بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
کد خبر : ۱۶۴۵۸۱
محمدتقي کره‌ای عصر امروز در حاشيه همایش ملی نقش معدن در اقتصاد و توسعه کشور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حالی که تعداد اکتشافات در سطح حوزه های معدن خیز روند کاهشی دارد، هزینه‌های اکتشاف معادن سال به سال افزایش می یابد.
 
وی با اشاره به تاریخچه اکتشافات معدنی در دنیا و سابقه ۵۰۰ ساله قبل از میلاد مسیح ادامه داد: تا پیش از میلاد مسیح ۱۴ نوع ماده معدنی مورد استفاده بوده که دو نوع آن را فلزات تشکیل می داده.
 
رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور و معاون وزیر صنعت و معدن افزود: همچنین تا پیش از انقلاب صنعتی تعداد مواد معدنی اکتشافی در دنیا به ۵۲ ماده معدنی رسید و از بدو انقلاب صنعتی تا سال ۲ هزار میلادی تغییرات گسترده ای در حوزه اکتشافات معادن رخ داد.
 
وی با بیان اینکه در این مدت کوتاه هر سال مصرف مواد معدنی و فلزات پایه ۵ درصد افزایش داشته است عنوان کرد: این موضوع تغییر نگرشی در بشر به وجود آورده که باید مصرف انرژی را تغییر داد و از انرژی های تجدیدپذیر بهره جست.
 
معاون وزیر صنعت و معدن در بخشی از سخنان خود با اشاره به میانگین پوشش اکتشاف ذخایر معدنی در عمق را ۷۹ متر در دنیا بیان کرد و گفت: این رقم در کشورهای جنوب شرق آسیا ۳۵ متر، قاره آفریقا ۵۷ متر، کانادا و آمریکا هم به ترتیب ۱۳۰ و ۲۲۵ متر است.
 
وی عنوان کرد: ۲۵ درصد از ذخایر معدنی در کشورهای دنیا در عمق ۵۰ متری نهفته است و اگر حفاری‌ها تا عمق سه برابری ادامه پیدا کند ذخایر نیز هفت برابر خواهد شد که این میزان در کشور ما از ۴ میلیارد تن به ۱۳ میلیارد تن افزایش می یابد.
 
کره‌ای در بخشی از سخنان خود تغییرات قیمت مواد معدنی در سطح جهان را یادآور شد و اظهار داشت: کاهش قیمت مواد معدنی در سطح جهان ناشی از کاهش عیار معادن که حتی هزینه‌های اکتشاف را هم افزایش داده است.
 
وی اضافه کرد: کشور ما به لحاظ تعدد معادن در امتداد کمربند آلپ و هیمالیا قرار دارد که ۵ معدن آهن، ۲ معدن مس، ۲ معدن سرب و روی و یک معدن طلا در این کمربند واقع شده است که بر اساس ۳ روش عمده ژئوفیزیک هوایی و ژئوشیمی و اکتشاف در مناطق شناخته شده نسبت به اکتشاف معادن اقدام می شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر