بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
از همین رو ظاهراً عدم تمایل و توانایی اندک مدیران ایران خودرو در استفاده از موقعیت ها و فرصت ها به مذاق نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت خوش نیامده و وزیر توصیه به تنظیم برنامه های جدیدی برای ایجاد تحول در این کارخانه کرده که بخشی از آن به تغییرات مدیریتی در این شرکت باز می گردد.
کد خبر : ۱۶۳۸۰۲
نویسنده :
بابک آموخته

استفاده از فرصت اقتصادی یکی از اصلی ترین وظایف مدیران شرکت ها در جهت بهبود فضای کسب و کار و نیز اصلاح ساختار مالی شرکت متبوع خود می باشد در همین راستا طی پایان سال گذشته اغلب شرکت های فعال بورسی در جهت اصلاح ساختار و افزایش توان و توسعه خود اقدام به استفاده از مهلت باقی مانده برای اعمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نمودند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، افزایش سرمایه مذکور بیش از هر صنعتی برای شرکت های فعال در خودروسازی که با مشکل نقدینگی و مشمولیت ماده 141 قانون تجارت مواجه هستند مورد توجه قرار گرفت بطوریکه شرکت خودرو سازی سایپا و زیر مجموعه های آن به هر نحو و تلاشی که بود تا پایان سال 94 اقدام به استفاده از این فرصت باقی مانده نمودند اما مدیران ایران خودرو در شرایطی که به نظر می رسید با توجه به اخبار موجود مبنی بر مشارکت با خودرو سازان خارجی از این فرصت استفاده نماید نسبت به این موضوع واکنش سریع نشان ندادند و نسبت به استفاده از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های بی تفاوت گذشتند و از گروه مذکور تنها شرکت ایران خودرو دیزل در سال 95 با استفاده از مهلت ایجاد شده توسط سازمان بورس در رایزنی با سازمان امور مالیاتی اقدام به طرح این افزایش سرمایه نمود.

هر چند که افزایش توان و توسعه شرکت های خودرویی همواره یکی از موارد مورد توجه وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده که ایران بتواند در کورس رقابت با خودروسازان منطقه پیشتاز باشد و از طریق این صنعت ارزآوری داشته باشد و به همین دلیل این افزایش سرمایه به علت معافیت مالیاتی می توانست با هزینه ای بسیار اندک سبب افزایش قدرت و توان مالی شرکتهای حاضر در صنعت خودروسازی گردد.

بر این اساس همین تعلل و کندی در تصمیم گیری مدیران ایران خودرو کافی بود تا برای اولین بار در تاریخ خودرو سازی کشور ارزش روز (مارکت) این شرکت نسبت به رقیب دیرینه خود یعنی سایپا با یک اختلاف فاحش و معنا دار با کاهش مواجه شود.

اگرچه ممکن است مدیران ایران خودرو عدم استفاده از این موقعیت را نداشتن زیان انباشته و بی انگیزگی عنوان کنند اما به هر حال این فرصت آخر می توانست با توجه به روند افزایشی نرخ تورم طی سال های گذشته موجب واقع بینانه تر شدن اطلاعات مالی و عملکردی این شرکت گردد و بر اساس اصول حسابداری، دارایی هایی که به بهای تمام شده در دفاتر مالی ثبت گردیده اند به بهای روز ثبت مجدد شوند و توان تسهیلات گیری شرکت و همچنین نسبتهای مالی آن بهبود یابد .


از همین رو ظاهراً عدم تمایل و توانایی اندک مدیران ایران خودرو در استفاده از موقعیت ها و فرصت ها به مذاق نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت خوش نیامده و وزیر توصیه به تنظیم برنامه های جدیدی برای ایجاد تحول در این کارخانه کرده که بخشی از آن به تغییرات مدیریتی در این شرکت باز می گردد.

در این رابطه دیروز شایعات مختلفی از طریق فضای مجازی خصوصا وب سایت های خبری و کانالهای تلگرامی منتشر شد که حکایت از تغییر مدیریت شرکت سرمایه گذاری سمند به عنوان بازار گردان سهام ایران خودرو داشت بطوریکه گفته می شود بزودی جمشید ایمانی جایگزین علی شیخی مدیر عامل فعلی این شرکت خواهد شد.

به هر حال اقتصاد و صنعت در پسا برجام آن هم در سال اقتصاد مقاومتی- اقدام و عمل نیازمند مرد عمل است تا بتواند تصمیم درست با سرعت بالا در جهت تحقق شعارهای اقتصادی و راهگشا اتخاذ نماید. 


