دهی شده، به طور قابل توجهی افزایش می یابد. بنابراین در آموزش پرسنل، باید توجه ویژه به "عمل خلاقانه" نمود. چنین تجدید شدیدی در آموزش نیاز به برخورد جدید با دانش، از جمله انواع تکنیک های ترجمه دارد، تمرکز اصلی، بر روی "توسعه ی توأم هویتی" بوده و مهم ترین منبع، یک فرد است (کوزمینووا، فرومینا، 2008).

بنابراین، تفاوت کلیدی دیگر مدل جدید آموزشی، یک تشخیص عملی در مورد اصول استعداد با ارزش است. انگیزه و جذابیت های دانشجویان کلیدی ترین و گران ترین منابع برای بهره وری آموزشی است (پتروا، 2012). در این الگوی آموزشی، سیستم مدیریت شناختی، به روز و مشخص شده است. در سیستم سنتی آموزشی، هدف مدیریت شناختی "جمع آوری دانش دائره المعارفی توسط یک فرد" می باشد، در حالی که رویکرد ایجاد صلاحیت به جدید چرخه ی ششم فن آوری، نیاز به کنترل فرآیند شناختی، روش ایجاد آموزش گسترده ("قدرت نرم" یاد شده) از اطلاعات داده شده مربوط به موضوع دانش، دارد.

حومه ی بالا، قدرت فکری و ضرورت فرهنگی است. بخش اطلاعات، بیشتر نماینده ی دستگاه های فنی همراه با روش های خلاقانه ی آموزشی و توسعه است، که به فرم فعالیت های اجتماعی و فرهنگی هستند. آموزش، در حال بازتاب و خلق راه اعمال دانش اصلاح شده بر یک تغییر فزاینده و عمل پیچیده است.

آموزش روسیه هنوز در روند جهانی تأخیر دارد: بی ثباتی دانشجویان (2% تعداد کل دانشجویان خارجی)؛ ظاهر شدن در سیستم آموزشی یادگیری-الکترونیکی (در غرب 90% از موسسات از فرم الکترونیکی آموزش استفاده می کنند، در روسیه، موسسات شروع به جذب این فن آوری های جدید نموده اند)؛ توسعه ی مباحث علمی و روش «یادگیری با انجام دادن»، همچنان ضعیف هستند و نوظهور می باشند (فریمن،1982).

در چرخه ی ششم فن آوری، آموزش، از نظر توسعه ی سرمایه ی انسانی، به عنوان یک معیار ارزیابی پتانسیل کشور در نظر گرفته شده است. ایالات متحده خود را به عنوان یک مرکز آموزش جهانی تعریف می کند، در حالی که در روسیه فرایند نوسازی سیستم آموزش، هم اکنون در حال بروز شدن است، و مشکلات صادرات آموزش روسیه در حال بحث است.

به تازگی، توسعه ی جامعه ی دانشگاهی و دانشجویی فراملی جهان در محیط برون مرزی، در حال بروز شدن است. این نه تنها شکل گیری فن آوری های جدید آموزشی را ، بلکه محیط اجتماعی-فرهنگی نخبگان فراملی جدید را نیز تشویق می کند. محیط علمی دانشگاه به عنوان یکی از روش های زندگی، که در آن محیط ، سرمایه ی اجتماعی، ماهیت رابطه ی بین دانشجویان و اساتید مهم هستند و جایگزین یک پلت فرم می باشند که عناصر دیگر فرایند آموزشی، بر روی آن، نصب شده اند. ساختار محیط علمی، یک مدل آموزشی است که به عنوان یک موقعیت مدل نسبت به محیط اطراف، در یک مقیاس جهانی تکرار شده است (کوزمینووا، فرومینا، 2008).

