بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
مستطيل شيشه اي تالار

بورس در انتظار همسویی و همدلی

بازار سرمایه در حالی در آخرین روز کاری هفته جاری با رشد شاخص های منتخب خصوصاً شاخص کل وزن همراه شد که برخی گروه همچون پالایشگاهی ها در بازه مثبت و با رشد قیمت مواجه شدند و برخی دیگر همچون خودرویی ها معاملات منفی را پشت سر گذاشتند.
کد خبر : ۱۶۴۳۸۴
نویسنده :
یارمحمدی

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.03.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 195 واحد افزایش به رقم 53975 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 144 واحد کاهش عدد 166887 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 58 واحد افزایش به رقم 28176 واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 51 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "جم" با 61 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افزایش به رقم 817 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2234 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1511 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در حالی در آخرین روز کاری هفته جاری با رشد شاخص های منتخب خصوصاً شاخص کل وزن همراه شد که برخی گروه همچون پالایشگاهی ها در بازه مثبت و با رشد قیمت مواجه شدند و برخی دیگر همچون خودرویی ها معاملات منفی را پشت سر گذاشتند.

قیمت نفت در روزجاری برای نخستین بار طی 6 ماه اخیر به مرز 50 دلاری نزدیک و با نوسانات مثبتی همراه شد و بر همین اساس گروه پالایشگاهی ها در بازار امروز با شرایط رو به رشد و پر مبادله حاضر شدند. نمادهای "َشاوان"، "شتران"، "شراز" و "شرانل" با صف خرید همراه بودند و نماد معاملاتی "َشبندر" نیز با رشد 2.5 درصدی قیمت مواجه شد که علت این رشد قیمتی نیز تحت تأثیر خبرهایی که مبنی بر افزایش سرمایه از محل سود انباشته به واسطه افتتاح هر چه سریعتر طرح کیفی سازی بنزین و تعدیل مثبت سود هر سهم در گزارش 12 ماهه به گوش می رسد، می باشد.

در گروه فلزات اساسی، در رابطه با شرکت فولاد مبارکه، خبرهای متفاوتی از فروش این شرکت مطرح شده و علاوه بر این موضوع بحث خریدار خارجی سهام "هرمز" نیز همچنان مطرح می باشد. سهام این شرکت در بازار امروز با رشد حدود یک درصدی و حجم معاملات بیش از 32 میلیون سهمی همراه بود که 68 درصد حجم را سهامداران حقوقی خریداری کردند و سهامداران حقیقی بیشتر در نقش فروشنده حاضر شدند.

نماد معاملاتی "ذوب" نیز که این روزها در کانون توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته، روزی پر مبادله اما منفی را پشت سر گذاشت، در خصوص این مجموعه شایعات مختلفی مطرح می باشد اما باید دید درگیری شرکت و سهامدار عمده و صحبت های ضد و نقیض مدیرعامل چه زمانی پایان خواهد یافت.

سهام شرکت ماشین سازی اراک نیز از گروه محصولات فلزی شرایط مساعدی را سپری کرد و با صف خرید بیش از 19 میلیون سهمی به کار خود پایان داد، مدیران "فاراک" در نشست خبری که ابتدای هفته جاری برگزار شد، از 2 برابر شدن فروش شرکت و بهره برداری از برخی پروژه ها و پوشش بودجه ارائه شده برای سال مالی جاری خبر دادند. به نظر می رسد این اخبار مثبت از فعالیتهای شرکت منجر به رشد قیمتی در این نماد شده باشد.

