بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
مدیر صندوق و سبدگردانی کارگزاری راهنمای سرمایه گذاران عنوان کرد

راه نجات اقتصاد و بورس در دستان استارت آپ ها

اگر بورس تهران شفاف سازی کند، بازار بدهی رونق داده شود و موسسات رتبه بندی تاسیس شود قطعا سرمایه گذاران خارجی که حاضر به سرمایه گذاری در شرایط نااطمینانی نیستند به بازار بورس ما اقبال نشان خواهند داد.منظور ایجاد موسسات رتبه بندی با همکاری کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کرده اند می باشد.
کد خبر : ۱۶۴۵۷۳
نویسنده :
فرشادفر

اکنون بهترین زمان برای جذب سرمایه های خارجی به بورس تهران است شرایط نا امن سرمایه گذاری درکشورهای ترکیه، چین، روسیه و عربستان گواه این مدعاست. کسری بودجه عربستان ناشی از کاهش قیمت نفت، تحریم ها علیه روسیه توسط اروپا و آمریکا، دستکاری ارزش پول چین و اتفاقات سیاسی اخیر ترکیه سرمایه های زیادی را از این کشورها فراری داده است.

مدیر صندوق و سبدگردانی کارگزاری راهنمای سرمایه گذاران ضمن ابراز مطالب فوق به خبرنگار بورس نیوز، افزود: اگر بورس تهران شفاف سازی کند، بازار بدهی رونق داده شود و موسسات رتبه بندی تاسیس شود قطعا سرمایه گذاران خارجی که حاضر به سرمایه گذاری در شرایط نااطمینانی نیستند به بازار بورس ما اقبال نشان خواهند داد. منظور ایجاد موسسات رتبه بندی با همکاری کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کرده اند می باشد. موسسات رتبه بندی سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته داشته است.

مجتبی یگانه فرد درمورد شرایط کنونی بازار اظهار کرد: باتوجه به اینکه قیمت نفت از آنچه دولت در بودجه خود لحاظ کرده بود بالاتر رفته است و انتظار نمی رود قیمت نفت تا پایان سال خیلی متفاوت تر از محدوده کنونی اش باشد، دولت می تواند از طریق اوراق بدهی هزینه های عمرانی خود را بالا ببرد و حتی تدریجا بدهی های خود با پیمانکاران و بانکی ها را تسویه کند.چند مولفه باید مورد توجه قرار گیرد قیمت نفت، نرخ بهره بانکی،نرخ ذخیره قانونی. بالا بودن قیمت نفت قطعا باعث خواهد شد پتروشیمی شرایط بهتری داشته باشد دلیل اینکه در دو ماهه پایینی 94 بازار به پتروشیمی ها اقبال نشان نداد پایین بودن قیمت نفت بود. نرخ بهره بانکی نیز بنابر وعده ها تا تیرماه به 15 درصد کاهش می یابد که اگر قیمت جهانی طلا خیلی رشد نکند و کنترلهایی صورت بگیرد تا مقدار پول آزاد شده از بانکها به سمت طلا سوق داده نشود احتمال اینکه نقدینگی جذب بازار بورس شود بیشتر است. از طرفی بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ذخیره قانونی بانکها باعث می شود بانکها قادر باشند تسهیلات بیشتری بدهند و آن طور که از طرف مسولان وعده داده شده است این تسهیلات وارد قطعه سازی،پیمانکاری،مسکن و... می شود. اگر بخواهیم تکنیکالی به قضیه نگاه کنیم اکنون موج چهارم اصلاحی هستیم موج سوم را در محدوده حول و حوش 80 هزار واحد گذرانده ایم. شاخص باید استراحت می کرد ما نباید نگران نزول موقتی شاخص باشیم چراکه در سال های 95 و 96 بازار بورس در کل روند صعودی خواهد داشت.

وی به لیدرهای بازار و وضعیت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: لیدرهای بازار به دلیل فراهم بودن شرایط برای شایعه سازی و دستکاری در سهم ها لیدر شدند. اما درمورد پتروشیمی برای اینکه اتفاق خاصی در این صنعت بیافتد نیاز است که سرمایه گذار خارجی وارد شود که آن هم نیاز به همکاری بانکهای خارجی و مساله فایننس است به خاطر تهدیدهایی که بانکهای خارجی از طرف آمریکا میشوند محتاطانه در این مورد پیش می روند.سرمایه های داخلی اکثرا در بانکها پارک شده اند و برای جذب سرمایه گذاران خارجی نیاز به شفاف سازی، موسسات رتبه بندی، رفع تحریم های بانکی و... است.

یگانه فرد در خاتمه پیشنهادی برای بهبود شرایط بازار سرمایه ارائه کرد و تصریح کرد: اگر تاسیس موسسات کوچک و متوسط با اعطای وام و... مورد حمایت قرار گیرد و استارت آپ ها ایجاد شوند شاهد اخبار مثبتی از بازار بورس خواهیم بود. کسب و کارهای کوچک نقش ویژه ای در رشد اقتصادی ایفا می کنند و راه حل ممتازی برای برون رفت کشور از معضل کنونی رکود اقتصادی است. فیس بوک، اپل، گوگل، مایکروسافت و... در ابتدا بنگاه های کوچکی بوده اند که در محیط نهادی مناسبی رشد کرده اند و تبدیل به غول های آی تی شده اند. اگر افرادی که پول ندارند ولی ایده دارند بتوانند به موازات شرکتهای بزرگ سرمایه جذب کنند ثروت عادلانه تقسیم می شود و موجب اشتغال زایی است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
راه نجات اقتصاد ایران تنها و تنها در رفع سو مدیریت و جایزگینی افراد اقتصاددان میباشد
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
بله.اگر مسئولین فرصت جذب سرمایه های خارج شده از بازار کشورهای دیگر را دریافت کنند بهترین موقعیت برای ماندگار کردن سرمایه ها در ایران است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
سلام جرات داشته باشید وموسسات رتبه بندی ایرانی را راه بندازید و منتظر خارجیها نباشید که خحود خارجیها دنبال شما بیایند جرات و جساترت لازمه حرکتهای اقتصادی است وتا شروع نکنید اتفاقی نمی افتد ببینم توایران کسی جرات این کار را دارد
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
چرا مطلبي در خصوص " حراج پايين حق تقدم هاي استفاده نشده سهام وبشهر " درج نمي كنيد .
حق ها در 100تومان حراج شد و بزخري گرديد . قيمت الان سهم 270 تومان!!!!!!!!
70درصد بازدهي تا امروز براي حقوقي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
مشکل اینجاست که اقتصاد ایران دولتی و انحصاری است و از آنجا که مدیران دولتی از این وضعیت بسیار منتفع می شوند به هیچ وجه حاضر نیستند پست های خود را که بیشتر از رانت های فامیلی و سیاسی بدست آورده اند به افراد لایق ، شایسته و کاردان واگذار نمایند. به همین دلیل بورس هم که مسئولین آن دولتی هستند تقریبا هیچ راهکاری برای شفاف سازی شرکت های بورسی انجام نمی دهند. شرکت های بورسی به هر طریق که بتوانند سعی در ضایع کردن حقوق سهامداران حقیقی را دارند و فقط به منافع ومصالح خود در شرکتها می اندیشند.
پژمان
GERMANY
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
همان داستان تکراری تابستان 94 که بازار پس از حیرت از ریزش به دنبال توافق نهایی هسته ای، نقدینگی را از خود به سمت بانکها فراری داد در حال تکرار است. این بار با آغاز برجام همان چرخه 1- فراموشی 2- اعتماد به رشد پایدار و بنیادین 3- رسیدن به واقیعت تلخ تکرار شده و سرخوردگی از کم یا بی اثر بودن برجام در رونق بورس همان سیکل را نمایش میدهد و بازار بورس ابتدا نوسانی و سپس مانند 93 و 94 راکد خواهد کرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
متاسفانه هنوز مسئولان ارشد نظام ، بحراني بون وضهع اقتصاد كشور را درك نكرده اند و مدام به داخل اشاره مي كنند! كدام توان داخل ؟! هرچقدر پتانسيل داخلي هم باشد ، با فساد نتيجه اي ندارد بلكه بدتر به تقويت فساد و فاسدان اقتصادي منجر مي شود . بقول احمد توكلي فساد سيستماتيك شده در نظام و با فساد هيچ اميدي نميتوان به داخل داشت. تنها راه ورود موسسات خارجي و تعيين رتبه شركتها و شفاف سازي و فساد زدايي ناشي از آن است