بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
مستطيل شيشه اي تالار

مسابقه دو امدادی در بورس

شرکت هایی همچون "چکارن"، "چکاوه"، "شلعاب" و "کپشیر" و "فباهنر" از جمله مجموعه هایی هستند که در روزهای گذشته و البته روز جاری با وجود قرمز پوش بودن کلیت بازار شاهد افزایش قیمت در آنها بودیم و همچنان با روندی مثبت و پایدار به حرکت خود ادامه می دهند.
کد خبر : ۱۶۳۸۰۷
نویسنده :
یارمحمدی

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 95.02.21 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 435 واحد کاهش به رقم 53392 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 427 واحد کاهش عدد 168933 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 179 واحد کاهش به رقم 28888 واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 36 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خودرو" با 59 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 802 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 5345 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1447 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری شاهد ادامه روند نزولی روزهای گذشته در بازار سرمایه بودیم، به طوریکه در اغلب نمادهای فعال در بورس افت محسوس قیمت ها را تا محدوده حداکثر نوسان منفی تابلوی معاملات شاهد بودیم.

بازار سرمایه طی روز جاری وارد کانال 76 هزار واحدی شد، مداری که با توجه به روند روزهای اخیر بازار کاملاً قابل پیش بینی بود، به نظر می رسد در حال حاضر دیدگاه خاص و یا قالبی در بازار سرمایه وجود ندارد که مبنای تصمیم گیری سرمایه گذاران در روزهای آینده قرار بگیرد. تنها بازار سرمایه از لغو تحریم ها و اجرایی شدن برجام خوشحال است و امید به آن دارد که هر لحظه ممکن است در این بازار اتفاق جدیدی رخ دهد. اگر چه در حال حاضر خبر خاصی از صنایع فعال در بورس منتشر نشده، اما موضوع قابل اهمیتی که وجود دارد آن است که فعلاً ریسک قابل توجهی شرکت ها را تهدید نمی کند.

بر اساس این گزارش، طی روز جاری با انتشار خبر کاهش قیمت تضمینی برق، فیوز شرکت های فعال در این گروه نیز پرید و در پی آن شاهد افت قیمت سهام شرکت های تولید کننده برق بودیم، این در حالی است که در صورتی که تصمیم دولت منجر به کاهش قیمت برق مصرف کننده نیز شود، می تواند اقدام مناسبی باشد که البته بایستی منتظر ماند و دید که نهایتاً چه تصمیمی از سوی دولتمردان اتخاذ می شود و این موضوع چه تاثیری بر وضعیت شرکت های فعال در این صنعت بر جای خواهد گذاشت.

از طرف دیگر شنیده شده تغییراتی در مدیریت شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی اتفاق افتاده است که با روی کار آمدن انصاری مدیر عامل جدید این شرکت، ظاهراً قرار بر این است که افراد جدیدی بر مسند مدیریت این شرکت ها بنشینند که در اولویت این تغییرات مدیریتی هلدینگ های پتروشیمی قرار دارند. لذا بر این اساس مدیران این زیر مجموعه ها به تکاپو افتاده اند تا با افزایش چابک سازی شرکت ها در بازار سرمایه بتوانند تغییر و تحولاتی در شرکت های خود ایجاد کنند و این در حالی است که سابق بر این، شرکت های زیر مجموعه شستا جزو کندترین و کنج نشین ترین شرکت ها در بورس بودند به طوریکه گویی مدیران این مجموعه ها اصلاً از معامله شدن سهامشان در بازار اطلاعی نداشتند.

در این شرایط، شرکت هایی همچون "چکارن"، "چکاوه"، "شلعاب" و "کپشیر" و "فباهنر" از جمله مجموعه هایی هستند که در روزهای گذشته و البته روز جاری با وجود قرمز پوش بودن کلیت بازار شاهد افزایش قیمت در آنها بودیم و همچنان با روندی مثبت و پایدار به حرکت خود ادامه می دهند.

از طرف دیگر وقتی در شرایط فعلی به بازار نگاه می کنیم شاهد انجام معاملاتی بین دو گروه خودرو و فلزات اساسی در بازار بورس هستیم، این معاملات بیشتر شبیه به مسابقه دو امدادی می باشد که هر یک از اعضا بخشی از مسیر مسابقه را طی می کند و بر سر چوب امدادی دعوا دارند. بنابراین زمانی که شرکت های خودرویی مثبت معامله می شوند. گروه های دیگر از جمله گروه فلزات اساسی در حالت اصلاح قیمتی به سر می برند، اما به محض منفی شدن گروه خودرویی، فلزات اساسی حرکت رو به رشد خود را آغاز می کنند، این امر نشان دهنده آن است که نقدینگی در بازار سرمایه بین این دو گروه جابه جا می شود، علت این دست به دست شدن نقدینگی نیز اخبار مثبتی پیرامون گروه خودرویی و افزایش قیمت فروش محصولات فلزی در بورس کالا و نیز تغییر و تحولات قیمت های جهانی فلزات اساسی می باشد.

اما نکته قابل تأملی که در این گروه وجود دارد، آن است که هر زمان نقدینگی به این گروه ها وارد می شود سهام شرکت های کوچک با تغییر روند همراه می شوند. در رابطه با علت این موضوع نیز می توان به رفتار سهامدار عمده شرکت های بزرگ اشاره کرد که معاملاتشان در این دو گروه به نحوی است که منجر به عقب نشینی و ترس سهامداران دیگر از جمله سهامداران خرد این مجموعه ها شده است. از طرفی نقدینگی که وارد این گروه ها می شود به حدی است که شرکت های کوچک را با یک رشد قیمت مواجه می کند اما این نقدینگی تغییری در شرکت های بزرگتر ایجاد نمی کند.

