بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
کد خبر : ۱۶۴۵۸۳
 به نقل از اقتصاد نیوز با مشخص شدن نتایج انتخابات هیات‌رییسه موقت مجلس شورای اسلامی در دوره دهم که روز گذشته صورت گرفت، علی لاریجانی رئیس موقت مجلس انتخاب شد. از همین رو با توجه به اینکه مجلس جدید شروع به کار کرده و رئیس آن هم انتخاب شده این مساله  تاثیری بر بازار سرمایه می‌گذارد؟ همچنین با شرایطی که بر بازار حاکم است پیش‌بینی‌ها از آینده این بازار به چه صورت است؟ دراین راستا برخی کارشناسان و تحلیلگران بورس در گفت‌وگو با اقتصادنیوز به این موضوع پرداخته‌اند. که در شرح این نظرات را می‌خوانید.

مجلس دهم با دولت همسو است
پیمان حدادی اظهار کرد: با توجه به این موضوع که سال جاری، آخرین سال ریاست جمهوری آقای روحانی در دولت یازدهم است، و در این سه سال از ریاست جمهوری ایشان بیشتر به بعد سیاسی که همان مساله برجام بود، پرداخته‌‌ شده، به نظر می‌رسد در یک سال آخر، بیشتر امورات اقتصادی که در زندگی مردم ملموس‌تر است، مدنظر قرار داده شود. حال از آنجاکه شروع به کار مجلس دهم با این موضوع مصادف شده، و اولویت این مجلس نیز، اقتصاد کشور است، به نظر می‌رسد بازار در بلندمدت و چندماه پیش رو،‌ روند رو به رشد و مثبتی داشته باشد. اگرچه شاید بنا به دلایلی، روزهایی با بازار کم‌نوسان و کم‌حجم وجود داشته باشد اما چون مجلس فعلی نسبت به مجلس نهم همراستاتر با دولت خواهد بود، تاثیرات مثبت بر بازار بیشتر دیده می‌شود و مفیدتر است.

حتما بخوانید :  اثر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها بر معاملات
این کارشناس بازار سهام گفت: اما انتخاب رییس مجلس آنچنان تاثیری بر وضعیت بازار ندارد و اگر تاثیری نیز، داشته باشد به صورت یک‌روزه و ناپایدار است.کم‌رمقی روزهاى گذشته بازار به دلایل دیگر از جمله پیش رو بودن فصل مجامع مرتبط است. در این روزها بسیاری از سهام‌داران ترجیح می‌دهند که پرتفوی خود را تغییر ندهند و با سهام خود به مجمع بروند و سود نقدی دریافت کنند؛ این مساله باعث می‌شود تا از حجم معاملات کاسته شود.

همچنین عوامل دیگری که باعث تحرک و رونق بازار در ماه‌های گذشته بودند، وجود ندارد. از سوی دیگر، اکثر سهام‌داران منتظر گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها هستند تا از وضعیت سودآوری آنها آگاه شوند. به نظر می‌رسد اگر تکلیف مجامع و گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها مشخص شود، بازار راه و روش مشخصی را در پیش می‌گیرد و حجم معاملات بالا می‌رود.

او معتقد است: از طرفی نمی‌توان بحث بازار را تنها با سیاست‌های داخلی که مجلس است، گره زد، چراکه زمان لازم است تا هر قانونی را که مجلس جدید تصویب می‌کند بر بازار تاثیر بگذارد.

شروع کار مجلس دهم فاکتوری برای رسیدن به رونق
عظیم ثابت در این راستا به اقتصادنیوز گفت: راه افتادن مجلس جدید یکی از فاکتورهایی است که می‌‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. این مساله احتمال همگرایی بین قوای مجریه و مقننه را تقویت می‌کند که خبر خوشایندی برای کلیت اقتصاد کشور است چراکه اگر دو قوه مقننه و مجریه همکاری کنند و فضا برای افزایش تولید، اشتغال، رشد اقتصادی مهیا شود، فضای بهتری در پیش خواهیم داشت که در حال حاضر باتوجه به تغییرات در ترکیب مجلس دهم، همچنین همراهی نمایندگان مجلس به سیاست‌‌های دولت در شرایط فعلی و آینده، اخبار خوبی را شاهدیم.

این کارشناس بازار سهام گفت: مشکل اصلی وضعیت رکودی کشور است و این مساله بیشتر از سایر فاکتورها بر بازار سرمایه اثرات منفی گذاشته یعنی تا زمانی‌که فضا رکودی است خیلی انتظار نداریم که خیلی بازار مثبتی داشته باشیم. در کنار این فضای رکودی، عدم وجود نقدینگی در بازار نیز، باعث کاهش ارزش معاملات نسبت به روز‌های پایانی سال گذشته شده است که پیام خوبی ندارد.