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ali
GERMANY
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
آخه این قیمت روی تابلو مهم نیت که.
اصل کار قیمت بلوکیه سهمهاست. وقتی توی معاملات بلوکی سهمی مثلا پونصد تومن معامله بشه حالا قیمت روی تابلوش هرچی میخاد باشه. اصلا 1 ریال باشه. چه اهمیتی داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
بابا سهم خودرو را ببندید بازار را به گند کشید .این سهم توان حرکت از سایر سهام گروه و حتی کل بورس را گرفته .با وجود این سهم بازار ما تحلیل ناپذیر شده .سرمایمون به باد رفت .خدا از باعث و بانیش نگذره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
هردو خوبند.
فرزاد
-
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
همه را عوض کنید.
مختار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
فاصله قیمت سهام دو شرکت را نگاه کنید ایران خودرو 2 برابر سایپا است در صورتی که سایپا چیزی از خودرو کم ندارد و چون تولیداتش مشتری بیشتری دارد پیروز خواهد شد؟؟؟؟؟؟؟//
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
افزایش سرمایه کاغذی هیچ کمکی به این صنعت نمیکند اگر وزیر دلش برای صنعت خودرو میسوزد باید به دنبال افزایش سرمایه واقعی باشد.
علی
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
دوست عزیز تو همه جا این حرفها رو میزنی ولی توجه نداری که ارزش واقعی سهم به خاطر داراییهای زیاد خیلی بیشتره؟من یک خودرو شاسی بلند 6سیلندر سال 2012 خریدم حدود 60 میلیون الآن با گذشت 4 سال استفاده 120 میلیون میخرن حالا ارزش دفتری این خودرو بامحاسبه استهلاک 10 ساله برای من حدود 35 میلیونه .عدم افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی مثل اینه که من خودروام رو به 35 میلیون بفروشم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
مسله مسیله تعلل نیست مسیله این است که مدیران ایران خودرو هم ظاهرا نمی خوان زیر بار این سیاه بازی ها برن و الکی سهامداران را خوش کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
از طرفی هم بازی خودشان هست تا سهم را مفت از چنگ حقیقی ها در بیاران بعد سهمو بکشن بالا
یوسف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
معمولا مدیران دولتی (مثلا مدیران ایران خودرو) هیچگاه به خاطر تعلل و بی کفایتی مواخذه نمی شوند اگر شرکتی حتی زیانده باشد صورت سود و زیان را طوری تنظیم تا سود آور جلوه و پاداش قانون تجارت نصیب مدیران گردد ، جای تعجب است صنعتی که می خواهد جایگزین ارز آوری خام فروشی گردد مدیران و مشاوران بی مسئولیتی دارند. مگر قانون دارایی از 5 سال قبل تدوین نشده بود و اعلام مجدد از 10 ماه قبل نشده بود!!!!!!!؟
رحیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
این افزایش سرمایه از محل تجدید دارایی واین حقه بازیها وحساب سازیها هیچ مشکلی از این شرکتها حل نمی کند وفقط باعث فریب خوردن مردم وافتادن در دام خودروییها خواهد شد
یوسف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
اگر ایران خودرو خوب مدیریت شود همانند جنرال موتورز در خاور میانه است بالا و پایین قیمت کار نوسانگیران و رانت خواران است لیکن در بلند مدت شرکت و سهم بی نظیر است و سهامداران نگران نباشند فقط بری سودا گران قدری سخت شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
افزايش سرمايه ذوب ظاهرا تائيد شده است لطفا گزارش تهيه فرمائيد
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
عرض ادب
لطفا از شرکت تکنوتار و مدیرمالی این شرکت و مدیرعامل جدید آن مصاحبه ای به عمل آورید بنظر میرسد این شرکت رو به تحول است با قراردادهایی که با آفریقا منعقد کرده و فروش ملک،احتمالا یکی از شگفتی های سال جاری تکنو خواهد بود
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
همیشه خورشید زیر ابر نمی نماند خودروهای بادکنک را بترکانید همان طور که بسته شد 2برابر باز شد حالا نوبت بسته شدن وبا نصف قیمت باز شدن هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
واقعن چرا از سهامشون حمایت نمی کنن؟! افت قیمت تا کجا!!!
میرزایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
باسلام و احترام محضرتان
تشکر بابت مطالب زیبا
سایت بسیار زیبایی دارید..
افتخار ما آشنایی با شماست
علی
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
خخخخخخخخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
واقعا دم گرم مدیرعامل سایپا که هوای سهام داران خودش و تمامی زیرمجموعه هاش را دارد
احسنت و آفرین
تک صدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
در نماد پارس خودرو که روزی وقتی صبحت از سرمایه گذار خارجی به میان می آمد اول بحث پارس خودرو و رنو مطرح میشد، چنان در سکوت خبری فرو رفته ایم که گویا اصلا پارس خودرویی وجود ندارد ولی نکته قابل تا مل این است که اخیرا در این نماد کدهایی خاص با اردر های مشکوک با مدیریت قیمت سهم در یک محدوده میکنند سایت ها تا یک ماه قبل با خبر قرارداد (رنو و پارس خودرو ) که میگفتند نهایی شده همه جا رو پر کرده بودند وخیلی از سهامدار ها با این خبر ها بالای 200 تومان وارد سهم شدن تا حالا هم نصف سرمایه خودشون و از دست دادن حالا چه کسی جواب گوی این همه زیان دیگران است یا رسانه ها دروغگو یا شایعه پراکن هستن یا مسئولین ذیربط که همش میگفتند قرارداد نهایی شده. لطفا این مورد را هم پیگیری بفرمائید پیشاپیش از زحماتتون ممنونم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
افزایش سرمایه دلیلی بر برتری شرکتی بر دیگری نمی باشد شرکتی مثل ایران خودرو که ساختار مالی مناسبی دارد دلیلی برای افزایش سرمایه ندارد بقیه خودرو یی ها برای خروج از شمولیت ماده 141 و اصلاح ساختار مالی خود اقدام به افزایش سرمایه نمودند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
همه اش شده خودرو چرا درمورد سایر سهام مثل بانکی ها نمی نویسی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
گفته میشه این نامه یک تلافی با سایپا بوده که سازمان بورس امتازب یشتری به سایپا داده و ایران خودرو با این نامه خواسته بگه اگر امتیازات بیشتری به ایران خورو نده ایران خودرو همه چیز را به هم میریزه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
من چند ساله تو بورس فعالیت می کنم نفهمیدم این افزایش سرمایه آخه چه نفعی برای سهامدار داره که مردم اینقدر دوست دارن. نه واقعا؟
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
برخی مغرضانه یا نا دانسته همه شرکت های خودرویی را می کوبند و کاملا اشتباه می کنند درود بر روحانی و وزیزان با کفایتش
nilli
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴
با سلام
ای کاش به جای این حرف ها فوت فن کوزه گری (سهامداری ) یاد می گرفتیم ظاهراً در بازار معاملات ما نه تحلیل تکنیکال کاربرد میدانیم نه تحلیل بنیادی
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
این مشکل خودرو نیست

