بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
کد خبر : ۱۶۴۴۶۶
بیژن بید‌اباد در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضع مالیات بر سود سپرده‌ها اظهار داشت: اخذ مالیات از سود سپرده ها به مفهوم این است که صاحبان سپرده‌ها و سرمایه نیز همانند کارگران و کارکنان نسبت به پرداخت مالیات عایدی خودشان اقدام کنند و چنانچه این موضوع تحقق نیابد به معنی ظلم مالیاتی است که نسبت به سایر عوامل تولید از جمله کارگران می‌شود.

وی افزود: قویا توصیه می‌شود برای بهبود عدالت مالیاتی در کشور و همچنین تصحیح اصول مالیاتی، مالیات بر سود سپرده‌ها هر چه سریعتر وضع شود و باید به این امر توجه داشت که وضع مالیات بر سود سپرده ها منجر به خروج منابع از بانکها نخواهد شد. زیرا چناچه افراد منابع خود را به بازارهای موازی هم منتقل کنند علی‌القاعده منابع پولی آنها از حساب‌شان به حساب دیگری منتقل می‌شود و سیستم بانکی از این وجه متضرر نمی‌شود.

بیداباد خاطر نشان کرد: زمانی که نرخ های مالیاتی در کشوری بالا باشد عملا فرار مالیاتی و فساد در سیستم مالیاتی افزایش می‌یابد. در ایران نرخ های مالیاتی از ارقام 5 درصد تا حدود 65 درصد قرار دارد و مسلما زمانی که نرخ‌ها بالا باشد باید منتظر شیوه‌های مختلف دور زدن قوانین از سوی مؤدیان بود.

این اقتصاددان تصریح کرد: پیشنهاد اساتید برای رفع این مسائل این است که دولت تمام نرخ های مالیاتی را به رقم 10 درصد بر ارزش افزوده تغییر بدهد. این موضوع نه تنها به سادگی سیستم مالیاتی منجر می شود بلکه سبب می شود تا پایه مالیاتی گسترش یافته و مجموع درآمد مالیاتی دولت نیز افزایش یابد بر همین اساس نرخ مالیات بر سود سپرده ها نیز مالیات عشر یعنی 10 درصد پیشنهاد می شود.

وی ادامه داد: زمانی که مالیات، مد نظر دولت قرار می گیرد باید به تمام واحدهای ارزش افزوده تعلق گیرد. سود سپرده ها نیز یکی از واحدهای ارزش افزوده است که منجر به ایجاد ارزش افزوده برای صاحبان سرمایه نقدی می شود .

وی افزود: قوانین مالیاتی کشور ساکتند اما روح این قوانین تاکید بر این دارد که باید از هر قلم درآمد مالیات اخذ شود. این موضوع در ارتباط با سود سپرده ها کاملا قابل بررسی است یعنی باید از سود سپرده ها همانند سایر درآمدها مالیات اخذ شود.

بیداباد در پاسخ به این پرسش که آیا دریافت مالیات از سود سپرده منجر به خروج نقدینگی از بانکها نخواهد شد؟ ،، گفت: زمانی که شما منابع خود را از بانکها برداشت می‌کنید سهامی را از بازار بورس می خرید و عملا منابع شما از حساب شما برداشت می شود و به حساب فروشنده سهام ریخته می شود و آن حساب فروشنده سهام نیز در بانک است یعنی پول در بانک از حسابی به حساب دیگر جابه جا شده است. اما مجموع منابع بانک تغییری نمی‌کند و ترکیب دارایی شما از ترکیب دارایی نقدی به سهام تغییر می‌کند و ترکیب دارایی آن فروشنده نیز تغییر می کند.

وی گفت: اگر هم به بازار فرعی دیگری وارد شوید برای خرید طلا،  پول را از بانک خارج کنید، زمانی که پول را به فروشنده طلا می‌دهید، فروشنده ریال شما را به حساب بانکی‌اش منتقل می‌کند و مجددا این منابع وارد بانک می شود. پس مجموع منابع بانک تغییری نمی‌کند لذا بانکداران نباید از این موضوع نگران باشند که مالیات بر نرخ سود سپرده‌ها باعث کاهش منابع بانکها بشود.

این اقتصاددان گفت: برای احراز عدالت مالیاتی لازم است که مالیات به صورت یکسان بر همه صاحبان درآمد وضع شود.

وی افزود: می‌توان این پرسش را طرح کرد که چرا یک کارگر باید مالیات بدهد اما صاحبان سرمایه‌های نقدی که پول‌شان را در بانک‌ها قرار داده‌اند و به استراحت مشغول هستند، نباید مالیاتی بپردازند؟ این موضوع خلاف عدالت مالیاتی است و نتیجتا برای تحقق عدالت مالیاتی باید تمام اقلام درآمدی از جمله سپرده‌ها شامل اخذ مالیات شوند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
چقدر هم کارگران جامعه ما زحمت کش هستند آمار کار مفید در ایران گویای همه چیز است دست از مظلوم نمایی بردارید قدری کار کنید قشر زحمت کش جان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
سوال این است چرا سپره گذار خرد باید مالیات بدهد ولی هیچ دلالی مالیات نمی دهد؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
با سلام
ان موقع هیچ کس قبول نمکنه که پول داشته باشه و همه به دنبال تبدیل پول به سرمایه گذاری هستند که باعث تورم می شه.
در صورتی که نرخ سودها را ارام ارام کاهش دهند سرمایه گذاری از سپرده بانکی تبدیل به سایر سرمایه گذاریها مثل ملک طلا و بورس می شود.
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
3 ساله دولت کشور اسلامی را با اجاره دادن پول افراد به همدیگر اداره کرده.

نرخ سود سپرده های بانکی در ایران در مقایسه با حداقل دستمزد دریافتی بسیار بالاست و در حالی که در بسیاری از کشورها کسی با سپرده گذاری در حدود 5 میلیون دلاری می تواند سودی معادل یک ماه کار بگیرد، در ایران با رقمی حدود 15 تا 85 هزار دلار می تواند به این دریافتی دست یابد . همان گونه که اشاره شد تفاوت نسبت حقوق با سود سپرده بانکی در ایران به پایین بودن رقم دستمزد نیز بر می گردد چرا که علاوه بر بالا بودن نرخ سود سپرده های بانکی، نرخ دستمزد پرداختی به نیروی شاغل نیز اندک است و کارگران ایرانی یکی از ارزان ترین نیروهای کار در جهان محسوب می شوند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
یه کاری می کنند تا مردم پولشونو بزارن تو متکا زیر سرشون.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
اگه مالیات به سپرده ها تعلق بگیره اون وقت دولت اوراق مشارکت معاف از مالیات منتشر می کنه ،همه هم می رن می خرن و اگرچه در ظاهر ملت پول رو به بانکها می دن ولی از اون طرف دولت هم همه پولا رو می کشه بیرون و خرج بریز بپاش می کنه ودر آخر همه پولها سر از سیستم بانکی سویس در میاره ،اون وقت بانکهای بدهکار می موننن ویک اقتصاد از این هم بدتر.این اقتصاد دانها اگه اقتصاددان درست و درمان بودند اقتصاد به این وضع نمی افتاد.دولت بهتره مستشار اقتصادی از بیرون وارد کنه و همه این اقتصاد دانها برن کشکشون رو بسابن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
این دولت دستش را توی جیب مردم کرده است