حتما بخوانید :  آخرین برنامه های تاپیکو اعلام شد
او گفت: بایستی نقدینگی به بازار وارد شود، یکی از ایتم‌ها در این رابطه، کاهش نرخ سودبانکی است که متاسفانه در این شرایط آن هم بسیار اثرگذار نیست،‌ چراکه حتی اگر بازهم نرخ سود کاهش یابد تازمانیکه موسسات غیر مجاز ملزم به اجرایی شدن آن نشوند و بر آنها نظارت صورت نگیرد، نمی‌توان نسبت به اثر گذاری این سیاست امیدوار بود.

به گفته او تنها فاکتور مثبتی که ممکن است باعث شود تا بورس جان بگیرد ادامه روند افزایش قیمت نفت و مواد اولیه است اما این عامل هم درحال حاضر چندان پایدار نیست.

خوشبینی به همکاری دولت و مجلس برای خروج از رکود
احسان‌رضاپور در این باره به اقتصادنیوز اظهار کرد: هرمساله‌ای که در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی حل می‌شود، باعث می‌شود تا بازار از حالت انتظار و بلاتکلیفی خارج شود. این در صورتی است که تا به‌ حال شرایطی که بازار منتظر باشد تا از تصمیمات مجلس تاثیر ببیند و بر اساس آن تصمیم‌گیری‌ کند، وجود نداشته است. به نظر می‌رسد از آنجا که کلیت وضعیت اقتصادی و کلیت شرایطی که بر بازار حاکم است مشخص است، تنها باید به همراهی بیشتر مجلس دهم با دولت خوش‌بین باشیم، چراکه این همراهی آنها باعث می‌شود که مسیر خروج از رکود سریع‌تر و در بازه زمانی کوتاه‌تری نسبت به مجلس نهم به مرحله رونق راه‌ یابد.

این فعال بازار سهام گفت: از این نظر از مجلس دهم انتظار می‌رود که با همراهی بیشتر در زمینه سیاست‌های دولت به مساله خروج از رکود و افزایش رونق بازارها و حمایت از تولیدکنندگان بپردازد. به هرحال از آنجاکه مجلس جدید همراستاتر از مجلس گذشته است، باعث می‌شود تا برنامه‌ها، سیاست‌ها و پیشنهادهایی که دولت برای خروج از رکود و رونق در بخش تولید و بازارها دارد، به راحتی ممکن شود و اثرات آن هر چه زودتر در بازار مشاهده شود.

حتما بخوانید :  عرضه اولیه یک شرکت لیزینگی در بورس
روند فرسایشی بر بازار حکم‌فرماست
سید‌سلمان نصیرزاده دراین راستا به اقتصادنیوز گفت:بهرحال همسویی دولت و مجلس می ‌تواند به خروج از رکود این بازار کمک کند. اما در حال حاضر بیشتر حرکت بازار در تک‌سهم‌ها یا حرکت‌های نوسانی کوتاه‌مدت و سفته‌بازی است که برای تایید آن می‌توان به حجم معاملات اشاره کرد که به شدت کاهش یافته و به لحاظ مسائل بنیادی نیز، فعلا اتفاقات آنچنانی نیفتاده؛ گزارش‌های۱۲ ماهه آنچنان مثبت نبوده، با توجه به امار تولید و فروش‌ها نیز، به نظر می‌رسد در گزارش‌های سه‌ماهه اول سال ۹۵ شرکت‌ها هم اتفاق مثبتی نخواهد بود و باتوجه به اینکه سود عمده شرکت‌ها باتوجه به رکودی که وجود دارد، عمدتا سودها چه در بخش بین‌المللی و چه شرکت‌های صادرات‌محور،کاهش پیدا کرده و رغبتی برای حضور در مجامع نیست. به همین دلیل سهام‌داران تمایل دارند که پیش از مجامع سهام‌شان را عرضه کنند و بعد از مجامع وارد شوند.

این کارشناس بازار سهام گفت: در مجموع شرایط بازار به نحوی است که فضای فعلی بازار عمدتا نوسانی و فرسایشی باشد و به صورت جهش‌‌های بزرگ که در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ بود، نیست. در یک یا دوماه آتی نیز، با توجه به گزارش‌های ۱۲‌ماهه شرکت‌ها و بعد از آن، برگزاری مجامع و گزارش‌های سه‌ماهه، اتفاق چندان محرک که بتواند شاخص را از سطحی که در اواخر سال ۹۴ بود، افزایش بدهد، وجود ندارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر