بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
متولی بازار سرمایه باید امروز در میان اهالی تالار باشد، باید امروز پشت سکان بازار سرمایه دیده شود. طی روزهای گذشته اخبار و شایعات ضد و نقیضی از اقدامات رییس سازمان بورس برای حل برخی مشکلات بازار سرمایه به گوش رسید، از تلاش و رایزنی های متولی بازار با مسئولین ذیربط اقتصادی برای حل مشکلات بورس زیاد شایعه و شنیده به گوشمان رسید اما هیچگاه این اخبار از طریق یک منبع رسمی نه تأیید شد و نه تکذیب.
کد خبر : ۱۶۴۶۲۶
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 95.03.11 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 173 واحد کاهش به رقم 53297 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 792 واحد کاهش عدد 166418 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 105 واحد کاهش به رقم 27843 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وغدیر" با 49 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "حکشتی" با 49 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحدکاهش به رقم 816 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1853 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1954 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس و بازار سرمایه هر دو امروز را با رنگی سرخ به پایان بردند تا علی رغم سیلی بلوک "وغدیر" بر صورت شاخص برای سبز کردن آن اما در نهایت افت بیش از 287 واحدی شاخص کل ماحصل فعالیت بازار سرمایه ای باشد که امروز در آن سرمایه ای نیست.

بنا بر گزارش بورس نیوز، قصد داریم امروز به جای پرداختن به شرایط و وضعیت بازار سرمایه اندکی راجع به وظایف و مسئولیت ارکان هایی از بازار صحبت کنیم که جای خالی آنها بیش از حد احساس می شود. متولیان بازار سرمایه امروز بسیار کم فروغ شده اند. درست در جایی که نیاز به حضورشان، تصمیماتشان یا حتی دلگرمی کلامشان در بین اهالی تالار احساس می شود، جایشان خالیست. متولی بازار سرمایه به تبع تفکرش، اقدامش، عملش و تصمیماتش به عنوان اولین رکن تأثیر گذار بر جو روانی و عملکرد سرمایه گذاران محسوب می شود، متولی یعنی صاحب، یعنی راهنما، یعنی مسئول، قبول داریم که بعضی وقت ها ممکن است سکان کشتی بنا بر هر دلیلی آنگونه که باید در دستان سکاندار نچرخد اما بودن آن فرد پشت سکان کشتی به مسافران دلگرم می دهد، بعضی وقت ها پدر یک خانواده به هر در که می زند نمی شود، هر چه می کند برای حل مشکل خانواده نمی شود، اما همین تلاش و کوشش او برای حل مشکل، به اهل خانه دلگرمی و قوت قلب می دهد.

متولی بازار سرمایه باید امروز در میان اهالی تالار باشد، باید امروز پشت سکان بازار سرمایه دیده شود. طی روزهای گذشته اخبار و شایعات ضد و نقیضی از اقدامات رییس سازمان بورس برای حل برخی مشکلات بازار سرمایه به گوش رسید، از تلاش و رایزنی های متولی بازار با مسئولین ذیربط اقتصادی برای حل مشکلات بورس زیاد شایعه و شنیده به گوشمان رسید اما هیچگاه این اخبار از طریق یک منبع رسمی نه تأیید شد و نه تکذیب.

باور کنید همیشه نتیجه نهایی راهگشای بعضی مشکلات نیست بعضی وقت ها پیمودن راه حل خود مسئله را حل می کند. مهم نیست که اقدامات و تلاش های مسئولین بورسی چه نتیجه ای داشته باشد مهم آنست که دیگران یا همان اهل خانه تلاش و کوشش متولی را برای رسیدن به نتیجه ببینند حتی اگر در نهایت نتیجه آنی نباشد که باید بشود.

اینکه اهل خانه متولی و نقش آن را در حل مشکل خنثی ببیند بسیار بدتر از آنست که تلاش و کوشش متولی در حل بحران را بی نتیجه ببینند.

اما برخی اوقات بعضی تلاش ها و اقدامات راه حل موضوع نیست، بعضی وقت ها یکسری اقدامات خیر خواهانه بی آنکه متولی خود آگاه باشد همچون بنزین بر آتش ریختن است.

قرار بود بازار سرمایه همانی که هست دیده شود اما نشد، قرار شد بلوک زنی های بی مورد جای خود را به حل منطقی و ریشه ای مشکلات بدهد اما نشده، قرار شد بیان راه حل مسئله جایگزین پاک کردن صورت مسئله بشود اما نشد.

قرار بود تابلوی شاخص دست ساز به جا مانده از دولت قبل شکسته شود اما نشد و خیلی قرارهای دیگر بود و اما نشد...

امروز بازار سرمایه دچار ترس و وحشت از مرگ تدریجی شده که آن را به سمت خود کشی می برد، امروز نقدینگی و اعتماد با زحمت بدست آمده به راحتی در حال رفتن از بازار سرمایه است، رفتنی که اگر نخواهیم بگوییم برگشتی در کارش نیست اما به جرأت می گوییم که بازگشت آن سخت تر از آن چیزی است که فکرش را می توان کرد.

نقدینگی که امروز در حال خروج از بورس است تنها با اعتماد باز می گردد و نقش متولی بازار سرمایه در این مهم در شرایط فعلی بسیار پر رنگ تر از دوران گذشته است. فقط کافیست آنچه که تا به امروز اتفاق افتاده و آنچه را که قرار است در آینده به وقوع بپیوندد بی آنکه نتیجه آخر مهم باشد با اهل خانه بازگو شود.

از نقش متولی گفتیم حال بد نیست از نقش بازیگری در این بازار سخن بگوییم که امروز نقش اول سریال "بورس اناری" است. حقوقی غیر حرفه ای و منفعل بورس از ابتدای امسال تا به امروز توانسته جایزه بهترین خرابکار بورس را از آن خود کند.

حقوقی که در روند مثبت و منفی فروشنده است، حقوقی که برنامه اصلی آن خروج سهم نیست بلکه به زمین کوبیدن سهام پس از خروج از آن است تا مبادا کارنامه کاری او پیش مدیران به واسطه رشد سهم پس از فروش سیاه و خراب شود.

امروز اصلی ترین نوسانگیران بازار سرمایه همین حقوقی ها هستند، فعالانی که از حقیقی ها و آماتورهای بازار مفت می خرند و گران به همان ها می فروشند.

عملکرد امروز شرکت های حقوقی بورس به گونه ای است که انسان را به شک می اندازد که نکند اینها از کره دیگری آمده اند و به همین دلیل است که هیچ اطلاعی از اقتصاد و بازار سرمایه ندارند.

یک درخواست بسیار مهم و عاجزانه از مسئولین امر داریم، لطفاً کد معاملاتی شرکت های سرمایه گذاری بورس که خودشان هم یکی از شرکت های پذیرفته شده در این بازار می باشند را بررسی کنید. ببیند واقعاً این شرکت های چند صد میلیاری که موضوع فعالیت و هدف از تأسیس آنها سرمایه گذاری است طی چند ماه گذشته چه کرده اند؟

لطفاً ببینید عملکردهای آنها در روندهای مثبت و منفی بورس چگونه بوده؟ چقدر سهام خریده اند و چقدر فروخته اند.

باور کنید مدیران برخی از این شرکت ها حتی توانایی اداره و مدیریت سهام خود در بورس را ندارند چه رسد به کمک به بازار سرمایه و با ورود و خروج های کارشناسی شده.

این شرکت ها نه سود آوری و تغییر سودآوری های قابل قبول حتی درصد سود بانکی را دارند و نه تغییرات قیمتی مثبتی در سهام آنها طی یکسال ایجاد می شود همین که ضرر نزنند جای شکر دارد توقع سود از آنها نمی رود.

واقعاً اگر امروز تمامی شرکت های سرمایه گذاری بورسی از این بازار اخراج شوند (با فرض نداشتن سهامدار خرد ) فکر می کنید چه اتفاق می افتد؟ آیا به هر حال در بازار تفاوتی ایجاد می شود؟

جداً این شرکت ها با طرز فکر امروز برخی مدیرانشان نه تنها دردی را از بازار دوا نمی کنند بلکه خود درد اضافه تری هستند بر دیگر دردها.

امروز جای خالی مدیران خوش فکر و کار بلد به وضوح در بازار سرمایه احساس می شود و باید مسئولین و متولیان بازار سرمایه این را بدانند اگر از همین فردا تمامی مشکلات بنیادین و ساختاری بازار سرمایه حل شود اما تا مادامی که این طرز تفکر بر مدیران شرکت های حقوقی و سرمایه گذاری بورس حاکم است وضع بازار سرمایه با رفتارهای غیر حرفه ای همینی است که امروز می بینیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
کی میشود دوران ریاست جمهوری روحانی تمام شود.که واقعا مملکت را نابود کرد.
ناشناس
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
اینا پس لرزه های احمدیه که تا ده سال دیگه هم تموم نمیشه
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
با درود، بورس نیوز پس این خبر خوبی که قرار بود آقای طیب نیا در این هفته روانه بازار سرمایه و اقتصاد کند چه شد؟ محض رضای خدا هم که شده ای کاش یک بار و فقط یک بار یکی از وعده ها و حرفهای ایشان لااقل بصورت تصادفی درست از آب در میآمد و عملی میشد!! آخه چقدر اعتماد سرمایه گذاران که سرمایه اصلی این بازار است را میخواهند با حرف و وعده های پوچ نابود کنند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
متاسفانه بسیاری از حقوقی ها قیمت ها را پایین می کشند و در کف دره از سبدسهام شرکت به کد شخصی شان منتقل می کنند و سپس در قیمت بالا دوباره به سبدشرکت غالب می کنند و یک شبه میلیاردر می شوند و کسی هم کاری با آنان ندارد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
احسنت، ما که دستمون به جایی نمیرسه شما که اهل رسانه هستید کاری کنید
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
باسلام
امروز اگه دقت کرده باشین حقوقی محترم بود که سایپا رو به صف فروش برد؟؟؟!!!
این حقوقی ها چرا دوست دارن همشه سهامشون رو به پایین ترین قیمت بفروشن؟؟؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
از ماست که برماست
اراک بورس
-
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
شاید دولت میخواهد بازار بورس چنین باشد؟
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
تشکر از تهیه گزارش ، خیلی از قسمت های این متن درد دل های سهامدار هست ، ولی افسوس که این مسئولان گوش شنوا ندارند و فقط به دنبال منافع خود هستند ، با ادامه دار شدن این وضعیت باید از بازار فاصله گرفت
دوستدار طبیعت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
مسولان محترم بورس نیوز لطفا به داد سهامداران پارس خودرو برسید. بعد از مطرح شدن برنامه افزایش سرمایه پارس خودرو و با بررسی روند چند وقت اخیر این سهم و با توجه به اخبار پشت پرده و مهم در آن، بطور واضح و مشخص چندین کد خاص در قالب کدهای حقیقی که به نظر وابسته به جایی هستند اقدام به کنترل قیمت سهم و کاهش قیمت آن میکنند تا احتمالا حق تقدم های حاصل از افزایش سرمایه را که تعداد آن بسیار زیاد خواهد بود را در قیمت های بسیار نازل از دست سهامداران بیچاره در آورده و به این تربیب به اهداف خود برسند.اهداف این فرایند می تواند شامل: افزایش سهم و مالکیت از طریق خرید حق ها باشد و یا کسب سود های نجومی بعد از خرید حق ها در قیمت های بسیاربسیار پایین و سپس رسانه ای کردن اخبار و کسب سودهای نجومی باشد.
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰
گروه خودرویی همچنان پیشتاز . بورس بدون این گروه جایی نخواهد رفت. در دو روز اخیر ازاد شدن سهم های جایزه سایپا و عرضه های اولیه سبب شده که اکثر سهم ها منفی شوند . سایپا با این همه تعدیل و قرار داد 120تومن مفت است . کد به کد کردن حقوقی ها برای جلوگیری از افزایش قیمت باعث منفی شدن کل بازار شده است ولی این خود امری مهندسی شده و تکنیکی میباشد . امید است طی روزهای اینده ثبات و تعادل به بازار برگردد
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
با سلام
آیا به جای معامله بلوکی نمی توانند حقوقیها همان روز در بازار خرده فروشی از سهم حمایت کنند و واقعا سهم را در بازار جمع کنند و مانع سقوط قیمت شوند؟ نه اینکه در یک لحظه دو درصد رشد در قیمت پایانی ایجاد شود و سپس دوباره آخرین معاومله 4 درصد منفی؟
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
وقتي اقتصاد دچار ركود است وهيچ فعاليتي سود ندارد جنس توليد شده مانده رو دست كارخانه دار وصادرات نيز تعطيل شده طبيعي است كه شركتهاي بورسي زيانده شوند واين مسئله را شركتهاي سرمايه گذاري بهتر از من وشما مي دانند بنا براين بهترين راه نوسان گيري وراضي شده به حداقل سود مي باشد
نادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
ای والله بورس نیوز...صدای رسای سهامدار..فریاد مظلوم...بامعرفت...دلسوز ...خدا دوست...دوستت داریم زیاد...
عبداله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
جانا سخن از زبان ما میگوئی ، اما . . . !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
بعد از مدتها حرف حساب زدي بورس نيوز!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
مگر بورس ایران متولی دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟دنبال کدام متولی میگردی؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
رضا
-
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
خبر خوب آقای طیب نیا در خرداد خبر تغییر مدیریت بورس است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
اگه سود بانکی کاهش پیدا نکنه ، وضعیت همین خواهد بود.... رکود هر روز عمیقتر خواهد شد.