بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
پرسش بورس نیوز به بهانه انتشار صورت های مالی سال 94؛

سهامداران "ارج" همچنان به نام آن افتخار می کنند؟

گرچه این خبر از سوی سهامدار عمده آن یعنی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی یا همان سرمایه گذاری بانک ملی ایران سابق تکذیب شد، اما کاهش تولید آن و مشکلات فروش این برند پر آوازه قدری پذیرش این موضوع را دشوار می سازد.
کد خبر : ۱۶۵۴۴۳
نویسنده :
کیوان فر

"ارج" نامی که می شناسید و به آن اطمینان دارید. شعاری که سال های سال گوش ایرانیان را می نواخت؛ اما این روزها دیگر این شعار به خاطره ها پیوسته تا از قدیمی ترین برند لوازم خانگی ایران چیزی جز یک نام باقی نماند.

به گزارش بورس نیوز، این کارخانه که نزدیک به 80 سال قدمت دارد، چندی پیش خبر ساز شد تا اعلام خبر تعطیلی آن نفس های این برند ایرانی را به شماره بیاندازد.

گرچه این خبر از سوی سهامدار عمده آن یعنی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی یا همان سرمایه گذاری بانک ملی ایران سابق تکذیب شد، اما کاهش تولید آن و مشکلات فروش این برند پر آوازه قدری پذیرش این موضوع را دشوار می سازد.

اما کدال امروز صورت های مالی حسابرسی شده عملکرد 12 ماهه سال 94 این شرکت را پذیرا بود؛ گزارشی که با اظهار نظر مشروط حسابرس همراه شده است.

چرا که در کلی ترین نکته می توان به مواجه "ارج" با زیان های قابل ملاحظه ای متجاوز از چهار برابر سرمایه و در نتیجه مشمولیت مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت و بدهی جاری شرکت بیش از دو برابر دارایی های جاری آن اشاره کرد که شرکت را در پرداخت بدهی های خود از جمله اقساط تسهیلات مالی دریافتی ناتوان ساخته است.

اتفاقی که در نتیجه مدیریت ناکارآمد، کاهش تولید و فروش محصولات و نیز توقف فعالیت تولیدی شرکت در دی ماه سال 94 ایجاد شده و موجب تسویه حساب با تعداد زیادی از کارکنان و کارگران این کارخانه شده است.

رویدادهایی که ابهامی با اهمیت محسوب می شود و نسبت به توانایی شرکت برای ادامه فعالیت تردیدی عمده ایجاد می کند.

طی این گزارش، فروش 21 هزار متر مربع از زمین کارخانه به "وبانک" و اجاره انبارهای مستقر در زمین فوق همگی از اتفاقاتی است که در کیلومتر پنج جاده مخصوی کرج روی داده و جالب اینکه در حالی تعطیلی "ارج" به یک بمب خبری در رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شد، اما طی این سال ها که این کارخانه برای ادامه حیات خود با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می کرد، هیچ اقدام عملی و موثری برای نجات این کارخانه صورت نگرفت.

بدهی 15.6 میلیارد ریالی به سازمان تأمین اجتماعی بابت حق سنوات قبل نیز از دیگر نکاتی است که حسابرس در گزارش خود به آن اشاره داشته است.

به هر ترتیب شرکت طبق این گزارش حسابرسی شده در حالی با بیش از 511 میلیارد ریال زیان انباشته مواجه است که طی دوره 12 ماهه حدود 120 میلیارد ریال یعنی رقمی در حدود سرمایه ثبت شده خود درآمد عملیاتی داشته، اما به دلیل بالا بودن بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی در عمل سود ناخالص ناچیزی برای "ارج" محقق گردیده و به دنبال آن به دلیل وجود هزینه های عمومی و اداری و سایر هزینه های عملیاتی نه تنها سود عملیاتی نداشته، بلکه زیان ده نیز بوده است. هر چند با تحقق حدود 404.6 میلیارد ریال از محل سایر درآمدهای غیر عملیاتی و اقلام متفرقه، "ارج" موفق به دستیابی و کسب 223.6 میلیارد ریال سود خالص در پایان این دوره مالی شده است تا در نهایت سود 1856 ریالی به ازای هر سهم "ارج" تحقق یابد. رقمی که طی دوره عملکردی مشابه سال مالی 93 به ازای هر سهم 983 ریال زیان بود.

اما شاید مهمترین موضوعی که موجب دستیابی "ارج" به سود خالص به ازای هر سهم در این دوره مالی شده، مربوط به سایر درآمدهای غیر عملیاتی و اقلام متفرقه بوده که بیشترین حجم آن از محل فروش دارایی های ثابت مشهود کارخانه ناشی شده است.

به هر ترتیب آنچه از این گزارش مالی به وضوح می توان دریافت عدم تغییر با اهمیت درآمدهای عملیاتی ناشی از تولید و فروش کارخانه و به عبارتی فعالیت قابل اغماض این برند قدیمی داخلی است و شواهد به نوعی گویای تعطیلی کارخانه ای می باشد که روزگاری همه به نام آن افتخار می کردند!

اما با این وضعیت آیا باز هم می توان به این برند ایرانی افتخار کرد؟ آیا همچنان سهامداران "ارج" به نیکی از آن یاد می کنند؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
در حرف روی سایت ها ورسانه ها وچنین وچنان بودن خود می بالیم که چه می سازیم وچه ها می کنیم ولی از گرداندن کار گاه های کوچک هم عاجز هستیم مثال معروفی است که شخصی بزی داشت از گشنکی تلف میشد می گفت بزک نمیر بهار می اید خربزه با خیار می اید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۶
تولید و فروش در این شرکت صفر است .

اما مدیران تا زمانی که پول و مزایا را دریافت میکنند فکر میکنند , شرکت در حال فعالیت میباشد.

پارس الکتریک هم تولید و فروش ان 5 سال است صفر است. اما مدیران چون حقوق مزایا و پاداش و حق المشاوره میگیرند فکر میکنند فعالیت دارد