بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
یک کارشناس بازار مسکن

تداوم رکود مسکن در سال جاری

کود فعلی بخش مسکن تحت تأثیر دو عامل مهم، گرانی مسکن و خروج نقدینگی از این بازار می باشد. در حال حاضر مسکن برای خریداران گران می باشد و بنا به شرایط اقتصادی کشور اغلب افراد توانایی خرید آن را ندارند. از طرفی نقدینگی نیز از این بازار خارج و موجب آن شده که عرضه مسکن از تقاضا پیشی بگیرد.
کد خبر : ۱۶۴۵۸۴
نویسنده :
یارمحمدی

آنچه که از شرایط فعلی اقتصاد کشور و بازار مسکن بر می آید، نشان دهنده ادامه رکود و یا عدم شاهد تحولی معنادار در بازار مسکن و ساخت و ساز می باشد.

یک کارشناس بازار مسکن ضمن باین این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: رکود فعلی بخش مسکن تحت تأثیر دو عامل مهم، گرانی مسکن و خروج نقدینگی از این بازار می باشد. در حال حاضر مسکن برای خریداران گران می باشد و بنا به شرایط اقتصادی کشور اغلب افراد توانایی خرید آن را ندارند. از طرفی نقدینگی نیز از این بازار خارج و موجب آن شده که عرضه مسکن از تقاضا پیشی بگیرد.

احمدرضا سرحدی در ادامه افزود: خرید مسکن به دو منظور سوداگری و یا مصرفی انجام می گیرد، بخش سوداگری در حال حاضر در این بازار تضعیف شده و سرمایه گذاران به دلیل اینکه خرید مسکن در شرایط رکودی صرفه اقتصادی ندارد، سرمایه های خود را از این بازار خارج کرده اند. از طرفی باز هم به دلیل رکود اقتصادی و افزایش بیکاری افراد جامعه آنهایی که تمایل به خرید خانه دارند با مشکل کمبود نقدینگی مواجهند که دولت در این باره باید به حمایت از خریداران از طریق اعطای تسهیلات بپردازند، البته این وام ها باید بخش زیای از هزینه خرید خانه را باید پوشش دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از شرایط اعطای وام شاغل بودن افراد متقاضی می باشد چرا که این افراد باید توانایی بازپرداخت اقساط این تسهیلات را دارا می باشند. از طرفی این اقساط رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند. در همین ارتباط پیشنهاد دارم که بانک ها مدت بازپرداخت را طولانی تر کرده، تا افراد برا پرداخت اقساط خود، خرید مسکن و تزریق نقدینگی به این بازار تواند شوند.

سرحدی در خصوص اخباری که از افزایش حجم مبادلات و ایجاد رونق در صنعت ساخت و ساز در نیمه دوم سال جاری مطرح باشد، توضیح داد: مطرح کردن این موضوعات صرفاً باید ایجاد رونقی مقطعی تحت تأثیر جو وانی مثبت در این بازار خواهد شد و پیش بینی می کنم این شرایط رکودی تا پایان سال نیز ادامه داشته باشد به طور کل فلش قیمت ها در بازار مسکن رو به پایین در حال حرکت می باشد و اگر هم رشد قیمتی را شاهد باشیم قطعاً از نرخ رشد تورم کمتر خواهد بود. البته بازار استیجاری اندکی متفاوت می باشد و برآورد می شود در فصل تابستان که زمان جابه جایی هاست اندکی رشد قیمت را تجربه کنند.

رئیس سابق هیأت مدیره تعاونی مسکن نظام مهندسی تهران در خصوص صحبت های وزیر اقتصاد از ایجاد رونق در بازار مسکن در خرداد ماه سال جاری، گفت: دولت در حال حاضر تنها می تواند از طریق ایجاد امکاناتی برای تسهیل اخذ وام های مسکن شرایط را برای رونق و رشد این صنعت فراهم کند که این امکانات همانطور که عنوان شد، طولانی شدن زمان باز پرداخت تسهیلات بانکی می باشد.

وی در خاتمه بیان کرد: پیش از شروع سال 95 امیدها از رشد و رونق بازار مسکن بسیار پررنگ تر از این بود، اما در حال حاضر با توجه به مشکلات و چالش هایی که این گروه با آن مواجه است این امیدها به انتظار تبدیل شده و به نظر می رسد شرکت های فعال در این گروه نیز تا پایان سال جاری نمی توانند رشد سودآوری همراه شوند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
اعطای وام نوسازی بافت فرسوده به خانه های واقع در بافت مرکزی اراک و تعریض و عقب نشینی خیابان ها
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
قیمت مسکن حبابی بالا رفته . جوانان قادر به خرید ان نیستند . هر کس هم با وام درگیر شود باید تمام روزهای خوش زندگی را گرفتار مادیات باشد . قیمت مسکن باید کارشناسی شود . میانگین قیمت مسکن متری باید 700000 تومن باشد نه 3 میلیون
ناشناس
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
بزودی همینطور هم میشه , میانگین 700 تومن .
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
۳۰۰۰۰۰۰۰ تومان وام ساخت گرفتم گفتند ۲ سال تنفس دارد در صمن اولش ۲۰۰۰۰۰۰ اوراق خریدیم بعد از دو سال میگویند وام شده ۴۰۰۰۰۰۰۰ میلیون حالا با سود ۱۸ درصد باید ۷۰ میلیو ن شاید بیشتر راستی ما در غالب تعاونی هستیم می خواستم از مسوو لان تشکر کنم که اینقدر به فکر خانه اولیها وقشر زعیف هستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
حالا خوبه رکوده کمر ما مستاجرا شکست اگه رکود نبود چی میشد

قیمت مسکن در تهران همقیمت اروپاست بریم اروپا حقوقشم چند برابره حیف بی پول سخت راه میدن
مشهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴
قطعا نظر کارشناس ناشینه است! مطمئن باشید رونق بازار مسکن را در نیمه دوم سال شاهد خواهیم بود.