بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
امروز اهالی تالار شیشه ای به تبع اخبار منتشر شده در پایان هفته گذشته مبنی بر رأی مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا که منجر به استعفای دیوید کامرون نیز شد تا حدودی با القای حس بدبینی به خود و دیگر سهامداران از حضور در سمت خرید سامانه معاملاتی پا پس کشیدند!
کد خبر : ۱۶۵۴۲۲
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.04.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 60 واحد کاهش به رقم 51253 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 534 واحد افزایش عدد 162867 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 9 واحد افزایش به رقم 26799 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 67 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 61 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 6 واحدکاهش به رقم 770 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1798 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1446 میلیارد ریال رسید.

در اولین روز از معاملات هفته جاری بازار سرمایه کشور خبری از طوفان داغ روند صعودی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نبود بطوریکه علی رغم پیش بینی های اهالی تالار مبنی بر آغاز تابستان گرم بورس از معاملات هفته جاری اما این مهم بنا به دلایلی که به آنها خواهیم پرداخت در معاملات امروز محقق نشد.

بنا بر گزارش بورس نیوز، امروز اهالی تالار شیشه ای به تبع اخبار منتشر شده در پایان هفته گذشته مبنی بر رأی مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا که منجر به استعفای دیوید کامرون نیز شد تا حدودی با القای حس بدبینی به خود و دیگر سهامداران از حضور در سمت خرید سامانه معاملاتی پا پس کشیدند!

در اینکه این اتفاق اقتصاد اروپا و آمریکا را با توجه به تأثیراتی که بر بازارهای جهانی خواهد داشت تحت تأثیر قرار می دهد شکی نیست به هر حال مسیر نزولی قیمت های جهانی در اولین گام باعث سقوط قابل توجه شاخص بورس های آسیایی و اروپایی شد و البته بر بورس های منطقه آمریکا نیز بی تأثیر نبود اما سوال اینجاست که شاخص بورس تهران در کجای این قصه قرار دارد؟

بر این اساس، با کنار گذاشتن دوران تحریم و مشکلات اقتصادی ایجاد شده به واسطه این موضوع که ارتباطات اقتصادی کشورمان با کشورهای توسعه یافته تحت الشعاع قرار گرفته بود حال سوال اینجاست که در پسا برجام ما در کجای اقتصاد دنیا و اتحادیه اروپا قرار داریم که بخواهیم نسبت به این اتفاق با روند دیگر بورس های دنیا هم صدا شویم.

اصلاً مگر حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا تا به امروز چقدر نفع اقتصادی برای ما داشته که حالا با خروج این کشور ما بخواهیم دچار مشکل اقتصادی شویم.

از سویی دیگر نکته جالب توجه این موضوع آنجاست که مگر در روزهای مثبت بورس های جهانی که شاخص های آنها با رشدهای قابل توجه مواجه می شوند شاخص بورس تهران هم با آنها هم نوا می شود که امروز بخواهد از آنها تبعیت کند.

البته در اینکه تأثیرات فاندی این اتفاق که اغلب در قیمت های جهانی خواهد بود می تواند در بلند مدت شرکت ها را تحت تأثیر قرار دهد مشکلی نیست اما فعلاً برای اظهار نظر در این خصوص و تأثیرات مثبت و منفی آن بر اقتصاد ایران اندکی زود می باشد.

متأسفانه در بازار سرمایه هیجانی و بدون تحلیل کشورمان همیشه آمادگی بار روند نزولی وجود دارد و این روند صعودی است که باید با هزاران دلیل و برهان خود را تنها برای یکی دو روز نشان دهد.

از همین رو بسیار سخت است باور و اعتقاد اهالی تالار را درک کرد چرا که مشخص نیست که به چه قیمتی اخبار مثبت و اتفاقات خوب توسط سهامداران در پستوی ذهن نهان می شود و به جای آن اخبار هر چند دور از دسترس و غیر قابل اهمیت دیگر چه اقتصادی و چه غیر اقتصادی، نقش اول ذهن آنها می شود.

قصد نداریم اخبار و اتفاقات مثبت اقتصادی تأثیر گذار بر بازار سرمایه را یادآوری کنیم چرا که بنظر می رسد فعلاً گوشی برای شنیدن اخبار مثبت نیست اما به یاد داشته باشید که همیشه و همه جا مسئولین مقصر نیستند، در برخی مواقع شاید باید ترازوی ذهن خود را مقابل آینه تفکر خودمان قرار دهیم و ببینیم وزن اخبار مثبت سنگین تر است یا اخبار منفی و آیا واکنش های ما به اخبار منطقی است؟

به هر حال بازار سرمایه معطل کسی نمی ماند و هیچگاه نمی توان با روند جنگید هر چند که رفتارهای ما می تواند تأثیرات کوتاه مدتی و یا میان مدتی بر روندها داشته باشد. از همین رو آنچه که بنظر می رسد آنست که وزن اخبار مثبت داخلی و خارجی بسیار تأثیر گذار تر از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باشد و بورس در سال 95 راه خود را مطابق با اتفاقات مثبت اقتصادی خواهد رفت.

نظر جمعی اهالی تالار بر این باور است که روند اصلی بورس در سال 95 همان روند چهار شنبه هفته گذشته می باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
تا زمانی که بجای سهامدار منطقی و با فکر عده ای ... صفت با کمترین و کوچکترین نشانه مال خود را آتش زده و دیگران را به خاک سیاه بنشانند هر روز باید ضرر دهیم.
ناشناس
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
دقت کردین ساعت 15/12 که میشه انگاری گرگ به گله زده. چنان بی ... سهامشون رو مفت میفروشن که انگار مال دزدی پیدا کردن.
اینا نه منطق حالیشونه نه شعور بورس را دارند. یه مشت نادان که باعث میشن دیگران هم کلی ضرر بدن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
اتفاقا" اینبار هم مسئولین مقصر هستند چون بعلت عدم حمایت از بازار سهام حتی حقوقی ها رو هم نوسانگیر کرده اند و ثابت شده که نوسانگیری بسیار هم در آمد زاست بنابراین بازیگران اصلی بازار بدشان نمی آید که هر روز با هر بهانه ای بازار رو منفی کنند و نوسانی بگیرند و کلی هم بهشون خوش بگذره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
عزیزجان.. جدایی انگلیس از اتحادیه ااروپا باعث از هم پاشیدگی اتحادیه اروپا خواهد شد و احتمالا توافق هسته ای هم دیگر کم رنگ خواهد شد باعث پیروزی ترامپ و رادیکال ها نیز خواهد شد حالا شما جنبه مثبتی برای اقتصاد ایران می بینی با این اوضاع و احوال ضمن اینکه خود اقتصاد دنیا هم دچار سردرگمی و مشکل خواهد گردید واقعا متعجب هستم از اینکه کارشناسان شما چطور این مهم را درک نکردند و سهامداران را نیز نمی قهمند
ناشناس
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
مرسي. دقيقا همينه. جالبه با اين نظر كارشناسيشون.
حاج محمود
THAILAND
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
قول ميدهم بانكي ها غوغا كنند بزودي و چون مجمع بعضي در اخر همين ماه است فكر كنم جشني بزرگ بشود گرفت
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
مهم این نیست که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده اتفاق بسیار بسیار مهم اینست که با این اتفاق کم کم کشورهای دیگر اتحادیه اروپا هم پا پس بکشند و با این اتفاق یورو ارزش خود را از دست میدهد و پولها به سمت دارایی های با ریسک کمتر مثل طلا و دلار خواهد رفت که با رشد شدیدی مواجه خواهند شد همچنین تاثیرات بلند مدت آن باعث کاهش قیمت نفت میشوند که این اصلا برای کشور ما خوب نیست بورس نیز امروز کاملا عاقلانه عمل کرد حتی با وجود استارت مثبتی که چهارشنبه زد امروز کاملا هوشمندانه کسانی که تحلیل خوبی از این خبر کرده بودند خارج شدند
مهدوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
پس سه سال کاهش قیمت سهام شرکت های ایرانی تقصیر انگلیسی هاست
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
اقتصاد کماکان در رکوده، کدام خبر مثبت؟؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
وای باز این بورس نیوز شروع کرد. عزیزم کمتر دنبال دلیل باش. اصلا بورس همیشه همینجور بوده که بعد از یه صعود ناگهانی بعد از یکی دو روز دوباره همون روند همیشگیش که افت هست رو ادامه بده. نمیخواد بری دنبال انگلیس دلیل بیاری
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
اولا بسياري از سهام از قيمت جهاني تبعيت مي كنند مثل فلزات وپتروشيمي هاو نفتي ها پس افت قيمتهاي حهاني بر بورس ايران تاثير مستقيم دارد دوم اينكه مگر روز چهارشنبه چه اتفاق مثبتي رخ داد بود كه 800 واحد مثبت شد؟ يك عده فقط ديمي معامله كرده ونظم بازار را بهم مي زنند
صفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱
اما به یاد داشته باشید که همیشه و همه جا مسئولین مقصر نیستند، در برخی مواقع شاید باید ترازوی ذهن خود را مقابل آینه تفکر خودمان قرار دهیم و ببینیم وزن اخبار مثبت سنگین تر است یا اخبار منفی و آیا واکنش های ما به اخبار منطقی است؟ مرسی حقیقت محض رو گفتی بورس نیوز
مهدی
ROMANIA
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۴
خیلی جالب قیمت جهانی سرب و روی پس از افت تا 1960 دلار دوباره صعود کرد به 2018 دلار رسوند یعنی نشون داد که دو شنبه میره بالای 2050 دلار و بزودی بالای 2300 دلار تثبیت میشه حالا اونوقت اون شخص حقیقی که سهم فسرب تو بازار صف فروش کی بود !!!
واقعا دوست دارم بدونم تویی که امروز نزدیک یک و نیم میلیون سهم گذاشتی تو 5 درصد منفی هدفت چی بود ؟؟؟
بابا عزیزان من افق قیمت جهانی روی فوق العاده روشنه بخدا حیف سهام شرکت های سرب و روی ساز فروختن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹
بورس امروز با دیروز و پریروز و هفته قبل چه فرقی کرد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
واقعا این جملاتت را باید طلا گرفت =( سوال اینجاست که در پسا برجام ما در کجای اقتصاد دنیا و اتحادیه اروپا قرار داریم که بخواهیم نسبت به این اتفاق با روند دیگر بورس های دنیا هم صدا شویم.)

اصلاً مگر حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا تا به امروز چقدر نفع اقتصادی برای ما داشته که حالا با خروج این کشور ما بخواهیم دچار مشکل اقتصادی شویم.

از سویی دیگر نکته جالب توجه این موضوع آنجاست که مگر در روزهای مثبت بورس های جهانی که شاخص های آنها با رشدهای قابل توجه مواجه می شوند شاخص بورس تهران هم با آنها هم نوا می شود که امروز بخواهد از آنها تبعیت کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
عملكرد ضعيف و بي برنامگي سازمان بورس باعث شد كه بازار از فرصت كاهش سود بانكي نتواند بهره برداري مناسب بعمل آورد.
مرتضی مهدوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
میتونم بپرسم سال 95 دقیقا از کی شروع میشه ؟ میترسم بهمن ماه هم بگذره و باز بنویسید روند بورس در سال 95 مثبت خواهد بود !!!
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
مسئولین مملکت در تلاشند تا ملت زنده بمانند نه اینکه زندگی کنند .
مرتضي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
جالبه كه در بازار طلا هم عكس بازار سرمايه حاكم است يعني با بالا رفتن 0.5 درصد بهاي انس جهاني در ايران 1 درصد طلا گران شده و در صورت كاهش 0.5 درصد جهاني ، تاثير اندك در كاهش قيمت در بازار را شاهد هستيم به نظرم مشكل را بايد در فرهنگمان جستجو كنيم