بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
سهامداران در پی برگزاری جلسه کمیته سازش مدعی شدند:

دعوای زرگری "فایرا" با سازمان بورس؟!/ توپ سهامداران در زمین کیست؟

جلسه کمیته سازش پیرامون مشکلات شرکت آلومینیوم ایران در حالی بدون هیچگونه نتیجه ای پایان یافت که طبق نظر رییس این کمیته، بایستی دعوای بین سهامداران و البته سازمان با شرکت از طریق مراجع قضایی ذی اصلاح بالاتر پیگیری شود که فرآیند زمانی آن بسیار طولانی بوده و 9 تا 12 ماه به طول خواهد انجامید.
کد خبر : ۱۶۵۳۰۵
نویسنده :
کیوان فر

سهامداران "فایرا" در حالی پس از گذشت حدود یکسال از زمان برگزاری مجمع سال 93 خود از دریافت سود تقسیمی 120 تومانی هر سهم ناکام مانده اند که شنبه هفته جاری جلسه کمیته سازش با حضور نمایندگانی از سازمان بورس، شرکت آلومینیوم ایران و جمعی از سهامداران برگزار شد تا در خصوص مشکلات موجود پیرامون اجرای مصوبات مجمع سال مالی مذکور بررسی و مذاکرات لازم صورت گیرد.

به گزارش بورس نیوز، کمیته سازش در حالی پس از گذشت حدود یکسال از زمان برگزاری مجمع عادی سالیانه سال 93، شنبه هفته جاری تشکیل جلسه داد که باز هم چالش ها پیرامون عدم پرداخت و بحث بر سر لغو مصوبات آن مجمع همچنان پا بر جا بود.

عدم امضای صورتجلسه مجمع عادی سالیانه توسط یکی از ناظرین که به نمایندگی از سهام عدالت در جلسه حضور داشت، بهانه سازمان بورس جهت عدم تأیید مصوبات مجمع و بازگشایی نماد بعد از آن و نیز عدم پرداخت سود مصوب به سهامداران طبق زمان بندی های اعلامی توسط شرکت بود. حال آنکه مدیران "فایرا" در این میان توپ را به زمین سازمان بورس انداختند و مدعی بودند توان پرداخت سود سهام به سهامداران حقیقی را دارند، اما می خواهند تسویه با حقوقی ها را به بعد موکول کنند.

به هر حال جلسه کمیته سازش پیرامون مشکلات شرکت آلومینیوم ایران در حالی بدون هیچگونه نتیجه ای پایان یافت که طبق نظر رییس این کمیته، بایستی دعوای بین سهامداران و البته سازمان با شرکت از طریق مراجع قضایی ذی اصلاح بالاتر پیگیری شود که فرآیند زمانی آن بسیار طولانی بوده و 9 تا 12 ماه به طول خواهد انجامید.

با این اوصاف، سازمان بورس و مدیران ایرالکو در حالی هر کدام توپ را به زمین دیگری انداخته و پیرامون پرداخت سود سهامداران به نوعی دعوای زرگری به راه انداخته اند که این میان تنها سر سهامداران بی کلاه مانده است.

زیرا در حالی سهامداران بایستی برای پیگیری شکایت خود از سوی مراجع قضایی حداقل تا 9 ماه آتی صبر کنند که تا همین الآن بابت دریافت سود سهامشان حدود یکسال است بلاتکلیف مانده اند. حال آنکه در همین بازه و پس از بازگشت نماد از مجمع صاحبان سهام، سازمان بورس سود 120 تومانی تقسیمی مصوب سهامداران را بلافاصله و بدون آنکه صورتجلسه مجمع به تأیید این سازمان برسد، از قیمت سهم کسر کرد و پس از آن نیز سهم به مدت 2 ماه با صف فروش ممتد مواجه بود تا از سطح قیمتی حدود 550 تومان قبل از مجمع به حدود 275 تومان در پایان مهر ماه سال گذشته نزول کرده و تاکنون همچنان متوقف بماند. بر همین اساس سهامداران این شرکت بورسی معتقدند سازمان بورس و مدیران "فایرا" با این رفتارها جنگ زرگری به راه انداخته اند تا در این میان تنها سر سهامداران بدون حامی، کلاه برود.

زیرا اگر سازمان بورس بحث عدم امضای صورتجلسه مجمع را مطرح کرده و به آن ایراد گرفته است، پس چرا این مصوبات را برای انتشار در کدال ثبت و اقدام به بازگشایی نماد با کسر 120 تومان سود تقسیمی کرده است؟ به عبارت بهتر چنانچه مشکلی در خصوص صحت اطلاعات مالی و عملکرد "فایرا" و نیز مصوبات مجمع آن در میان بوده، پس منطقی بود که سازمان نباید پس از مجمع و با کسر سود تقسیمی از قیمت پایانی در زمان بسته شدن آن، نماد را باز می کرد. زیرا پس از بازگشایی نماد طی بازه زمانی مرداد تا مهرماه سال 94 حجم قابل توجهی از سهام "فایرا" با قیمتی با احتساب کسر سود 120 تومانی تقسیمی در مجمع نسبت به قیمت بسته شدن نماد مورد معامله قرار گرفته و اینگونه دعواهای زرگری و سنگ اندازی ها پیش پای سهامداران خرد و حقیقی افزون بر تمامی قشقرق هایی که طی ماه های گذشته بابت تشکیل کمیته حسابرسی ویژه و تحقیق و تفحص از شرکت آلومینیوم ایران و تخلفات مدیران اسبق به پا شد، عایدی و رهاوردی به جز بی اعتمادی سهامداران و سرمایه گذاران نسبت به بورس و بازار سرمایه را در پی ندارد.

در پایان گفتنی است، پیگیری های خبرنگار ما از اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس حکایت از باز بودن پرونده حقوقی "فایرا" دارد که احتمالاً نتایج نهایی آن طی چند روز آتی مشخص خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
من هم توی این جلسه که چه عرض کنم تو این نمایشی که کمیته سازش اجرا کرد شرکت کردم و وقتی از جلسه بیرون امدم به خودم خودم پول م رو خوردند یه ابم روش
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
ای داد بی داد یکسال چشم روه هم بمالیم اخرش هم هیچ اصل سرمایه به باد بره همه اگر اینطوری باشه که همه شرکت ها هم سود نمیدن و سود بالا اعلام میکنند از قیمت سهام کم میکنند و بعدش پرداخت نمیکنند و سهام رو تو قیمتای پایین جمع میکنند بنازم قمار خانه را
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
بورس نیوز ممنون که پیگیر هستید - اجرکم عندا..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
بايد از سازمان بورس به خود سازمان شكايت كرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
این وضعیت تا کی ادامه داره؟
کوروش
ROMANIA
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
ممنون بورس نیوز
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
با تشکر از بورس نیوز لطفا پیگیری رو ادامه بدهید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰
چیزی که بگندد نمکش میزنند
وای به روزی که بگندد نمک
اميريان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
شركت كنتورساري براي سال 95 مبلغ 1500 تومان سود اعلام كرده در حاليكه سود 50 توماني سال 93 را تا به حال پرداخت نكرده چطور چنين چيزي ممكن است ؟ لطفا رسيدگي فرماييد
محمدحمزه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
سلام
واقعاً ممنونم که این موارد رو پیگیری می کنید. مشخصاً این پیگیری ها مخصوصا به صورت رسانه ای خیلی موثره.
باتشکر
رحمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
بابا يكى به دادسهامد را برسه سه ساله توى اين شركت گير كردم هر سهم رو ٨٢٨ تو مان خريدم حالا هم بلا تكليف .........
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۰
اگر مصوبات مجمع مشکل داشت چرا پاداش 730 میلیون تومانی هیت مدیره و حق عضویت اعضا جیرینگی پرداخت شده ؟