بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
عمده درآمد شرکت سرمایه گذاری مسکن از دو محل سود تقسیمی شرکت های تابعه و سود حاصل از فروش سهام در بازار می باشد که سود حاصل از فروش را برای سال مالی منتهی به 95.09.30 حدود 10 میلیارد تومان برآورد کرده بودیم که تاکنون طی 6 ماه 86 درصد آن محقق شده است، از طرفی درآمد حاصل از سود تقسیمی شرکت های تابعه نیز پس از برگزاری مجامع سالیانه آنها مشخص خواهد شد.
کد خبر : ۱۶۵۳۸۴
نویسنده :
یارمحمدی

با توجه به اینکه سال مالی شرکت سرمایه گذاری مسکن 95.09.30 می باشد و شرکت های تابعه آن نیز سال مالی منتهی به 95.06.31 دارند، بخش اعظم درآمد هلدینگ "ثمسکن" در سه ماه پایانی سال مالی محقق خواهد شد، چرا که درآمد حاصل از سود تقسیمی شرکت های تابعه پس از پایان شهریور ماه در صورت های مالی "ثمسکن" منعکس خواهد شد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری مسکن ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: عمده درآمد شرکت سرمایه گذاری مسکن از دو محل سود تقسیمی شرکت های تابعه و سود حاصل از فروش سهام در بازار می باشد که سود حاصل از فروش را برای سال مالی منتهی به 95.09.30 حدود 10 میلیارد تومان برآورد کرده بودیم که تاکنون طی 6 ماه 86 درصد آن محقق شده است، از طرفی درآمد حاصل از سود تقسیمی شرکت های تابعه نیز پس از برگزاری مجامع سالیانه آنها مشخص خواهد شد.

حنظله فندرسکی در ادامه افزود: از برنامه های مهم "ثمسکن" عرضه سهام شرکت های ساختمانی الوند و جنوب در بازار می باشد که همانطور که می دانید سهام "ثالوند" طی ماه گذشته در بازار عادی فرابورس عرضه شده و برای شرکت دیگر نیز مراحل پذیرش آن انجام شده است. البته لازم به ذکر است که بخش زیادی از درآمد حاصل از فروش سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن با عرضه اولیه "ثالوند" محقق شده است.

وی گفت: از دیگر برنامه های "ثمسکن" برای سال مالی جاری انتشار اوراق اجاره برای شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود می باشد که تا مهر ماه سال جاری منتشر خواهد شد. به طور کل اکثر برنامه ریزی های شرکت طی 6 ماه نخست سال مالی جاری محقق شده اما بخش مهم درآمد این شرکت از محل DPS زیر مجموعه هایش تحقق نیافته است و انتظار آن می رود که طی 3 ماه پایانی سال محقق گردد.

فندرسکی با اشاره به رکود حاکم بر بازار مسکن گفت: همچنان بر بازار مسکن رکود حاکم است ولی رفته رفته علام بهبود شرایط آشکار می شود، اما به طور کل انتظار می رود تا پایان سال 95 این بازار با رکود همراه باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: درآمد شرکت های ساختمانی از دو محل فروش واحدهای جدید و تکمیل واحدهای قبلی می باشد که در نیمه دوم سال به دلیل برودت و سرمای هوا اکثر این مجموعه ها نمی توانند بخشی از درآمد خود را محقق کنند و پروژه های آنها پیشرفت فیزیکی ندارند، اما در فصل تابستان به دلیل افزایش جابه جایی ها بازار مسکن و ساخت و ساز اندکی جان می گیرد و انتظار می رود در تابستان سال جاری نیز با بهبود شرایط این شرکت ها مواجه شویم و بتوانند بودجه های برآورد شده خود را پوشش دهند.

وی در ادامه در خصوص تأثیر کاهش نرخ بهره بر بازار مسکن اظهار داشت: با کاهش نرخ سود سپرده بانک از سپرده گذاران در صورتی که موقعیت سرمایه گذاری در بازار موازی دیگری را مناسب ارزیابی کنند به آن وارد می شوند، در حال حاضر نیز بازار ارز و طلا به عنوان یک بازار موازی با بانک ها مدت هاست که در جا می زند و جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارند از طرفی بازار بورس و مسکن نیز با رکود همراه هستند، اما به واسطه یک تحرک در جهت خروج از رکود می توان به ایجاد رونق نسبی در این بازارها امیدوار بود.

مدیر سرمایه گذاری "ثمسکن" در خاتمه با اشاره به کاهش نرخ تسهیلات خرید مسکن در رابطه با اثر این امر بر بازار مسکن عنوان کرد: در حال حاضر در بازار مسکن عرضه به اندازه کافی وجود دارد و این بخش تقاضا است که باید تقویت گردد. در همین راستا دولت مدتی قبل وام خرید مسکن را افزایش داد تا تلنگری به این بازار وارد کند، اما به دلیل بالا بودن مبلغ اقساط این اقدام نتوانست آنطور که باید نقش آفرینی کند. بنابراین تصمیم بر کاهش 11 درصدی نرخ تسهیلات خرید مسکن نیز اتخاذ شد. حال با توجه به این شرایط با کاهش مبلغ اقساط و بالا رفتن میزان وام خرید مسکن تقاضا و قدرت خرید مردم نیز افزایش یابد. یکی از دلایل مهمی که طی روزهای پایانی هفته گذشته باعث صف خرید شدن و افزایش اقبال به سهام شرکت های ساختمانی در بازار شد این تصمیم دولت می باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
باسلام نکته جالب در صحبتهای مدیر محترم عنوان کردن محقق شدن ده میلیارد تومان سود برای شرکت میباشد که به ازای هرسهم ثمسکن میشود 2 تومان یعنی پوشش 8درصدی سود پیش بینی سال ثمسکن
حمید
ROMANIA
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
خوب دقت نکردی .گفته از یک بخش از سرمایه گزاریهایمان که پیش بینی میکردیم سود ان در سال ده میلیارد باشه در 6ماه 86در صد را محقق کردیم این یعنی افزایش تنها در یک بخش .بخشهای دیگر این شرکت هم مثبت میباشد