بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
در گفتگو با مدیر عامل سرمایه گذاری صنعت نفت مطرح شد:

برنامه های "ونفت" جهت واگذاری پروژه نفت قشم و مشارکت با شرکت های اروپایی

استراتژی همیشگی شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در قبال پرتفوی بورسی خود، بهره‌گیری از وجود سهام با قدرت بنیادی بالا بوده و شرکت به دنبال کسب سود از هیجانات بازار نیست.
کد خبر : ۱۶۳۹۴۴
نویسنده :
جمشیدی

شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت فعال در گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای است و تمرکز این مجموعه سرمایه گذاری در حوزه نفت و پتروشیمی قرار دارد و بیشترین بخش پرتفوی بورسی "ونفت" به شرکت های فعال در گروه های پتروشیمی و پالایشی اختصاص دارد. بر اساس این گزارش، برنامه های این شرکت جهت واگذاری سهام یکی از زیرمجموعه های غیر بورسی آن یعین شرکت سرمایه گذاری نفت قشم یکی از مهمترین موضاعاتی است که پیرامون سهام این شرکت مطرح می شود. در همین ارتباط، کریم بروفرد مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز به سوالات مطروحه در این خصوص پاسخ می دهد که شرح آن را در ذیل مشاهده می کنید.

بورس نیوز: گمانه زنی ها و شایعاتی در بازار سرمایه مبنی بر برنامه شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت جهت واگذاری 49 درصد از پروژه نفت قشم شنیده می شود. از این رو، در صورت صحت و سقم این موضوع در خصوص اثرات مالی اجرایی شدن این برنامه بر سودآوری شرکت توضیحاتی ارائه بفرمایید. منابع حاصل از این واگذاری به چه برنامه هایی اختصاص خواهد یافت؟

سهامداران عمده شرکت سرمایه‏گذاری نفت قشم در نظر دارند تا بخشی از سهام این شرکت را با هدف برنامه‌های توسعه‌ای راهبردی، دسترسی به فناوری روزآمد، ایجاد ساختار حاکمیت شرکتی توانمندتر و حضور موثر در بازارهای جهانی، به یک شرکت معتبر اروپایی واگذار نمایند. در حال حاضر این مهم در حال رایزنی و هماهنگی برای انعقاد قرارداد است و در صورت تحقق کامل این موضوع، مراتب مطابق با دستورالعمل شفاف‏سازی سازمان بورس و اوراق بهادار به اطلاع سهام‏داران محترم خواهد رسید. همچنین این مجموعه در نظر دارد تا منابع حاصل از این محل را جهت توسعه زنجیره ارزش فعالیت‌های سودآور، اجرای پروژه و تقویت پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت بکار برد.

بورس نیوز: ارزیابی جنابعالی از عملکرد شرکت های موجود در پرتفوی بورسی "ونفت" چگونه است و آیا این مجموعه برنامه ای جهت اصلاح یا تغییر پرتفوی بورسی جهت سرمایه گذاری در گروه های جدید و فروش سهام فعلی خود در نظر دارد؟

استراتژی همیشگی شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت در قبال پرتفوی بورسی خود، بهره‌گیری از وجود سهام با قدرت بنیادی بالا بوده و شرکت به دنبال کسب سود از هیجانات بازار نیست. به نظر بنده پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت می تواند پر بازده‌تر از وضع موجود باشد. در حال حاضر مشغول بررسی و اتخاذ تصمیم مناسب به منظور بهبود پرتفوی و جایگزینی سهام با ارزش بنیادی بالاتر به جای برخی از سهام موجود در پرتفوی هستیم.

بورس نیوز: وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت های فعال در پرتفوی غیر بورسی "ونفت" را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا برنامه ای جهت واگذاری سهام زیر مجموعه های غیر بورسی در بازار سرمایه در نظر دارید؟ این برنامه ها در صورت وجود، در چه مرحله ای به سر می برد؟

یکی از برنامه های جدی شرکت در قبال شرکت های زیر مجموعه، آماده سازی زیرمجموعه ها برای حضور در بازار سرمایه است. در همین راستا، بررسی های لازم در خصوص پتانسیل های موجود در این شرکت‌ها، به منظور حضور موثرتر در بازار سرمایه در حال انجام است.

بورس نیوز: در خصوص مهمترین طرح های توسعه ای در دست اجرای شرکت توضیحاتی ارائه فرمایید، پیشرفت فیزیکی پروژه ها در چه مرحله ای است و هزینه مالی آنها از چه محلی تأمین می شود؟

همانگونه که مستحضر هستید، بزرگترین پروژه توسعه‌ای در حال انجام در شرکت، پروژه ذخیره سازی نفت قشم بوده و مهم ترین منبع تامین مالی ارزی این پروژه تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی می باشد که مصوبه اخذ تسهیلات انجام شده و اقدامات لازم با هماهنگی بانک عامل جهت دریافت این تسهیلات در حال انجام است. نکته قابل توجه در خصوص توسعه فعالیت‌های این پروژه، مشارکت با شرکت‌های معتبر اروپایی است که به آن اشاره شد. همچنین یکی دیگر از طرح های توسعه‌ای در حال انجام در شرکت، جایگاه‌های سوخت می‌باشد. تلاش داریم تا درآمدزایی از این طرح نیز طبق برنامه از نیمه دوم سال1395 محقق گردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر