بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
کد خبر : ۱۶۴۹۵۱
رئیس سازمان محیط زیست به برخی اظهار نظرها در باره آتش سوزی های اخیر واکنش نشان داد و در کانال تلگرامش نوشت: به دلیل عدم آشنایی برخی شهروندان با این تقسیم وظایف، اظهارنظرهایی می‌شود که نه تنها بی‌انصافی در قبال نیروهای پاکباز سازمان بلکه گاه شکل توهین گرفته و سبب دلسردی این عزیزان می‌شود.

به گزارش ایرنا ، معصومه ابتکار در ادامه نوشته است : آتش سوزی در شرایط فعلی امر غریبی نیست و طلب هلی کوپتر از سازمان محیط زیست نشانه بی اطلاعی درخواست کنندگان از تقسیم وظایف دستگاه‌های دولتی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در کانال تلگرامش نوشت:‌«آتش‌سوزی جنگل» که در مناطقی با گیاهان اشتعال‌پذیر روی می‌دهد، در کشور ما به لحاظ اقلیمی به خصوص در ماههای گرم به دلایل مختلفی از جمله عوامل انسانی مکرر است. اتفاقی که در همه کشورها با اقلیم های مساعد مانند استرالیا، کانادا، آمریکا و این روزها در بخشی از جنگل های روسیه کنترل ناپذیر ادامه دارد.

ابتکار افزود: در ایران وظایف، اعتبارات و تجهیزات مربوط به اطفای آتش جنگل ها در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است و چنانچه آتش سوزی رخ دهد، براساس قانون هر استان دارای ستاد مدیریت بحران بوده که موضوع اطفاء آتش سوزی را هدایت می کند.

وی یاد آور شد : البته نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست در این مواقع با عشق و انگیزه و فداکاری به کمک نیروهای موظف می آیند ولی به دلیل عدم آشنایی برخی شهروندان با این تقسیم وظایف، اظهارنظرهایی می شود که نه تنها بی انصافی در قبال نیروهای پاکباز سازمان بلکه گاه شکل توهین گرفته و سبب دلسردی این عزیزان می شود.

ابتکار گفت : هلی کوپتر، هواپیمای آبپاش و سایر تجهیزات در اختیار ستاد مدیریت بحران و فرماندهی مربوط به سازمان جنگل هاست، بنابراین طلب هلی کوپتر از این سازمان فقط نشانه بی اطلاعی درخواست کنندگان از شرح خدمات و تقسیم وظایف دستگاههای دولتی است، مگر برای مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست. البته تلاش می شود تعامل با سازمان جنگل ها و مراتع نیز بیش از پیش افزایش یابد.

معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: در جریان آتش سوزی پاسارگاد همه نیروهای محیط زیست با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در صحنه حضور داشتند و به اذعان مردم محلی تمام توان خود را برای اطفای حریق گذاشتند. در ستاد و بخش های دیگر سازمان هم ارتباط و پیگیری با ستاد بحران در وزارت کشور و استان برقرار بود و آنچه در توان داشتند انجام دادند و خوشبختانه در مدت زمانی کمتر از دو روز آتش اطفا شد و این به خاطر وجود نیروهای مردمی و مشارکت همگانی در این امر است. برخلاف بعضی اظهارنظرها هم اینگونه نبوده که هلی کوپتری در میان نباشد و بالگرد هلال احمر حتی پروازهای بیش از معمول داشته است.

وی ادامه داد : بلافاصله پس از اطفاء آتش جنگل های پاسارگاد، پارک ملی بمو دچار آتش سوزی شد که تعدادی نیروهای مختلف آنجا حضور یافته و با کمک مردم غیور فارس که با همه توان به میدان می آیند حدود ساعت 7 بعد از ظهر آتش تقریبا خاموش شد. در جریان این اتفاق برای بمو 75 هکتار پوشش علفی سوخته است. البته سه آتش سوزی دیگر هم امروز در فارس و در مناطق کر و خانزنیان، همین طور بخش هایی از جنگل ها در ایلام و لرستان نیز دچار آتش سوزی شد که خوشبختانه اطفاء شده است.

به گفته وی : آتش سوزی در شرایط فعلی امر غریبی نیست ولی ما وظیفه داریم آموزش های تخصصی از طریق برگزاری مانور، تهیه تجهیزات، همکاری دستگاهها در داخل ستاد بحران را دنبال کنیم و ضمن آموزش عمومی به مردم که متاسفانه بیشتر موارد به خاطر خطاهای انسانی هست، برای مقابله با آتش آماده باشیم. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر