بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
نگاهی به کارنامه 3 ماهه صندوق های سرمایه گذاری مشترک:

حرکت خلاف جهت متخصصین بورس و بازدهی سهام شرکت ها

بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک طی3 ماه گذشته حاکی از آن است که این صندوق ها نیز تحت تأثیر نوسانات منفی کلی بازار قرار گرفتند و عملکرد مناسبی از خود بر جای نگذاشتند. از طرفی تعداد صندوق هایی که بازدهی مثبت داشتند تنها به اندازه تعداد انگشتان دست می رسد و میزان بازدهی آنها نیز چندان دلچسب نیست.
کد خبر : ۱۶۵۳۸۵
نویسنده :
یارمحمدی

در حالی شاخص کل بازار سرمایه طی سه ماه نخست سال جاری با کاهش 10.57 درصدی از سطح 81 هزار و 200 واحد به 72 هزار و 615 واحد سقوط کرد که کل سهام حاضر در بازار طی مدت مذکور، به طور میانگین بازدهی مثبت حدود 1.38 درصدی نصیب سرمایه گذاران کردند.

به گزارش بورس نیوز، بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک طی3 ماه گذشته حاکی از آن است که این صندوق ها نیز تحت تأثیر نوسانات منفی کلی بازار قرار گرفتند و عملکرد مناسبی از خود بر جای نگذاشتند. از طرفی تعداد صندوق هایی که بازدهی مثبت داشتند تنها به اندازه تعداد انگشتان دست می رسد و میزان بازدهی آنها نیز چندان دلچسب نیست.

بر این اساس، طبق اطلاعات موجود در جدول زیر بیشترین بازدهی مثبت در بین بیش از 90 صندوق فعال در بازار سرمایه طی مدت 3 ماه از ابتدای سال جاری به ترتیب مربوط به صندوق های سرمایه گذاری گنجینه بهمن، فیروزه و نیکوکاری دانشگاه تهران می باشد.

حرکت خلاف جهت متخصصین بورس و بازدهی سهام شرکت ها

صندوق گنجینه بهمن با عمر فعالیت بیش از 6 سال و دارایی نقد حدود 18 درصد با بازدهی 7 درصدی بهترین عملکرد را رقم زده و چند قدمی جلوتر از کلیت بازار حرکت کرده است. رتبه دوم نیز مربوط به صندوق فیروزه با عمر حدود 6 سال طی دوره مذکور و دارایی نقد 41 درصدی بازهی مثبت اما ناچیز 6.30 درصدی را محقق ساخت. از طرفی صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران که در رتبه سوم جدول پر بازده ترین صندوق ها قرار گرفته بالاترین درصد دارایی نقد را نیز با 87.20 درصد دارایی نقد به خود اختصاص داده است و بازدهی 4.30 درصدی برای سهامداران خود محقق کرده است.

همچنین در این رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری نیک اندیشان هنر، بانک تجارت، مشترک مبین سرمایه و صندوق نیکوکاری رفاه کودک بازدهی بین 1 تا 4 درصدی محقق ساختند، در کنار آنها نیز صندوق های آسمان یکم و قابل معامله آتیه درخشان مس بازدهی مثبت و کمتر از یک درصد داشتند و دو صندوق صنعت و معدن و کار آفرینان برتر آینده نتیجه ای مبنی بر عدم تحقق بازدهی مثبت یا منفی به ثبت رساندند.

بر اساس این گزارش، همانطور که عنوان شد مابقی صندوق ها همراه با افت عدد شاخص کل بازدهی های منفی قابل توجهی به ثبت رساندند و عملکرد مناسبی نداشتند و از بین آنها بیشترین بازدهی منفی حدود 28.40 درصد بوده است. نکته قابل توجهی که در این بین وجود دارد درصد دارایی های نقد صندوق هاست چرا که هر چه درصد دارایی نقد کمتر بود بازدهی منفی و هر چه درصد دارایی نقد بالاتر بازدهی مثبت و بهتری در بر داشته اند و در روزهایی که کلیت بازار منفی بود، مدیران صندوق های سرمایه گذاری و افرادی که متخصص سرمایه گذاری هستند نیز نه تنها عملکرد نامناسبی از خود بر جای گذاشتند بلکه از میانگین بازدهی سهام هم در بازار عقب ماند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر