بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
اجرای برنامه افزایش سرمایه بانک ها از دو نظر بر وضعیت سودآوری آنها تأثیر گذار است. به طوریکه می توان گفت هر چه سرمایه بانک ها بیشتر باشد، توان وام دهی آنها نیز بالاتر می رود. چرا که بانک مرکزی در بسته سیاستی و نظارتی خود که هر سال ارائه می کند برخی محدودیت هایی را برای بانک ها همچون اعطای تسهیلات به مشتریان حقوقی و حقیقی متناسب با سرمایه بانک ها اعمال می کند.
کد خبر : ۱۶۴۴۷۳
نویسنده :
جمشیدی

اجرای برنامه افزایش سرمایه بانک ها موضوعی است که از چند وقت اخیر از سوی وزیر اقتصاد و دارایی و نیز رییس بانک مرکزی مطرح شده و همواره یکی از موضوعات مورد توجه سهامداران و فعالان بازار سرمایه است. چرا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و اهالی بازار سرمایه اجرای برنامه مذکور می تواند تبعات مثبتی بر وضعیت سودآوری بانک ها و حرکت سهام آنها در مدار صعودی بر جای بگذارد.

در همین ارتباط، یک مدرس علوم بانکی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اجرای برنامه افزایش سرمایه بانک ها از دو نظر بر وضعیت سودآوری آنها تأثیر گذار است. به طوریکه می توان گفت هر چه سرمایه بانک ها بیشتر باشد، توان وام دهی آنها نیز بالاتر می رود. چرا که بانک مرکزی در بسته سیاستی و نظارتی خود که هر سال ارائه می کند برخی محدودیت هایی را برای بانک ها همچون اعطای تسهیلات به مشتریان حقوقی و حقیقی متناسب با سرمایه بانک ها اعمال می کند و از این رو می توان گفت هر اندازه که یک بانک بزرگتر باشد توان اعتباردهی آن بیشتر می شود و مشتریان زیادتری را جذب می کند.

شعبانی توسعه فعالیت های بانک ها در دروان پسا برجام و پس از اعمال برنامه افزایش سرمایه را مزیت دوم افزایش سرمایه بانک ها بر شمرد در این خصوص اظهار داشت: در دوران پسا برجام و پس از گشایش روابط بین المللی هر بانک خارجی و کارگزاری برای شروع همکاری و مراوده با بانک های داخلی ابتدا صورت های مالی و وضعیت سودآوری آنها را بررسی می کند و هر چه سرمایه بانک ها بیشتر باشد توان بیشتری برای جلب توجه کارگزاران و بانک های خارجی خواهند داشت و با سهولت بیشتری مجوزهای لازم را دریافت می کنند و روابط خود را با بانک های خارجی آغاز خواهند کرد.

وی افزود: در شرایط فعلی سرمایه هر یک از بانک های بزرگ کشور همچون صادرات، تجارت، ملت و ملی حدود یک تا 1.5 میلیارد دلار است که این مبلغ چندان مورد توجه بانک های خارجی نیست. بر این اساس به نظر می رسد در صورتیکه بانک ها برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی انجام دهند، می توانند در مراودات و مذاکرات خود با بانک های خارجی موفق عمل کنند و انتظار می رود تا این امر ابتدا در بانک های فعال در بورس و سپس توسط بانک های دولتی و خصوص اجرایی شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: موضوع افزایش سرمایه بانک ها می بایست مورد توجه قرار بگیرد تا آثار مثبت ناشی از اجرایی شدن آن مشاهده شود و در پی افزایش مبادلات بانکی و رشد سودآوری صنایع شاهد رشد اقتصادی کشور باشیم. البته این موضوع منوط به اجرا شدن طرح برجام است که خوشبختانه در حال حاضر به سرعت در حال انجام است.

مدرس علوم بانکی در خصوص تبعات مثبت اجرای برنامه افزایش سرمایه بر روند قیمت سهام بانک ها در بازار سرمایه و افزایش اقبال برای خرید سهام آنها ابراز داشت: این موضوع به طور قطع تبعات مثبتی بر روند قیمت سهام بانک ها اعمال می کند و در شرایطی که دولت و بانک مرکزی برنامه های جدی برای کاهش نرخ بانکی دارند و بسیاری از بانک ها معتقدند که این امر موجب کاهش سودآوری آن می شود، اما می توان گفت اجرای برنامه افزایش سرمایه اثرات مثبتی اعمال خواهد کرد و در نهایت برآیند این دو موضوع منافعی را برای بانک ها به ارمغان خواهد داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
بشرطها وشروطها كه وام هاي گرفته شده پس داده شود؟
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
توروخدابی خیال بشیدبااین تحلیل هاتون ازاول تاسیس بانک پاسارگادسهامدارشم هرساله هم افزایش داده امااین افزایش سودی که نداشته بلکه فقط زیان بودپاسارگاددوسال پیش که بازارافت کردتوافت 320بودالان که بازارمثبت شده بودواکثرسهم هارفته بودن بالا پاسارگاد115 تومان این یعنی منفعت وسودافزایش سهام بانکی
بانكي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
بانكها اگر هزار درصد افزايش سرمايه بدن بازهم به مردم وام نميدن آنها سرمايه را در ملك خوابانده وبعد از مدتي با صد برابر قيمت مي فروشند