اولویت دادن به توسعه ی آموزش در چرخه ی ششم فن آوری، اجازه می دهد تا توسعه ی راهبردهای شناختی را در چرخه ی هفتم فن آوری تصور کنیم. همانطور که می بینیم، در اعماق چرخه ی ششم فن آوری، جستجو برای جهت گیری های ایدئولوژیک جدید متفاوت از آرمان های تمدن صنعتی، م اکنون آغاز شده است. مسائل وابسته به ارزش ها به شدت به پیشرفت بشریت مربوط گشته است. ارزش اصلی، «بشریت» و حفاظت از تمدن است. این که چرخه ی هفتم فن آوری، چرخه ی فن آوری های اجتماعی-انسان دوستانه نامیده می شود، تصادفی نیست. فن آوری های شناختی چرخه ی ششم فن آوری، به فرآیندهای شناختی مطلق گرایش دارند و متعلق به حوزه ی روانشناسی، آموزش و دانش هستند، در حالی که فن آوری های اجتماعی-انسان دوستانه به فرد، عمل، جامعه، اخلاق، معنویات، ارزش ها و فرهنگ اشاره دارند. این مسئله به هفت روش محیط ذهنیت، فرهنگ ذهنیت، محیط مخصوصاً سازمان یافته و بازتابی- فعال ظاهر می شود، و فرم های جدیدی از زندگی را روی این سیاره به وجود می آورد. فن آوری اجتماعی بر روی حفظ و حتی رشد انواع تشکل های اجتماعی-فرهنگی در جهان متمرکز شده اند (توماس، رابرت،2004).

سنت های تاریخی فرهنگ و ذهنیت روسیه دلیلی شده است که این کشور یکی از نخستین کشورهایی باشد که برای ورود به چرخه ی هفتم فن آوری تلاش می کند.

علاوه بر این، روسیه در غرب و در شرق قرار گرفته است، بنابراین ذهنیت روسیه، صفات روانی ملی خود را دارد (تمایل به بازتاب، صبر، احساسات زیاد، نوع دوستی، تحمل، ارتباط) و ذهنیت ویژگی غربی (عمل گرایی، عقلانیت) و شرقی (اولویت دادن به خانواده، روابط سلسله مراتبی) را شامل می شود. تا کنون، این کشور جایگاه خوبی یافته که نقش اصلی را در برقراری فن آوری های نظم جهانی بازی در چرخه ی هفتم فن آوری بازی کند.


تقدیر و تشکر

این مطالعه در چارچوب برنامه ی توسعه ی رقابتی دانشگاه ایالتی تومسک انجام شد.

راشل کریمی


منابع

Syryamkin V. I., (ed.), (2012) Cognitive systems of monitoring and forecasting of scientific and technological development of the country, Publishing House of Tomsk State University, Tomsk, 358 p.

Zinov V.G. Zinov, Kozik V.V., S.A. Tsyganov and Syryamkin V.I. (2010) Technology Management, Tomsk: Publishing House of Tomsk State University, 576 p.

Miller J., (1978), Reparation and Change: Psychological Aspects of Social Innovation, CEGO Publications, 1St Edition, 270 p.

Catch the wave (1999). The Economist. URL: http://www.economist.com/node/186628

High-hume & high-ed: high human technologies and high education. Intellectual Russia. URL: http://www.intelros.ru/subject/mir_prog/3813- hi-hume-hi-ed-vysokie gumanitarnye.html

Ja. Kuzminova, I. Frumina (ed.), (2008) Russian education – 2020: the model of education for economics, based on knowledge. IX International academic conference «Economic Modernization and Globalization», Higher School of Economics, Moscow, p.13-14.

G.I. Petrova (2012). Methodological basis of cognitive management as a tool of innovative strategy of knowledge management. News of Altai Academy of Economics and Law. № 1. pp. 93-96.

Freeman С. (1982). Innovation and Long Cycles of Economic Development. University of Campinas. URL: http://www.globelicsacademy.net/pdf/JoseCassiolato_2.pdf

Alternative globalization: the seventh technological cycle (2010). URL: http://www.ntsr.info/science/reviews/1796.htm

Thomas J. P., Robert H.W., (2004), In Search of Excellence: Lessons from America's Best-Run Companies, HarperCollins Press, 400 p.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر