بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
ذوب آهن اصفهان از جمله شرکت هایی است که این روزها مورد توجه و اقبال فعالان بازار سرمایه قرار دارد و در گروه های مختلف و کانال تلگرامی صبحت های زیادی از آن مطرح می شود. اوج نوسانات قیمت این سهم با مطرح شدن بحث افزایش سرمایه قابل توجه این مجموعه، آغاز شد.
کد خبر : ۱۶۴۵۳۴
نویسنده :
یارمحمدی
سهام شرکت ذوب آهن اصفهان که در گروه فلزات اساسی مشغول به فعالیت است، طی چند ماه گذشته با توجه به اخباری که پیرامون این شرکت مطرح شده، پر نوسان و با حجم معاملات بالا در بازار فرابورس ظاهر شده است.

به گزارش بورس نیوز، ذوب آهن اصفهان از جمله شرکت هایی است که این روزها مورد توجه و اقبال فعالان بازار سرمایه قرار دارد و در گروه های مختلف و کانال تلگرامی صبحت های زیادی از آن مطرح می شود. اوج نوسانات قیمت این سهم با مطرح شدن بحث افزایش سرمایه قابل توجه این مجموعه، آغاز شد.

بر این اساس، بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های شرکت مهمترین خبر یک سال اخیر "ذوب" می باشد و این در حالی است که مسئولین شرکت بعد از ارائه پیشنهاد افزایش 382 درصدی سرمایه شرکت با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده، میزان این افزایش را حدود 632 درصد اعلام کردند و با وجود برگزاری مجمع همچنان در میزان این افزایش سرمایه ابهام وجود دارد، چرا که مدیران این مجموعه هر بار در مصاحبه های خود با رسانه های گوناگون با ارائه اطلاعات متناقض و متفاوت علاوه بر این که ابهام موجود پیرامون شرکت را بیش از پیش کردند، روند قیمتی سهم را نیز دستخوش تغییر و نوسانات در جهت مثبت یا منفی قرار دادند.

بر این اساس، "ذوب" نیز از آن دست شرکت هایی است که با وجود ابهامات فراوان در خصوص عملیات و برنامه های شرکت، با اقبال همراه است و در این مورد نیز فعالان بازار سرمایه ثابت کرده اند در رابطه با سهام شرکت های پر ابهام همواره بهتر عمل کرده و متقاضی خرید سهامی این چنینی هستند.

در ادامه، با توجه به اینکه افزایش سرمایه ذوب آهن از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بود با مشکل معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از این محل نیز همراه شد و این امر نیز بر قیمت هر سهم "ذوب" بی تأثیر نبود البته این موضوع با تعیین تکلیف شدن معافیت مالیاتی از ابهامات آن کاسته شد ولی موضوع مهمتر از پرداخت مالیات یا معافیت از پرداخت آن، دارایی هایی می باشد که این مجموعه با تجدید ارزیابی آنها قصد افزایش سرمایه را دارد.

با توجه به شواهد موجود، بخشی از زمین های ذوب آهن به طرح مسکن مهر تخصیص داده شده و تجدید ارزیابی آنها با مانع قانونی مواجه می باشد و این شرکت با ارائه اسناد به دیوان عدالت اداری منتظر رأی نهایی می باشد، پس تا زمان ارائه این رای، تجدید ارزیابی دارایی های "ذوب" امکان پذیر نمی باشد! ولی همانطور که در سایتهای خبری مختلف موجود است هربار یکی از مسئولین و مدیران این مجموعه به جای روشن کردن ذهن سهامداران خود و رفع ابهامات موجود، به افزایش ها ابهام دامن می زنند.

به دنبال بحث افزایش سرمایه ذوب آهن اصفهان، مدیران این مجموعه باز هم دست از مصاحبه های متفاوت و متناقض خود برنداشته و این بار با طرح موضوعاتی مثل تعدیل در درآمد هر سهم روند قیمت سهام این مجموعه را با تغییر همراه کرده اند.

از طرفی گفته می شود این مجموعه که مشمول ماده 141 قانون می باشد، در اسفند ماه سال گذشته تمامی انبارهای خود را خالی از محصول کرده و موفق به فروش تمامی محصولات دپو شده خود شده است، اما این در حالی است که مدت هاست این صنعت و همچنین شرکت ذوب آهن اصفهان تحت تأثیر رکود حاکم بر اقتصاد و صنایع وابسته، با کاهش درآمد و عدم سودآوری همراه شده اند و هنوز در بازار فروش محصولات "ذوب" نشانه هایی از رونق ظاهر نشده است.