البته گفتنی است که با آغاز فصل مجامع سالیانه شرکت ها، به دلیل توقف نماد معاملاتی شاهد افزایش فشار عرضه پیش از رفتن به مجمع هستیم، چرا که با توجه به عملکرد این مجموعه ها در سال 94 با وجود رکود اقتصادی حاکم بر کشور، در مجامع خود سود قابل توجهی توزیع نخواهند کرد. بنابراین اغلب سرمایه گذاران تمایل به حضور در مجمع عادی سالیانه شرکت ها ندارند و این امر موجب تشدید فشار فروش در بازار بورس شده است، بر این اساس باید دید روند این بازار طی روزهای آینده چگونه رقم خواهد خورد؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
نگو بورس. بگو قمارخونه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
عجب بورسی داره ایران پس چه طور شد اون سرمایه گذاران خارجی که میخواستن تو بورس کولاک کنند .ها حتما سرمایه گذاران به صف فروش خوردن و سرمایه ای را که براش یک عمر خون دل خوردن از دست دادن .اگه برجام به نتیجه نرسیده بود و این اوضاع بورس بود دلمون نمیسوخت اما با اجرای برجام چرا اوضاع باید این طور باشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
سلام اشتباهی که بسیاری از اساتید ودولت سیاسیون اقتصاد دانها دانشکاهها وغالب نخبکان می کنند اوجو سنکینی بر تفکرات مردم چاری است نشناختن موقعیت وارزش کذاری اشتباه وندیدن کل واقعیات جهان است است از زمان هاشمی رفسنجانی این جو اشتباه موجودیت یافت ونشانه بارز ان مقایسه ایران با کشورهای خارجی زمانی ترکیه زابن کره ووو که در کلامهای کذشته وحال وجود دارد مثلا اقتصاد دانها در دانشکاهها وکلاسها مبانی نظری وفرمولاسیونهای را یاد می کیرند که با شرایط اقتصاد ایران خوشبینانه 5 در صد کارائی دارند ویا اصلا متانسب وضع ایران نیست ویا کاملا برای ایران مسموم است و جون ساختن جرخ را بلد نیستند مونتاز کار کار تفکرات هستند مثلا ارزش واعتبار ایران را به سنجیم خیلی بیشتر از امریکا واروبا است ولی تفکری که به تواند این صحبت را بل فعل کند وتحلیل کند اراده ندارد وانجه که هست انقلاب اسلامی در درون خود ابزارهای فراوانی دارد که بل استفاده مانده است جکونه به این دلیل که همه قذرت دنیای غرب هم اورد ایران شده است وایران دارای ابزارهای نو ظهور وکار امد دارد منتها هنوز ارزش کذاری ودیده نه شده
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
یکی از عجایب بورس این است که فولاژ هر روز مثبت است ولاکن فولاد مبارکه یکسره در جان میزند ...جالبه؟؟؟؟
دوستدار طبیعت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
دست اندر کاران محترم بورس نیوز لطفا پیگیری کنید. در مورد پارس خودرو اخبار ضد و نقیض میدن بیرون مثلا یکی از برنامه های مهم رنو تولید داستر جدید با تیراژ بالای 50000 در پارس خودرو برای بازار ایران و صادرات هست، حالا صحبت از بن رو میکنن که کل ظرفیتش پنجاه هزار نمیشه در حالی که برنامه رنو تولید پانصد هزار خودرو در ایران هست، حالا ال 90 و پارس تندر و ساندرو به کنار،،،خوب فرض کنیم بن رو را بدن به رنو و رنو اونجا پنجاه هزارتا تولید کنه (که البته خودش یه بحث مفصل داره مثل خطوط تولید و...) پس تکلیف چهارصد و پنجاه هزارتای باقیمونده چی میشه؟؟؟ همینطوری الکی یه جایی تولید میشه؟؟؟!!! یا مثلا همینطوری رفاقتی پارس خودرو تولید میکنه بعد رنو هر وقت دوست داشت مثل قبل قطعه نمیده تا تولید بخوابه؟؟؟ خوب اگه واقعا اینطور باشه که مسئولان سایپا و وزارت صنعت بزرگترین خیانتو دارن انجام میدن یعنی دادن 300000 هزار ظرفیت تولید و بازار پارس خودرو به رنو بدون هیچ قرارداد.!!! به جای اینکه رنو را در سهام و سود و زیان پارس خودرو شریک کنن تا اونا هر وقت دلشون خواست نتونن برن حالا اواینطور که بوش میاد به خاطر منافع شخصی خودشون فقط دارن در قالب قرداد قبلی تولید ال 90 و تجربه تلخش دوباره پارس خودرو رو مونتاژ کار محصولات رنو میکنن، آیا با تجربه تلخ تولید ال90 وندادن قطعه و عدم تولید برنامه ریزی شده با کارشکنی رنو که در قالب جوینت وینچر رنو پارس بود، ادامه این قرارداد برای تولید محصولات بیشتر یک خیانت نیست؟؟؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
سهامداران محترم کلا سهام های بانکی را بی خیال شوید چون همه بانک های اروپایی در حضور کری اعالان کرده اند حاصر به مراوده بانکی با ایران نیستند .