بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت شیراز عنوان کرد:

تعدیل مثبت پالایشگاهی ها به دنبال تثبیت روند صعودی نفت

قطعاً رشد قیمت جهانی نفت خصوصاً رشد نرخ فوب خلیج فارس بر نرخ فرآورده های شرکت های پالایشگاهی اثر مثبت خواهد داشت، چرا که فرآورده های اصلی پالایشگاه ها بر اساس فرمول متناسب با نرخ فوب خلیج فارس ارزیابی و با نرخ ارز اعلامی از طرف بانک مرکزی تسعیر می شود بنابراین با رشد قیمت نفت خام می توان انتظار رشد سودآوری شرکت های پالایشی را نیز داشت.
کد خبر : ۱۶۴۵۳۱
نویسنده :
یارمحمدی

طی هفته گذشته قیمت جهانی نفت برای اولین بار پس از گذشت بیش از 6 ماه قله 50 دلاری را در نوردید و پا فراتر از این سطح گذاشت، این موضوع موجب آن شد که اغلب فعالان بازار سرمایه به تحلیل تأثیر این رشد رقیمتی در صنایع وابسته، که مهمترین آنها گروه پالایشگاهی می باشد، اقدام کنند، چرا که با توجه به وابستگی قیمت جهانی نفت و نرخ فرآورده های شرکت های پالایشی تغییر در روند قیمتی این محصول استراتژیک، سودآوری این مجموعه ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در همین ارتباط مدیر مالی پالایشگاه نفت شیراز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز توضیح داد: قطعاً رشد قیمت جهانی نفت خصوصاً رشد نرخ فوب خلیج فارس بر نرخ فرآورده های شرکت های پالایشگاهی اثر مثبت خواهد داشت، چرا که فرآورده های اصلی پالایشگاه ها بر اساس فرمول متناسب با نرخ فوب خلیج فارس ارزیابی و با نرخ ارز اعلامی از طرف بانک مرکزی تسعیر می شود بنابراین با رشد قیمت نفت خام می توان انتظار رشد سودآوری شرکت های پالایشی را نیز داشت.

ناصر تنگستانی در ادامه افزود: اگر روند قیمت نفت و سودآوری پالایشگاه ها را طی چند سال اخیر بررسی کنیم به این نکته دست می یابیم که هر گاه نرخ نفت خام در بازاهای جهانی رشد کرده به دنبال آن سود شرکت های حاضر در این گروه نیز با افزایش همراه شده است و بلعکس. بر این اساس ارتباط و همبستگی قوی بین قیمت نفت و سود این بنگاه های اقتصادی وجود دارد اما یک تأثیر یک به یک و خطی نیست.

وی تأکید کرد: منحصراً سود شرکت های پالایشگاهی تحت تأثیر رشد قیمت نفت نمی باشد بلکه عواملی همچون مصرف فرآورده های این شرکت ها در ماه های مختلف نیز بر درآمدشان اثر گذار می باشد، چرا که به طور مثال در فصل تابستان مصرف بنزین افزایش می یابد و در زمستان و فصول سرد مصرف نفت کوره و نفت گاز با رشد همراه می شود. پس بنابر این رشد قیمت نفت تنها عامل اثر گذار بر سودآوری و درآمد این مجموعه ها نمی باشد.

این مقام مسئول در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط شرکت های پالایشگاهی ها، رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و قیمت این محصول استراتژیک در بودجه این مجموعه ها که میانگین نرخ سال مالی گذشته می باشد، اگر قیمت جهانی نفت در سال جاری در همین سطوح تثبیت شود، امکان تعدیل مثبت سود هر سهم این شرکت ها و بازگشت اقبال به سهامشان وجود دارد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
برید یک فکر اسای برای اقتصاد و تولید بکنید
قیمت نفت هم بزودی به زیر 40 دلار خواهد رسید