بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که در سالی که گذشت اغلب شرکت های فعال بورسی بنا به دلایل متعددی همچون رکود اقتصادی کشور و شرایط نامناسب عرضه و تقاضا در بازار فروش محصولات نتواستند به برآوردها و برنامه های خود برای سال مالی 94 دست یابند و از این رو انتظار نمی رود تا شرکت ها طی سال جاری در مجامع عمومی سود مناسبی یا به عبارت بهتر سود نقدی بیشتری نسبت به سال مالی 93 تقسیم کنند.
کد خبر : ۱۶۴۵۹۶
نویسنده :
جمشیدی

معاملات بازار سرمایه در اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه اغلب شرکت های فعال در بازار سرمایه سپری شد و علیرغم تجربه سال های گذشته روند معاملات بورس در این مدت با شور و هیجان توام نبود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که در سالی که گذشت اغلب شرکت های فعال بورسی بنا به دلایل متعددی همچون رکود اقتصادی کشور و شرایط نامناسب عرضه و تقاضا در بازار فروش محصولات نتواستند به برآوردها و برنامه های خود برای سال مالی 94 دست یابند و از این رو انتظار نمی رود تا شرکت ها طی سال جاری در مجامع عمومی سود مناسبی یا به عبارت بهتر سود نقدی بیشتری نسبت به سال مالی 93 تقسیم کنند. بر این اساس در ماه گذشته علیرغم تجربه های قبلی شاهد افزایش فشار فروش سهام آن هم در شرایطی که ابهامات متعددی در بورس وجود داشت، بودیم و انتظارات مثبت سهامداران برای ایجاد رونق نسبی در روند معاملات تا حد زیادی محقق نشد.

عملکرد بازار اوراق بهادار طی اردیبهشت ماه امسال

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس طی اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از آن با کاهش سه درصدی از محدوده 78 هزار دلاری به کانال 76 هزار واحدی رسید و در این مدت حجم معاملات با رشد چهار درصدی همراه شد و در مقابل آن ارزش معاملات بورس با افت شش درصدی از 58 هزار و 699 میلیارد ریال به 55 هزار و 246 میلیارد ریال کاهش یافت.

بر این اساس ارزش بازار نیز در دوره مورد بررسی با دو درصد کاهش از 338 هزار و 458 میلیارد ریال به 331 هزار و 386 میلیارد ریال نزول یافت.

بر اساس معاملات خرد و بلوک، طی اردیبهشت ماه امسال ارزش سهام خریداری شده توسط سهامداران حقوقی حدود 34 هزار و 598 میلیارد ریال معادل 49 درصد از کل ارزش سهام خریداری شده محاسبه می شود. در مقابل اما ارزش سهام فروش رفته توسط حقوقی ها حدود 47 درصد از ارزش کل سهام فروش رفته بوده است. از این رو سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی بالغ بر 783 میلیارد ریال محاسبه می شود. سهامداران حقیقی نیز 50 درصد از ارزش کل سهام خریداری شده و 52 درصد از کل ارزش سهام فروش رفته را به خود اختصاص دادند.

نماگرهای بازار سرمایه همچون ارزش بازار، ارزش اسمی، متوسط نسبت پی بر ای بازار و گردش معاملات طی اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش همراه بودند و در مقابل آن ارزش بازار بر ارزش اسمی با کاهش 8.6 درصدی مواجه شده است. بر این اساس طی دروه مورد بررسی ارزش بازار 15.5 درصد، ارزش اسمی 26.3 درصد، متوسط نسبت پی بر ای بازار 33.7 درصد و در نهایت گردش معاملات حدود 59 درصد رشد داشته است.

علاوه بر این، طی معاملات ماه گذشته نماد معاملاتی 73 شرکت مورد بازگشایی قرار گرفته و نماد 67 شرکت نیز متوقف شده است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه همان سال مبلغ افزایش سرمایه شرکت های بورسی بیش از 46 هزار و 657 میلیارد ریال محاسبه می شود که 30 درصد آن طی اردیبهشت ماه اجرایی شده است. علاوه بر این، حدود 80 درصد از کل مبلغ افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تأمین شده است.

در پایان این گزارش می افزاید، طی ماه گذشته ارزش فروش سهام توسط اشخاص حقیقی بیش از خرید آنها بوده و به مبلغ 783 میلیارد ریال می باشد.

عملکرد بازار اوراق بهادار طی اردیبهشت ماه امسال

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر