بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
کد خبر : ۱۶۴۶۳۸
مدیر مالی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: بیش از دو هزار میلیارد ریال سود انواع اوراق در اردیبهشت امسال به حساب سرمایه گذاران بازار سرمایه واریز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‎ رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سمات، سید کیومرث بزرگی نهاد با بیان مطلب فوق افزود: شرکت سپرده گذاری مرکزی ماه گذشته دو هزار و ۳۱ میلیارد و ۴۳۱ میلیون ریال سود انواع اوراق را به چهار هزار و ۱۵۹ سرمایه‌گذار پرداخت کرد.

وی اظهار داشت: سود اوراق صکوک نفت پارس، گروه مپنا، بانک سامان، مخابرات ایران، فائد بصیر، کاشی پرسپولیس، رایتل و گیربکس و اکسل سایپا به یک هزار و ۲۳۰ سرمایه‌گذار این شرکت ها به مبلغ بیش از ۱۴۱ میلیارد ریال پرداخت شد.

بزرگی نهاد ادامه داد: شرکت سپرده گذاری مرکزی در ماه گذشته سود ۱۶۸۱ سرمایه گذار اوراق مشارکت شرکت های بین المللی توسعه ساختمان، گل گهر، خاورمیانه، سیمان کردستان، شرکت ملی نفت، سایپا، کارکنان صنعت نفت و شهرداری‌های شیراز، مشهد، سبزوار و کرج به مبلغ یک هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال را به حساب آنها واریز کرد.

مدیر مالی سمات خاطر نشان کرد: سود اوراق گواهی سپرده لیزینگ رایان سایپا، بانک گردشگری و سود سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو نیز اردیبهشت از طریق شرکت سپرده گذاری به ۱۲۴۸ سرمایه‌گذار این شرکت ها پرداخت شد.

وی در باره آنالیز پرداخت سود در اردیبهشت ماه ۹۵ گفت: سه هزار و ۷۶۳ سرمایه گذار حقیقی ۱۳۹ میلیون ریال و ۳۹۶ سرمایه گذار حقوقی یک هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال سود در ماه گذشته دریافت کردند.

درحال حاضر سود سهام شرکت‌های پتروشیمی فارابی، فناوران، بیمه دانا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، فرابورس، سیمان ایلام، کاغذ سازی کاوه، سرمایه گذاری رنا و شرکت خوراک دام پارس از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سرمایه گذاران واریز می شود.

هم اکنون حدود ۶۰ نوع اوراق (اجاره، مرابحه، مشارکت و گواهی سپرده) در بازار سرمایه منتشر شده است که سود این اوراق به صورت ماهانه و یا هر سه ماه یکبار به سرمایه‌گذاران پرداخت می شود.

از سوی دیگر یک تحلیلگر اقتصادی گفت: بازار سرمایه که سال جدید را با یک رکود نسبی آغاز کرده هم اکنون در انتظار گزارش‌های سه ماهه شرکت ها است تا بر اساس عملکرد واقعی شرکت ها سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیمات بهتر و منطقی تری بگیرند.

نکته ای که سهامداران در این مقطع زمانی باید دقت داشته باشند این است که رکود نسبی بازار در سال جدید که به واسطه رشد خیره کننده ماه های پایانی سال ۹۴ بود، هم اکنون از بین رفته و نشانه های بازگشت ثبات و تمایل به خرید در بازار دیده می شود. محسن نقدی بابایی تحلیلگر بازار سرمایه با بیان این مطلب به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: نکته ای که سهامداران در این مقطع زمانی باید دقت داشته باشند این است که رکود نسبی بازار در سال جدید که به واسطه رشد خیره کننده ماه‌های پایانی سال ۹۴ بود، هم اکنون از بین رفته و نشانه های بازگشت ثبات و تمایل به خرید در بازار دیده می شود.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد با توجه به بهبود نسبی در فضای کسب و کار کشور نسبت به سال ۹۴ گزارش های سه ماهه شرکت‌ها مطابق پیش بینی اول سال، صورت بپذیرد هر چند هنوز بسیار زود است که عملکرد کلی شرکت ها در سال جاری را بتوان با گزارش های سه و شش ماه مورد ارزیابی دقیق قرار داد و پیش بینی کرد اما شواهد حاکی از بهبود شرایط در سال جاری نسبت به دوره مشابه است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش قیمت جهانی نفت در کنار کاهش سود بانکی گفت: این دو عنصر می تواند از جمله مهمترین نکات مثبت بازار در سال جاری قلمداد شود.

نقدی بابائی خاطرنشان کرد: علاوه بر ارائه گزارش های سه ماهه شرکت ها، نزدیکی مجامع بانک ها و همچنین گمانه زنی های مختلف درباره عملکرد شرکت ها و میزان سود تقسیمی بانک ها می تواند جذابیت خاصی را در هفته های آینده به بازار بدهد و سهامداران را به سهامداری در برخی گروه ها ترغیب کند.

وی افزود: از نظر سیاسی بعد از اجرایی شدن برجام و انتخابات ۹۴ در یک ثبات نسبی بسر می بریم و عملاً ریسک بازار در این زمینه به حداقل رسیده است البته به نظر می رسد مسأله سوئیفت که کمی بر بازار سایه افکنده و تبادلات ارزی را زیر سوال برده در آینده نزدیک برطرف شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره شرایط گروه های مختلف و تأثیر پذیری آنها از شرایط پیرامونی بازار گفت: در بین گروه‌ها، گروه فلزات اساسی و معدنی، سال جدید را با افزایش قیمت در بازار های جهانی در این حوزه شروع کرده اند که انتظار می رود در صورت تداوم این روند شاهد گزارش های مثبتی در عملکرد سه و شش ماهه و نهایتاً پایانی این گروه باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر