بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
طی چند وقت اخیر بویژه از سال 92 به بعد در شرایطی که نرخ تورم روند فزاینده ای را سپری می کرد و وضعیت اقتصادی کشور روز به روز به سمت رکود پیش می رفت، بانک ها رقابت شدیدی بر سر جذب سپرده گذاران از طریق اعلام نرخ سود بالای بانکی با یکدیگر داشتند و در پی آن حجم عظیمی از نقدینگی به سمت بازار پول سرازیر شد و بازارهای موازی با آن همچون بورس و مسکن با کمبود نقدینگی و رخوت و سکون دست و پنجه نرم کردند.
کد خبر : ۱۶۵۳۷۳
نویسنده :
جمشیدی

بازار پول همواره یکی از مهمترین بازار رقیب برای بورس و بازار مسکن به شمار می رود و بسیاری از سرمایه گذاران در شرایط رکود عمیق اقتصادی ترجیح می دهند تا سرمایه خود را در بازاری بدون ریسک سرمایه گذاری کنند تا از صدمات و تبعات منفی رکود اقتصادی در امان بماند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی چند وقت اخیر بویژه از سال 92 به بعد در شرایطی که نرخ تورم روند فزاینده ای را سپری می کرد و وضعیت اقتصادی کشور روز به روز به سمت رکود پیش می رفت، بانک ها رقابت شدیدی بر سر جذب سپرده گذاران از طریق اعلام نرخ سود بالای بانکی با یکدیگر داشتند و در پی آن حجم عظیمی از نقدینگی به سمت بازار پول سرازیر شد و بازارهای موازی با آن همچون بورس و مسکن با کمبود نقدینگی و رخوت و سکون دست و پنجه نرم کردند.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان ارشد اقتصادی و بازار سرمایه بر این امر معتقد بودند که با کاهش نرخ سود بانکی که در برهه ای از زمان تا 25 درصد نیز صعود یافت، نقدینگی به سمت بازار سرمایه به عنوان یکی از بازارهای مولد مالی سوق می یابد و همزمان با آن صنایع و سرمایه گذاران از طریق رشد قیمت سهام و ابزارهای موجود در این بازار همچون اجرای برنامه افزایش سرمایه به رونق و سودآوری دست می یابند.

در این شرایط با اقدامات و مذاکرات شواری پول و اعتبارات و بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی بصورت پله ای آغاز شد و در آخرین اقدام به 15 درصد کاهش یافت. حال آنکه به نظر می رسد موضوعی که کاهش نرخ سود بانکی و اعمال تبعات مثبت آن را بر وضعیت اقتصادی کشور با چالش مواجه می کند، عدم رعایت و اجرای این دستور از سوی بانک های خصوصی و دولتی و نیز موسسات مالی و اعتباری است. چرا که در دوره های اخیر شاهد تخلف برخی از موسسات مالی غیر مجاز و نیز بعضی از بانک ها بودیم که این امر موجب شد تا سرمایه گذاران برای خروج سپرده های خود از بانک ها دچار تردید و دودلی شوند. علاوه بر این یکی از موضوعاتی که به زعم بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه موجب می شود تا همچنان سرمایه گذاری بدون ریسک جذاب باشد، انتشار انواع اوراق در بازار فرابورس با نرخ سودهای 20 درصد و بعضاً بیش از آن است.

چرا که در حال حاضر انواع اوراق همچون اوراق مشارکت رایان سایپا، اسناد خزانه اسلامی و اجاره رایتل ماهانه 20 درصد در بازار فرابورس معامله می شوند که همزمان با اعلام رسمی بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد از تیر ماه جاری با افزایش اقبال مواجه شدند و رشد قیمتی را سپری می کنند و هر یک به نوبه خود و بر اساس ساز و کار تعیین شده برای اوراق بازدهی تضمین شده 20 درصدی و در برخی از موارد با اعمال شرایطی بیش از 20 درصد را به سپرده گذاران اعطا می کنند. از این رو به نظر می رسد بتدریج بخشی از نقدینگی های پارک شده در بانک ها به سمت خرید این گونه اوراق سوق یافته و روند معاملات آنها را با رونق همراه کرده است.

در این شرایط نکته قابل تأمل این است که ارزش اسمی اوراق در محدوده قیمتی 100 هزار تومان است و بازدهی تضمین شده بر اساس قیمت خرید هر اوراق یعنی قیمت 100 هزار تومان تعریف شده است. به عبارت بهتر هنگامی که سرمایه گذار در قیمت های بالاتر و در روند مثبت قیمت اوراق اقدام به خرید می کند، با توجه به هزینه ای که پرداخت می کند، دیگر بازدهی تضمین شده 20 درصد را بدست نمی آورد. چرا که همانطور که عنوان شد با اعمال هزینه خرید اوراق در محدوده قیمتی بیش از 100 هزار تومان برای هر برگ، از میزان بازدهی تضمین شده کاسته می شود.

بر این اساس به نظر می رسد رفته رفته از جذابیت خرید اوراق همراه با تداوم رشد قیمت اوراق و در کنار آن افزایش هزینه خرید آن کاسته می شود و خرید برای سرمایه گذار توجیه پذیر نخواهد بود و معاملات انواع اوراق نیز از رونق می افتد. همچنان که طبق آخرین اظهارات رییس کل بانک مرکزی با توجه به نرخ تورم تک رقمی نرخ سود بانکی نبایستی بیش از 13 درصد باشد و در کنار آن انتظار می رود تا نرخ بهره تسهیلات بانکی کاهش یابد و انتظار می رود تا تمهیداتی برای نرخ سود اوراق مشارکت اندیشیده شود.

در این شرایط سوال اساسی که مطرح می شود این است که با کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازار پول نقدینگی به سمت کدام بازار سوق می یابد، بازار سرمایه یا مسکن؟

بر اساس این گزارش، از یک سو بسیاری از کارشناسان معتقدند که با کاهش نرخ سود بانکی منابع مالی از بازار پول به سمت بازار سرمایه سوق می یابد و از سوی دیگر برخی بر این باورند که برای خروج اقتصاد کشور و اغلب صنایع در ابتدا می بایست بازار مسکن رونق یابد تا صنایع وابسته به آن نیز در مسیر رشد و سودآوری گام بردارند.

حال باید دید که دولتمردان و تیم اقتصادی دولت چه برنامه برای احیای بازارهای سرمایه و مسکن که مدت ها است در خواب زمستانی و رخوت به سر می برند، در نظر دارد و کدام بازارها در جذب نقدینگی و حرکت در مسیر رونق پیشتاز خواهند بود؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
"درباره گزینه های سرمایه گذاری می توان گفت تا پایان سال 95 بخش مسکن رشدی کمتر از حد پیش بینی قبلی (حدود 6-7 درصد) خواهد داشت و همچنان در رکودی عمیق به سر خواهد برد."
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
طلا....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
بورس محلي براي بدبخت كردن مردم و سود بردن حقوقي ها .
ناشناس
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
والله فقط همینه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
با عملكرد مسئولين در قبال بازار سرمايه ، نقدينگي به سمت بورس نخواهد آمد .ديگر مردم فريب نمي خورند وسرمايه هايشان را تقديم حقوقي ها نخواهند كرد.
شمس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
به نظر بنده با توجه به رکود مصنوعی حاکم بر کشور و عدم وجود اینده ای روشن بهترین سرمایه گذاری انتقال سرمایه به خارج از کشور و خلاص شدن از این وضعیت اسفناک و هدر ندادن عمر بهترین و پرسود ترین راه میباشد
بازنشسته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
هیچکدام ... نه بازار سرمایه و نه مسکن .

و متاسفانه این رکود عمیقتر هم خواهد شد , سرمایه های بالاتر از متعارف بزودی خارج می شوند و سرمایه های خرد متاسفانه اب خواهند شد یا به اصطلاح قدیمی ها جیب خور می شوند ..
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
مسکن در تهران باید ارزان بشه وگرنه رکود باقیست
جلالي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
صد درصد روانه بازار مسكن خواهدشد
مشهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
قطعا بازار مسکن
لرستانی
GERMANY
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳
اگر دولت نظارت دقیق داشته باشه رونق بازار سرمایه یعنی رونق اقتصاد که شامل مسکن .خودرو.سیمان اهن دارو غذا و همه میشود اما سوال اشتباه است مقایسه بازار سرمایه با مسکن مسکن در برابر بازار سرمایه بحساب نتمی اید مسکن جزیی از بازار سرمایه است. اما انطور بنظر اید هدف دولت خالی کردن جیب مردم است بطوریکه قیمت سهام را بالا میبرند ایجاد صف میکنند هیجان ایجاد میکنند بعد بانک ملت یک مرتبه عرضه تاریخی 400 میلیون سهم به مردم و از فردای روز بعد قیمتها افت میکنند این یعنی خالی کردن جیب مردم
hosein
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
جالبه حرف حق غیر قابل انتشاره همین کارارو کردین که این وضعیت پیش اومده سیستم تک قطبی باطله خوبه که نظرات مخالف را هم درج بفرمایید
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
به نظرم خريد پيش خودرو با سود مشارکت 27 درصد هم گزينه‌ برخي خواهد بود. به خصوص ايران خودرو که گزينه‌هاي متنوعي ارائه داده.
سود 27% با سود انصراف 26% و اگر خواستيد خودرو تحويل بگيريد زمان تحويل مي‌تونيد مشخص کنيد چي باشه