بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
مستطيل شيشه اي تالار

بورس پشت دربهای بسته

حجم اندک معاملات خرد در دو بازار بورس و فرابورس طی روز جاری اندکی نگران کننده بود چرا که اغلب نمادهای فعال بورسی و فرابورسی امروز به نرخ های نزدیک به کف قیمتی خود رسیده اند و برای یک سرمایه گذاری حداقل کوتاه مدت جذاب بنظر می رسند.
کد خبر : ۱۶۴۵۷۰
نویسنده :
آموخته- یارمحمدی

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.03.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 12 واحد کاهش به رقم 53470 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 354 واحد افزایش عدد 167211 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 16 واحد افزایش به رقم 27951 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وپاسار" با 30 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شپنا" با 24 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز بدون تغییر در رقم 819 واحد باقی ماند.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1801 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2620 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه امروز هم جانی در بدن نداشت و حجم اندک معاملات در کنار فعال شدن برخی حقوقی ها در سه نماد، باعث رشد 44 واحدی شاخص کل شد تا همچنان انتظار برای وقوع یک اتفاق یا یک خبر تأثیر گذار، تنها راه باقی مانده برای سهامداران باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، حجم اندک معاملات خرد در دو بازار بورس و فرابورس طی روز جاری اندکی نگران کننده بود چرا که اغلب نمادهای فعال بورسی و فرابورسی امروز به نرخ های نزدیک به کف قیمتی خود رسیده اند و برای یک سرمایه گذاری حداقل کوتاه مدت جذاب بنظر می رسند. از همین رو اهالی تالار اندکی نسبت به عدم اقبال به سهام پر پتانسیل همراه با کاهش قیمت نگران شده اند.

از سویی دیگر امروز جلسه کمیسیون اقتصادی شورای عالی بورس در حالی برگزار شده که گفته ها و شنیده ها حکایت از عدم تصمیم سازی قابل توجه و تأثیر گذاری به بازار سرمایه دارد، گفته می شود جلسه امروز بیشتر معطوف به بررسی و پیگیری مسایل منفی می باشد. لذا تا به اینجا نمی توان امیدواری نسبت به اتخاذ تصمیمی که بتواند شرایط بازار سرمایه را عوض کند داشت.

اما در معاملات امروز بورس نکته جالب عدم وجود گره خاص و مشخصی بود که با اقبال بازار مواجه شده باشد و تنها برخی تک نمادها بودند که توانستند به واسطه برخی اخبار و شایعات جامه سبز بر تن کنند.

اهالی تالار معتقدند اقبال بازار به تک نمادهای بورسی و عدم واکنش مثبت به گروه خاصی در بازار سرمایه، نشان از خنثی بودن شرایط اقتصادی برای تمامی صنایع و بخش ها دارد که این موضوع تنها با انتشار یک خبر از وقوع اتفاق اقتصادی مرتفع می گردد.

در ادامه بد نیست به سراغ برخی نمادهای معاملاتی پر حرف و حدیث برویم و در رابطه با علت اقبال یا عدم اقبال به سهامشان را بررسی کنیم.

"کچاد": در دیدار دو جانبه ای که در ساختمان مرکزی شرکت چادرملو در تهران بین جمعی از فعالان معدنی و سرمایه گذاران روسی برگزار شد، طرف روسی تمایل خود را برای سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن و صنایع معدن مرتبط در ایران به ویژه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اعلام کرد. این خبر درحالی در رابطه با این شرکت در بازار امروز مطرح شد که قیمت سهامش با افت مواجه شد و معاملاتی در محدوده منفی تابلوی اصلی بورس به ثبت رساند و از کنار این خبر مثبت بی توجه عبور کرد.

در خصوص "خاور" شایعاتی پیرامون بحث افزایش سرمایه این مجموعه از محل تجدید ارزیابی به گوش می رسد، مبنی بر اینکه سازمان بورس با انجام این افزایش سرمایه موافقت کرده و قرار بر این است تا بیش از 100 درصد سرمایه شرکت افزایش یابد تا از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت به طور کامل خارج شود و زیان خود را پوشش دهد. این خبر موجب آن شد که ایران خودرو دیزل با اقبال فعالان بازار همراه شود و تا آستانه تشکیل صف خرید پیش رود. معاملات "خاور" بعد از جا به جایی بیش از 31 میلیون سهم در محدوده قیمتی 131 تومان و با رشد 3 درصدی به کار خود پایان داد.

"بشهاب": آنچه که در بازار امروز در رابطه با شرکت لامپ پارس شهاب مطرح شد از تغییر کاربری زمین های شرکت در مرکز شهر رشت به مساحت 500 هزار متر مربع حکایت دارد. این خبر در حالی برای "بشهاب" مطرح شده است که سهام این مجموعه با افت قیمت و صف فروش همراه شد. البته گفتنی است که دو روز کاری گذشته و از ابتدای هفته جاری در این نماد با صف خرید و رشد قیمت مواجه شده بود و حال با انتشار این شایعات به صف فروش رسیده است.

"وپاسار": شایعات فروش بلوک یکی از زیر مجموعه های این بانک که گویا تعدیل مثبت قابل توجهی را هم برای سود هر سهم بانک پاسارگاد در پیش دارد، موجب شد تا "وپارسا" از محدوده منفی تابلوی معاملات روند صعودی به خود بگیرد و تا قیمت 122 تومان با 4 درصد رشد همراه شود و بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس داشته باشد.

"وسینا": شنیده های پیرامون بانک سینا از در دستور کار بودن افزایش سرمایه 100 درصدی از محل آوره نقدی حکایت دارد، در حالی که روند قیمتی آن مسیری خلاف این را در پیش گرفته طی معاملات روز جاری به افت قیمتی خود تا محدوده 3- درصدی تابلوی معاملات ادامه داد.

