بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
به دنبال درخواست ها و پیگیری هایی که سازمان بورس تاکنون داشته، طی چند روز گذشته بالاخره ابلاغیه نحوه اجرای این قانون به بورس ارسال شد تا تکلیف شرکت هایی که چشم انتظار سرانجام این امر بودند، روشن شود.
کد خبر : ۱۶۵۱۷۰
نویسنده :
یارمحمدی

از ابتدای سال جاری فعالان و متولیان بازار سرمایه به دنبال پیگیری موضوع افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها با استفاده از معافیت مالیاتی هستند، در همین راستا با پیگیری های خبرنگار بورس نیوز مشخص شد که هفته گذشته سازمان امور مالیاتی کشور دستور مربوط به این موضوع را به سازمان بورس ابلاغ کرده است.

یک منبع آگاه در سازمان امور مالیاتی کل کشور در گفتگو با خبرنگار ما ارسال ابلاغیه آن سازمان را به سازمان بورس اوراق بهادار تهران تأیید کرد و گفت: به دنبال درخواست ها و پیگیری هایی که سازمان بورس تاکنون داشته، طی چند روز گذشته بالاخره ابلاغیه نحوه اجرای این قانون به بورس ارسال شد تا تکلیف شرکت هایی که چشم انتظار سرانجام این امر بودند، روشن شود.

وی افزود: شرکت هایی که سال 94 برخی اقدامات در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ولو اقدامات اولیه را انجام داده باشند و یا در دفاتر سال مالی 94 خود موضوع افزایش سرمایه را ثبت کرده باشند، مشمول معافیت مالیاتی اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها می شوند.

این منبع آگاه گفت: به استناد ماده قانونی موجود، بند 2 ماده 281 اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، احکام یاد شده از ابتدای سال 95 لغو و مقررات تبصره 1 ماده 149 قانون جایگزین آیین نامه اجرایی شده است. به عبارت دیگر اگر تجدید ارزیابی دارایی ها از ابتدای سال جاری به بعد صورت بگیرد مبالغ ناشی از آن طی سال مذکور در دفاتر به حساب مازاد تجدید ارزیابی منظور و در صورت های مالی سال 95 منعکس شود، مقررات تبصره 1 ماده 149 قانون اجرا می گردد و مشمول مالیات می شوند که این موضوع به زودی از طرف مسئولین رسانه ای خواهد شد.

شایان ذکر است اقدامات سازمان بورس در جهت پیگیری این موضوع از سوی سازمان امور مالیاتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی به انجام رسیده که پیشتر شرکت ایران خودرو در تاریخ 22 اردیبهشت ماه سال جاری طی نامه ارسالی روی سامانه کدال از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست کرده بود تا موضوع مشمولیت معافیت مالیاتی شرکت هایی که قصد انجام برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها دارند را از مراجع ذیصلاح پیگیری کند. چراکه این مجموعه در گزارش شفاف سازی خود دلیل اصلی عدم امکان اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مذکور را منع قانونی استفاده از معافیت مالیاتی اعلام کرده بود. بر این اساس با توجه ابلاغیه جدید سازمان امور مالیاتی به سازمان بورس در این خصوص مبنی بر اینکه اگر شرکتی در سال 94 موضوع درخواست مجوز اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را به سازمان بورس اعلام نموده یا دردفاتر خود ثبت کرده ولو اینکه آن را انجام نداده باشد، همچنان مشمول معافیت مالیاتی است، باید دید که شرکت ایران خودرو که علت اصلی و بانی پیگیری این موضوع از سوی سازمان بورس و وزارت صنعت بوده با توجه به نامه ارسالی سازمان امور مالیاتی به سازمان بورس چه اقدامی در جهت بهره گیری از فرصت پیش آمده و انجام برنامه افزایش سرمایه از محل مذکور خواهد کرد؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
ROMANIA
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
شرکتهای که به این طریق افزایش سرمایه دادند به کمارفتند بدترین روش و تخریب کننده ترین روش برای بورس می باشد
باتجربه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
بورس نیز لطفا سهامداران حقیقی رو گمراه نکنید زیرا خودتون بهتر از هر کس میدونید که برای درخواست تجدید معافیت دولت باید به مجلس لایحه ارائه بده و مجلس تصمیم کیری کنه و سازمان بورس و یا هر نهادی اختیار صدور مجوز در این زمینه رو نداره با این تفاصیل امکان افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها وجود نداره پس لطفا آهن سرد رو چکش نزنید و سهامدار حقیقی رو بیشتر از این متضرر نکنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
ذوب شپلی