بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
در بررسی ارزش بازار صنایع طی یک دوره بدست آمد:

92 درصد از ارزش بازار سرمایه از آن 20 صنعت

از میان 53 صنعت فعال در بازار سرمایه بیشترین ارزش بازار به صنایعی همچون شیمیایی، بانک ها و موسسات اعتباری، فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و چند رشته ای صنعتی اختصاص دارد و در مقابل گروه هایی همچون تجارت عمده و خرده فروشی، استخراج سایر معادن، محصولات چوبی، محصولات کاغذی و چاپ کمترین ارزش بازار را به ثبت رسانده اند.
کد خبر : ۱۶۳۸۱۵
نویسنده :
جمشیدی
بازار سرمایه از سال گذشته تاکنون فراز و نشیب های متعددی را پشت سر گذاشت و تحت تأثیر عوامل و اخبار مختلف منتشر شده با افت و خیزهایی همراه شد. در این بین برخی از متغیرهای مهم و مطرح در بازار سرمایه همچون ارزش بازار صنایع، نسبت پی بر ای و ... متأثر از این امر افزایش یا کاهش یافتند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، از میان 53 صنعت فعال در بازار سرمایه بیشترین ارزش بازار به صنایعی همچون شیمیایی، بانک ها و موسسات اعتباری، فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و چند رشته ای صنعتی اختصاص دارد و در مقابل گروه هایی همچون تجارت عمده و خرده فروشی، استخراج سایر معادن، محصولات چوبی، محصولات کاغذی و چاپ کمترین ارزش بازار را به ثبت رسانده اند.

بر اساس اطلاعات موجود، ارزش بازار گروه شیمیایی با 72 شرکت فعال در آن و با برخورداری از نسبت پی بر ای 6.2 مرتبه، بیش از 101 هزار و 636 میلیارد تومان محاسبه می شود که بیشترین رقم از میان 53 صنعت فعال بورسی است.

ارزش بازار این صنعت طی دوره مشابه سال گذشته یعنی پانزدهم اردیبهشت ماه سال گذشته بیش از 100 هزار و 358 میلیارد تومان بوده است. بر این اساس می توان گفت ارزش بازار صنعت شیمیایی طی دوره مورد بررسی با افزایش 1.3 درصدی همراه شده است.

بعد از آن بانک ها و موسسسات اعتباری با 25 شرکت فعال در آن به عنوان دومین گروهی که بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند، برگزیده می شوند. چرا که گروه بانک با پی بر ای 7.54 مرتبه ای ارزش بازار آن بیش از 50 هزار و 462 میلیارد تومان می باشد.

ارزش بازار صنعت مذکور طی 15 اردیبهشت ماه سال 94 حدود 48 میلیارد تومان بوده است. ردیف سوم نیز از آن گروه فلزات اساسی با 43 شرکت و پی بر ای 6.3 مرتبه می شود که ارزش بازار آن بیش از 38 میلیارد و 672 میلیون تومان است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که ارزش بازار گروه فلزات اساسی طی یک سال اخیر منتهی به 15 اردیبهشت ماه 4.5 درصد کاهش یافته است. در مقابل اما نسبت پی بر ای صنعت مذکور از 6.35 به 123.81 مرتبه افزایش یافته است.

رتبه های بعدی نیز به گروه های فرآورده های نفتی، چند رشته ای صنعتی و خودرو و قطعات اختصاص دارد که ارزش بازار هر یک از آنها بیش از 20 هزار میلیارد تومان محاسبه می شود.

بیش از 92 درصد از کل ارزش بازار سرمایه در اختیار 20 صنعت فعال در این بازار می باشد که در ذیل لیست این صنایع را مشاهده می کنید.

92 درصد از ارزش بازار سرمایه از آن 20 صنعت

این در حالی است که صنعت تجارت عمده و خرده فروشی با تک سهم "تجار" کمترین ارزش بازار را در بورس رقم زده، به گونه ای که ارزش بازار گروه مذکور یک میلیارد و 62 میلیون تومان محاسبه می شود و پس از آن گروه استخراج سایر معادن با تک نماد "کماسه" و با برخورداری از ارزش بازار بیش از 32 میلیارد و 140 میلیون تومانی و نیز محصولات چوبی با تنها شرکت فعال در آن یعنی فیبر ایران و ارزش بازار 54 میلیارد و 606 میلیون تومانی در ردیف های بعدی قرار می گیرند. همچنین صنایعی همچون سایر حمل و نقل، چاپ، محصولات کاغذی، زراعت و خدمات وابسته به آن، محصولات چرمی ومنسوجات در این رده بندی قرار می گیرند.

92 درصد از ارزش بازار سرمایه از آن 20 صنعت

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
ذوب به قيمتهاي بالاي 600 تومان خواهد رسيد . شك نكنيد دوستان عزيز
امینی
ROMANIA
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
امروز توی تالارهای گفتگو شایعه شده کسائی که وخارزم می خرند دنبال سود مجمع نباشند فقط به کسائی سود داده میشود که 7 ماه پیش سهامدار بودند این کار غیر قانونی هست