بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
امروز به عنوان اولین عامل، اعلام رسمی کاهش نرخ سود سپرده ها تا 15 درصد هم با این روند همراه شد و با وجود آنکه در عمل معلوم نیست این ابلاغیه بانک ها چه زمانی اجرایی شود، اما به طور قطع چشم اندازها را به سوی اجرای این دستورالعمل بزودی سوق می دهد و نوید بخش حرکت سرمایه ها به سمت بازارهای جذاب و پر پتانسیل و پر بازده تری همانند بورس است.
کد خبر : ۱۶۵۳۰۲
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 95.04.01 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 272 واحد افزایش به رقم 50647 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 452 واحد کاهش عدد 160934 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 66 واحد افزایش به رقم 26483 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 87 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "حکشتی" با 95 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 6 واحد افزایش به رقم 764 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1764 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1526 میلیارد ریال رسید.

پایان روند نزولی بورس همواره با کاهش حجم معاملات همراه می شود و آن به دلیل کاهش انگیزه سرمایه گذاران به انجام معامله تحت تأثیر کاهش بیش از حد قیمت هاست که آنها را از خرید و فروش زیاد باز می دارد. اما زمانی تغییر روند اتفاق می افتد که برگشت قیمت ها با افزایش حجم اتفاق بیفتد.

به گزارش بورس نیوز، در شرایط فعلی هم اکثر تکنیکالیست ها معتقدند که در حال حاضر سهم ها به سطوح کف قیمتی خود رسیده و انتظار می رود کاهشی قیمتی بیشتری در آن مشاهده نشود. اینجاست که اولین نشانه های آن را می توان در روند حرکتی شاخص کل مشاهده کرد. زیرا ابتدا نماگر بازار به دلیل افزایش حجم معاملات در قیمت های کف به صورت محسوسی منفی می شود، اما برای تغییر جهت، ابتدا قدری مثبت می شود و بسته به شرایط روند صعودی خود را همزمان با افزایش تدریجی حجم معاملات و قیمت سهام دنبال می کند و اگر به روندهای اخیر شاخص کل طی روزهای اخیر هم دقت کنیم همین روال را می توان به وضوح دید.

اما سر نخ اصلی این رشد قیمتی و تغییر فاز بورس از منفی به مثبت چیست که به تبعیت از آن دیگر قیمت ها توان کاهش بیشتری را ندارد.

بطوریکه علت شرایط امروز بازار که نسبت به روزهای پیش بهبود یافته بود، افزایش حجم مبادلات و رشد قیمت سهام بود که این روند ابتدا در گروه بانکی و به ویژه بزرگان گروه از جمله "وبصادر" و "وبملت" آغاز شد و تلاش آنها با همراهی سایر نمادهای گروه تقویت شد و در نهایت به کل بازار سرایت کرد.

بدین ترتیب امروز به عنوان اولین عامل، اعلام رسمی کاهش نرخ سود سپرده ها تا 15 درصد هم با این روند همراه شد و با وجود آنکه در عمل معلوم نیست این ابلاغیه بانک ها چه زمانی اجرایی شود، اما به طور قطع چشم اندازها را به سوی اجرای این دستورالعمل بزودی سوق می دهد و نوید بخش حرکت سرمایه ها به سمت بازارهای جذاب و پر پتانسیل و پر بازده تری همانند بورس است.

دوم اینکه بانک مرکزی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را نیز مکلف کرده همزمان با کاهش نرخ سود سپرده ها نرخ سود خود را از حالت تضمین سود به صورت پیش بینی سود تبدیل کرده و نرخ سود خود را تعدیل کنند.

از دیگر سو هم گزارش مثبت پوشش سود "وبصادر"خود نوید دهنده امکان ارایه گزارش های مثبت توسط دیگر بانک ها را داد تا این گروه حرکت جدیدی را در بورس به راه اندازد که گزارش اخیر بابت افزایش سرمایه بانک انصار و شفاف سازی بانک ملت پیرامون افزایش سود ناشی از تسعیر ارزی و کاهش هزینه های مشکوک الوصول انگیزه بیشتری به خریداران و نوسان گیران بخشید تا امروز به سراغ بانکی ها بیایند و از معاملات در این گروه استقبال کنند.

در ادامه این تغییر فاز در گروه بانکی تک سهم های بزرگ و گروه هایی خاص نیز به این انقلاب پیوستند تا امروز به بازی هم تابلوی بورس را سبز پوش کنند. "ذوب" و "فاراک" و البته نمادهای گروه خودرویی در صدر این نمادهای دنباله رو بودند که با افزایش حجم معاملات و رشد قیمت ها همراه شدند.

البته انتشار برخی خبرهای موثق و شایعات به میان آمده در افزایش اقبال به گروه خودرو بی تأثیر هم نبود. از جمله انتشار آگهی افزایش سرمایه "خپارس"، فروش سهام "خبهمن" به یک شخص حقیقی وابسته به گروه کروز و نیز اعلام تبصره قانون مالیات های مستقیم جهت رفع ابهام از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها طی روز گذشته بود که آثار همگی این موارد در ترغیب خریداران و تشکیل صف خریداران نقش داشت.

به هر ترتیب همانطور که در روندهای منفی دومینوی کاهش قیمت ها در بازار رخ می دهد، در هنگام صعود قیمت ها نیز همین چرخه در مدار مثبت پیگیری می شود.

امروز در میان شرکت ها شاهد گزارش شفاف سازی "چفیبر" بودیم که در آن مدیر عامل از انعقاد قرارداد خرید ماشین آلات و تجهیزات دو خط روکش ملامینه به مبلغ حدود 20 میلیارد ریال خبر داد. گرچه به دلیل شرایط بازار و جدید بودن محصول تعیین آثار درآمدی آن هنوز نامشخص است.

گروه پالایشی هم امروز توانستند بازار را در مدار صعودی قیمت ها همراهی کنند و اکثر نمادهای گروه حتی شاهد تشکیل صف خرید نیز بودند. این در حالی است که گروه مذکور همچنان در گیر و دار تهیه صورت های مالی سال 94 و دریافت ابلاغیه پالایش و پخش بابت اعلام نرخ فرآورده ها و مواد اولیه مصرفی می باشد.

فولاد مبارکه که هم توانست بعد از مدت ها طی کردن روند نزولی، امروز در قیمت حدود 115 تومان خودی نشان دهد و با رشد قیمت همراه گردد.

امروز همچنین مجمع موسسین شرکت مشترک پژو ایران خودرو با حضور وزیر صنعت و معدن برگزار شد که هنوز از تصمیمات این جلسه خبری منتشر نشده است.

به هر ترتیب تمام این موارد نشان می دهد بالاخره دولت هم برنامه هایی برای بازار سرمایه دارد و همین که نرخ تورم تک رقمی شده و نرخ سود بانکی کاهش یافته، نشان از تلاش هایی دارد که دولت در راستای حکایت از تولید دنبال کرده است که خود جای امیدواری دارد.

همه این اخبار مثبت در حالی به مثبت شدن روند بازار و بهبود شرایط بورس منتهی شد که این تغییر با آغاز فصل تابستان همراه بوده و موجب ورود گاوها به معاملات بورس و غلبه آنها بر خرس ها شد تا در بورس بیش از روزها و هفته های اخیر خودنمایی کنند.

در پایان انتظار می رود روند مثبت طی روزهای آتی برای گروه های بزرگ همچون بانک، خودرو و پالایشی ادامه یابد و امیداوریم حقوقی ها هم در تداوم این جریان صعودی بورس و اهالی تالار شیشه ای را همراهی کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
مدتی یپش که قیمت نفت حدود 30 دلار بود نفت اصفهان حدود 370 تومان بود. امروز که نفت شده 50 دلار نفت اصفهان حدود 260 تومان هست. این یعنی بورس ایران باری به هر جهت هست و تابع هیچ تحلیل و رونق و رکودی نیست. به عبارتی بورس ایران تابع بازار قمار است.
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
بورس نیوز منتظر بهانه بود اتفاق افتاد.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
ما بالاخره نفهمیدیم این سایت بورس نیوز بالاخره موافق رشد شاخص بورس است یا مخالف رشدش .در اول خبر نوشتی ( اعلام رسمی کاهش نرخ سود سپرده ها تا 15 درصد هم با این روند همراه شد و با وجود آنکه در عمل معلوم نیست این ابلاغیه بانک ها چه زمانی اجرایی شود) ای کاش بجای نوشتن این متن به چند تا بانک همین امروز مراجعه میکردی و می گفتی میخواهم سپرده باز کنم تا میدیدی اجرایی شده یا نه بعدا این مطلب را مینوشتی
اراک بورس
-
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
به دو دلیل این اتفاق خوب نمیافتد دلیل اول حقوقیها هستن و دلیل دوم این جو روانی است و زود گذر نه بخاطر سرمایگذاری با فکر
امینی
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
وخارزم را چه شده به این روز افتاده فقط از دوشرکت سینا دارو وشرکت برق 15 تومان سود برای هرسهم کنار کنار گذاشته باقی شرکتها وسهامهای بانکی به کنار مردم برای شرکتهای زیانده سر می شکونند سال مالی هم تمام شده بعد ازاین اگهی مجمع باید بیاید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
توصیه من به سهامداران گول نخورید بازی جدید راه انداختن که باز نقدینگی جمع کنن
اقتصاد ایران ویران است و با این چیزها درست شدنی نیست و اوضاع خراب تر از ان چیزی است که بشود فکرش را کرد
علی
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
اقتصاد خوب در ایران زمانی بوجود میاد که مدیران هر سازمانی رو بشدت تنبیه کنن مخصوصا بانکها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
حالا که همه سهاممون رو با سی و پنج درصد ضرر فروختیم! به درد کی میخوره جز حقوقی ها این سبز شدن ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷
ابرهای بی باران فقط اندکی سایه دارند
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
ما هرچی میکشیم از دست این حقوقی ها می کشیم
باقر
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
دندون به جگر بگزار نفروش
فهمیده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
خودم کردم که لعنت برخودم باددددددددددددددددددددددددددددددددد