بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
پس از کاهش نرخ تسهیلات بانک ها:

صنایع پیشتاز بورسی کدامند؟

همراه با کاهش نرخ سود سپرده ها و با گذشت یک فاصله زمانی 15 روزه تا یک ماهه باید منتظر تصمیم جدید دولت برای کاهش نرخ تسهیلات بانک ها متناسب با نرخ سود سپرده بانک ها بود. چرا که با کاهش نرخ تسهیلات بانک ها از بهای تمام شده محصولات بنگاه های اقتصادی که با هزینه های مالی بسیار بالایی همراهند، کاسته می شود و بخش تولید تقویت می گردد.
کد خبر : ۱۶۵۴۷۲
نویسنده :
یارمحمدی

از ابتدای تیرماه طبق دستور بانک مرکزی و توافق بانک های دولتی و خصوصی نرخ سود سپرده بانک ها از 18 به 15 درصد کاهش یافت و اکنون این صنعتگران هستند که با توجه به کمبود نقدینگی، رکود حاکم بر اقتصاد، بدهی های زیاد بخش تولید به بانک ها و مشکلات مشابه دیگر، به کاهش نرخ تسهیلات بانکی چشم دوخته اند.

به گزارش بورس نیوز، همراه با کاهش نرخ سود سپرده ها و با گذشت یک فاصله زمانی 15 روزه تا یک ماهه باید منتظر تصمیم جدید دولت برای کاهش نرخ تسهیلات بانک ها متناسب با نرخ سود سپرده بانک ها بود. چرا که با کاهش نرخ تسهیلات بانک ها از بهای تمام شده محصولات بنگاه های اقتصادی که با هزینه های مالی بسیار بالایی همراهند، کاسته می شود و بخش تولید تقویت می گردد.

بر اساس این گزارش، حمایت دولت از صنایع و تولید داخلی کشور مهمترین موضوعی است که باید مورد توجه تیم اقتصادی دولت قرار بگیرد چرا که با حمایت از تولید و تقویت این بخش از اقتصاد شرایط تولید کنندگان نیز بهبود خواهد یافت و موقعیت برای حضور آنها در بازارهای جهانی و جای گیری آنها در رده های معتبرترین برندهای بین المللی فراهم می گردد. همانطور که عنوان شد کاهش نرخ تسهیلات دهی بانک ها یکی از مهمترین اقداماتی است دولت با اجرای آن در عرصه عمل می تواند از بخش واقعی اقتصادی حمایت کند.

در حال حاضر که نرخ تسهیلات بانک ها به طور میانگین بین 25 تا 28 درصد می باشد، با توجه به کاهش 3 درصدی نرخ سود سپرده بانک ها و تک رقمی شدن نرخ تورم، آنچه که شنیده می شود از کاهش نرخ تسهیلات به18 تا 19 درصد حکایت دارد. که در صورت اجرایی این طرح بسیاری از صنایع به نسبت هزینه های مالیشان سود می برند.

در این گزارش سعی بر آن است تا سهم صنایع مختلف بازار سرمایه از تسهیلات مالی دریافتی از نظام بانکی کشور بررسی شود و از بین این صنایع، صنعت پیشرو شناسایی گردد.

بر اساس اطلاعات موجود در جدول زیر مانده بدهی کل شرکت های بازار سرمایه به نظام بانک کشور تا به امروز حدود 696 هزار میلیارد ریال می باشد، که بیشترین حجم این بدهی مربوط به صنعت فلزات اساسی با بدهی 148 هزار میلیارد ریالی است و رتبه دوم این جدول مربوط به بانک ها و موسسات اعتباری و نهادهای پولی با 133هزار میلیار ریال آن هم تماماً مربوط به تسهیلات مالی کوتاه مدت، می باشد و سومین البته نیز مربوط به صنعت خودروسازی با حدود 104 هزار میلیارد ریال تسهیلات کوتاه مدت و بلند مدت است.

بر این اساس با توجه به حجم بالای تسهیلات دریافتی این 3 گروه به نظر می رسد با کاهش نرخ تسهیلات بانک ها و به دنبال آن هزینه های مالی، بخشی از مشکلات این مجموعه ها رفع گردد و با رشد سودآوری، در بازار سرمایه پیشرو باشند.

صنایع پیشتاز بورسی کدامند؟

بر اساس این گزارش، در یک طبقه بندی دیگر در بررسی تناسب هزینه های مالی به سود عملیاتی صنایع فعال در بازار سرمایه باتوجه به بودجه سال 95، به ترتیب 3 صنعت بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی، خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی رتبه یک تا سه این جدول را به خود اختصاص دادند.

صنایع پیشتاز بورسی کدامند؟

در پایان با توجه به تمامی موارد ذکر شده بررسی های انجام شده، نتیجه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در بخش های اقتصاد نشان دهنده افزایش تولید ناخالص داخلی واقعی می باشد. از طرفی با کم شدن این نرخ رشد تورم نیز کاهش یافته و صادرات نیز افزایش خواهد یافت که طبق نسبت های محاسبه شده در جداول بالا، صنایع پیشتاز گروه های مذکور می باشد اما نباید فراموش کرد لازمه این رشد تولید ناخالص داخلی، اجرایی شدن این تصمیمات به صورت واقعی و نه اسمی می باشد. چرا که افزایش عرضه تسهیلات به صورت غیر متعارف و یا تغییر اسمی نرخ تسهیلات اثرات مخرب زیادی در بر خواهد داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
نرخ تسهیلات بین 20 تا 22 درصده شما 28 درصد رو از کجا میارین؟