"خوساز": این شرکت قطعه ساز که امروز با صف خرید و رشد قیمتی همراه شد، با اخباری مبنی بر انجام توافق لازم برای اعلام بلوک به قیمت هایی بالاتر از قیمت سهم روی تابلوی معاملات همراه شده است. گفته می شود احتمالاً این موضوع منجر به تعدیل در درآمد هر سهم آن خواهد شد.

"خبهمن": در رابطه با شرکت گروه بهمن شایعات از قطعی شدن واگذاری بلوک 62 درصدی این شرکت به کروز حکایت دارد، از طرفی شنیده می شود فروش مزدا 3 توسط این شرکت نیز آغاز شده است اما با وجود این اخبار مثبت سهام "خبهمن" با حجم معاملات بیش از 17 میلیون سهمی در محدوده صفر تابلوی معاملات و با رشد اندکی به کار خود پایان داد تا تکلیف این شایعات و شنیده ها روشن گردد.

در پایان گفتنی است که با وجود اینکه شایعات متفاوتی در خصوص تشکیل جلسه روز جاری کمیسیون اقتصادی شورای عالی بورس مطرح می باشد، اما هنوز هیچ خبری از این جلسه بیرون نیامده و بازار سرمایه همچنان پشت دربهای بسته به انتظار نشسته است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
خوب بازار منتظر انتخابات امریکاست اگر ترامپ انتخاب بشه که احتمالش بالا رفته برجام اربین خواهد رفت و سهام های بوزس تهران نزول شدیدی را ملاحظه خواهند کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
اگه برا سهامدارا نون فایده نداره برا شرکت کنندگان در جلسه که خوبه. لااقل میلیونها تومن بخاطر این جلسه حق جلسه میگیرن. خدا بده برکت. سهامدار هم بره بمیره.
مطمئن باشید تا شخص روحانی اعتقادی به بورس پیدا نکنه اوضاع به همین منواله. پس الکی جو ندید. فعلا نه مردان!!! اقتصادی دولت نه شخص روحانی به بورس اعتقاد دارن.
سلمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
لطفا در مورد فروش بلوک وبا نک گزارشی تهیه نمائید بورس نیوز جان . خبری هسث یا فقط شایعه بوده متشکرم . فقط به شما اعتماد دارم
سهام دار حقيقي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
چرا مطلبي در خصوص " حراج پايين حق تقدم هاي استفاده نشده سهام وبشهر " درج نمي كنيد .
حق ها در 100تومان حراج شد و حقوقي هر كاري دلش خواست كرد . قيمت خود سهم وبشهر 260 تومان و حراج حق ها در قيمت نازل 100تومان!!!!!!!!!!!!!!
خود شركت هم 30درصد حق ها را از دست حقيقي هاي مظلوم خارج كرد.
يعني حرام اندر حرام .....
يعني ظلم به سهامدار خرد و حقيقي....
اين حق كشي ها را چرا واحد نظارت بر بورس بررسي نمي كند....
تا كي اين حق كشي ها و حرام خوري ها ادامه مي يابد....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
ظاهرا" همان بلائی را که سر سهامداران حقیقی وبشهر آوردند می خواهند به سهامداران کنور وارد کنند..
مدت زیادی است حقوق قیمت سهم کنور را کنترل نموده
و منفی کرده تا حق های استفاده نشده را در قیمت پایین و مفت حراج کرده (با هماهنگی با یک کارگذاری )و اکثرحق ها را خودش بردارد ...
بعد از حراج مفت و آتش زده به مال سهامدارن جزء , قیمت سهم بالا رفته و یک سود دلچسب نصیب حقوقی مربوطه و برخی افراد می گردد...
در این بین هم کسی این حق کشی ها را نمی بیند و نتیجه آن ضرر زیاد سهامدارن جزء می باشد...
مثل سهام وبشهر که حق های استفاده نشده را در 100 تومان حراج کردند و باعث ضرر زیاد به
سهامدار حقیقی بخت برگشته شدند...
خواهشمند است صدای ما را به آن واحد نظارت بر شرکت های بورسی برسانید....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
تمام اقتصاد ایران از بیماری رکود رنج میبرد و سود بانکی بالا هم مزید بر علت شده است.
محمدرضا پدیدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
براینکه سهامداران ار عملکرد شرکتها ناراضی و شاکی هستند بعنوان نمونه طبق گزارش حسابرس و بازرس قانونی پتروشیمی شازند در نیمه سال مالی 1393 به 3 شرکت خارجی حدود 40 میلیارد تومان کالا می فروشد حدود 9/5 میلیارد تومان نفد و بقیه را چک میگیرد که در سررسید برگشت میخورد . در مجمع سال ملی 1394 بجای اینکه خسارت بدهند مبلغ 650 میلیون تومان پاداش توسط سهامداران عمده تعیین و تصویب میشود . چون فرمودند شکایت کردیم وپول راوصول میکنیم . به احتمال 99 درصد پس از صرف هرینه بالا وصول نمیشود هییت مدیره وسهامداران عمده و مدیر عامل در به هدر دادن سرمایه ملی مقصر و خیانت کردند . نه تنها باید پاداش نگیرند بلکه باید خسارت بدهند .
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳
خودروی ها از منظر تکنیکال آماده ی صعودند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
از زماني كه وزير اقتصاد وعده خبرهاي خوش براي بورس در خرداد ماه را داده نزول بورس بيشتر شده .چه كساني براي اقتصاد اين كشور تصميم گيري مي كنند.آيا ايران يك كشور ورشكسته است؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
يه روز ترامپ يه روز اوباما يه روز برجام بهرجهت براي ... تو بازار سهام وسرمايه ملت بهانه هميشه هست.