با توجه به تمامی موارد عنوان شده، در حالی حدود یک سال است علاوه بر اینکه شاهد صحبت های متفاوتی از طرف مسئولین این شرکت در گفتگو با رسانه های مختلف هستیم که هیچ یک از این صحبت ها و وعده های به مرحله عمل نرسیده است، در بازار سرمایه کشورمان برخی مدیران با آنکه عملکرد مناسبی دارند اما پاسخگوی خبرنگاران نیستند، در حالی که مدیران "ذوب" بیشترین مصاحبه را انجام داده و کمترین تحقق وعده ها را از آنها شاهد هستیم به طوریکه این همه مصاحبه و حرف و حدیث این موعظه سعدی را به ذهن متبادر می کند که « به عمل کار برآید، به سخندانی نیست!». به نظر می رسد اکنون دیگر نوبت به آن رسیده باشد که مسئولین این شرکت از حجم این مصاحبه ها اندکی کاسته و تمرکز را بر کاهش ابهامات پیرامون شرکت و بهبود عملکرد آن قرار دهند تا به جای وعده های مختلف و افزایش ابهامات پیرامون شرکت شاهد روند رو به بهبود این مجموعه بزرگ در اقتصاد و بازار سرمایه کشورمان باشیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
امان از اصفهانی جماعت
که همش سعی در پنهان کردن سودهاشون و اخبارشون دارن
بنده چند سال با شپنا دستو پنجه نرم کردم
اخرشم اون سودی رو که باید اعلام میکرد نکرد
ج.ن به لب میکنن سهامدارو
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
این اصفهانیا فقط دارن با نوسان گیری پول مردم رو میگیرن.هیچ خبری در اصل نیست
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
بله کاملا درسته من خودم اصفهانی هستم و یک تنگ نظری شدید در بین مدیران دستگاههای دولتی و شرکتهای خصوصی وجود داره که دوست ندارن به راحتی کسی به سود برسه.
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
امان امان از دست این جماعت!!!!!!!!!!
جعفرى
ROMANIA
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
با تبليغات بيش از اندازه اين سهم با نام ونشان شادابي و طراوت در كانال تلگرامى و هجوم بيشتر سهامداران براى خريد اين سهم و فروش بي محاباي فرهنگيان كلي نقدينكى از بازار توسط اين حقوقي خارج شد و در حقيقت سرمايه سهامداران هم قفل شد و اين حركت به بقيه بازار هم ضربه زد و دست به فروش شدن مابقي سهام و خريد ذوب همه بازار رو ذوب كرد، از قديم گفتن يكي سنگى رو در چاه ميندازه كه صدتاعاقل نميتونن درش بيارين همينه، تازه برعكس شد و تازگى و طراوت رو از بازار با اينكار شست و برد
مهدی
-
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
امان از تو و شعورت که به اصیلترین و با تمدن ترین مردم ایران توهین میکنی و امان از بورس نیوز
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
اون کسی که گفته امان از اصفهانی جماعت لطفا اول خودش بگه مال کجاست تا شعور اون منطقه برای ما بیشتر روشن بشه
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
خدای نکرده منظور مردم شریف اصفهان نیست،منظور شرکتهای تنگ نظر وسرمایه سوز است که سهام دار حقیقی که با هزار امید در بورس برای کمک به صنعت مملکت سرمایه گذاری می کنه در نهایت با عدم شفافیت و دزدی سرمایه سهام دار را نابود می کند،اگر من دروغ می گویم خواهشا به عنوان مثال نفت سپاهان و پتروشیمی اصفهان را خودتان بررسی کنید،ببینید با سهام دار بیچاره اینها چکار کرده اند،بنظرم شما ها باید خودتان اولین معترض باید باشید الان بنده شخصا در موقع خرید سهام اول شهر کارخانه را بررسی می کنم اگر شرکت در آن شهر باشد به هیچ عنوان خرید نمی کنم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
در بخش نظرات چقدر ایرانیا با ما نصف جهان بدن خخخخخخخخخخ