بلکه سایپا است که با فریبکاری قیمتش را به اسمان برد

اصلاح سنگینی در انتظار سایپا است
ناشناس
ROMANIA
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
ممنون بابت اطلاع رسانیتون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
احساس ميكنم الان بورس ايران جايي شده براي چاپيدن جيب مردم ، حال كه درآمدهاي دولت بسيار كاهش يافته ، با زيركي تمام بخش عمده اي از درآمد مورد نياز از بورس تامين ميگردد آن هم به كثيف ترين وجه ممكن يعني ابتدا قيمت سهم را بالا برده در اوج به مردم قالب ميكنند سپس سر و كله صندوق هاي نوسانگير نظير صندوق بازنشستگي فولاد،سرمايه گذاري سمند ، بيمه ها پيدا شده و با ريختن سهام به بازار قيمت را كاهش داده و دوباره از كف قيمت اقدام به جمع كردن ميكنند ،واقعا جاي بسي تاسف و بدبختي است كه در كشوري كه همه مردم دم از ايمان و اعتقاد به خدا ميزنند اينچنين غارت و چپاول پول افراد تحت عنوان نوسانات بازار چهره اي موجه بخود گرفته است ، به هر حال بنده توصيه اكيد به سروران گرامي دارم در دامي كه حقوقي هاي بازار براي حقيقي هاي مظلوم پهن كرده اند گرفتار نشوند كه تباهي و نيستي سر انجام آن خواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
همه اینها نشان از اشقتگی بازار بورس ایران دارد که واقعا سرمایه گذاران را دیگر برای ابد نامید کرده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
سهامداران محترم کلا سهام های بانکی را بی خیال شوید چون همه بانک های اروپایی در حضور کری اعالان کرده اند حاصر به مراوده بانکی با ایران نیستند .
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
باید مدیران ایرانخودرو را که هنوز به گفته خودشان از تاریخ مهلت معافیت مالیاتی خبر نداشتند را اخراج کرد.