گروه پر سر و صدای این روزهای بازار نیز طی روز جاری اغلب در محدوده منفی تابلوی معاملات مورد داد و ستد قرار گرفتند، به نظر می رسد موضوع فعالیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها همچنان ادامه خواهد داشت ، این بحث و شایعات مختلفی که در این خصوص مطرح می باشد منجر به ایجاد جو بی اعتماد در بین سهامداران شده است. این در حالی است که عدم بازگشایی نماد "خساپا" و سهام جایزه آن نیز بر این فضای غبارآلود بازار افزوده و از طرفی برخی از فعالان بازار بورس نیز از نهایی شدن افزایش سرمایه ایران خودرو صحبت می کنند. با توجه به شرایطی که افت قیمت "خودرو" برای این گروه ایجاد کرده ممکن است باعث سوخت شدن مثبت سایپا بعد از بازگشایی شود. حال باید دید سایپا در چه قیمتی و چه زمانی به تابلوی معاملات باز می گردد و روند معاملات گروه را به چه سمت و سویی سوق می دهد.

در ادامه بد نیست به شایعاتی که پیرامون برکناری فطانت از کرسی ریاست سازمان بورس مطرح شده، اشاره داشته باشیم، شب گذشته یک رسانه اقتصادی طی خبری اعلام کرده بود که فطانت به زودی از بورس تهران خداحافظی خواهد کرد، اما در حالی این خبر در بین اهالی تالار دهان به دهان می شود که ایشان به طور رسمی و با ارائه تکذیبیه ای این شایعات را رد کرد.

بر اساس این گزارش، امروز بازار شرایط مثبت و منفی عادی را پشت سر گذاشت و اتفاق غافلگیرانه ای برای آن رخ نداد. اما در رابطه با هفته آینده این نکته را نباید فراموش کرد که در ابتدای هفته نمایندگان جدید انتخاب شده از سوی مردم برای تشکیل دهمین مجلس شورای اسلامی اولین روز کاری خود را آغاز خواهند ، این در حالی است که اغلب تحلیلگران همسویی و هماهنگی که فی مابین دولت و مجلس جدید ایجاد شده را امیدوار کننده می دانند و معتقدند این همدلی در کنار برنامه ها و پیشنهادات کارآمد نمایندگان می تواتد باعت ایجاد جو روانی مثبت در بازار سرمایه شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
درسته که امروز شاخص مثبت بود. ولی ضرر سهامداران از هر روز بیشتر شد.
این بخاطر شاخص سازی و گرم نگهداشتن تنور بورس با سوخت سرمایه های مردم بیچاره است. خدا روزگار نا اهلان را سیاه کند.
ناشناس
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
یه بنده خدایی میگفت زمان احمدی نژاد طرفداراش سهام ها روبلوکی خریدن و الان برای اینکه روحانی رو خراب کنن اینجوری بورس رو زمین زدن وگرنه قیمت سهامهایی مثل فملی و فخاس یا شاراک یاخیلی دیگه ازمعدنی ها و سیمانیها غیرممکنه انقدر پایین باشه یعنی به عقل سلیم جوردرنمیاد.به نظرمشخص دکتر روحانی و وزیراقتصادباشجاعت باید به این ماجراورودکنن و اگرواقعا چنین چیزی هست جلویش رو بگیرن چون سمبل اقتصاد گشوربورس اون هست و اگه همین مردمی که بااعتمادبه دولت پولهاشون رو واردبورس کردن سپرده بانکی میکردن الان سودبی دردسرمیگرفتن.
علی
-
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
چرا مرتب گفته می شود برکناری فطانت. اصلا چننین موضوعی نیست. موضوع انتصاب مدیریت سازمان برای یک دوره 5 ساله جدید است چون یک دوره پنج ساله قبلی به پایان رسیده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
چقدر بجه بازی فقط همین رو میگم
باز نشسته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
سلام من حداقل 4 ساله از سایت شما بازدید می کنم

و باز نشسته ذوب آهن هستم الان 3ماهه حوقوق ما را پرداخت نکرده اند یعنی ما در سال 95 حقوق نگرفته ایم این مطلب را منتشر کن سایت شما پربیننده است شاید کسی به فریاد ما برسد.
دیگه هیچ بقالی به ما نسیه نمی دهد.

متشکرم
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
مسئولبن مجترم ، به قول معروف : ما را به خیر تو امبدی نیست شر مرسان