بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
معاملات بازار سرمایه در خرداد ماه سال جاری در حالی با روند نزولی ارزش سهام شرکت های فعال در بورس همراه شد که پیشتر وزیر اقتصاد از آشکار شدن خبرهای خوب برای بورس در این ماه خبر داده بود و با انتقاد از بالا بودن نرخ سود بانکی از لزوم کاهش این نرخ سخن گفته بود و اظهار امیدواری نسبت به سرازیر شدن نقدینگی به سوی بازارهای مسکن و بورس نموده بود.
کد خبر : ۱۶۵۴۷۶
نویسنده :
جمشیدی

معاملات بازار سرمایه در خرداد ماه سال جاری در حالی با روند نزولی ارزش سهام شرکت های فعال در بورس همراه شد که پیشتر وزیر اقتصاد از آشکار شدن خبرهای خوب برای بورس در این ماه خبر داده بود و با انتقاد از بالا بودن نرخ سود بانکی از لزوم کاهش این نرخ سخن گفته بود و اظهار امیدواری نسبت به سرازیر شدن نقدینگی به سوی بازارهای مسکن و بورس نموده بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بر خلاف انتظارات فعالان بازار سرمایه و وعده های دولتمردان مبنی بر رونق اقتصادی و بازار سرمایه طی خرداد ماه سال جاری، اما در این مدت سهامداران شاهد افت قابل توجه شاخص کل بورس و حجم و ارزش معاملات روزانه بودند و در اولین گام با توافق بانک های خصوصی نرخ سود سپرده های یکساله بانکی به 15 درصد کاهش یافت و با تسری یافتن آن به کلیه بانک ها اعم از دولتی و خصوصی در نهایت نرخ سود بانکی به 15 درصد تقلیل یافت تا در پی آن اقدامات لازم جهت کاهش تسهیلات بانکی نیز انجام شود. اما این اقدامات استقبال سرد فعالان بازار سرمایه را به دنبال داشت. چرا که اغلب سهامداران به دلیل تجربه دوره های گذشته نسبت به اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی در کلیه بانک ها و عدم تخلف بانک ها در اجرای آن تردید داشتند و به نظر می رسد در انتظار اجرایی شدن این موضوع و اقدام جدی رییس بانک مرکزی در این خصوص بودند. از این رو موضوع کاهش نرخ سود بانکی در خرداد ماه نتوانست به عنوان محرکی جهت ایجاد رونق در روند معاملات بورس عمل کند و در این ماه شاخص کل بورس افت قابل توجهی را در کارنامه عملکرد خود به ثبت رساند.

بطوریکه شاخص کل بورس طی معاملات خرداد ماه سال جاری نسبت به اردیبهشت ماه همان سال افت 3,798 واحدی را تجربه کرد و از کانال 76 هزار واحدی به نیمه مدار 72 هزار واحدی رسید و در این مدت حجم معاملات با کاهش 21 درصدی از 24,407 میلیون سهم به 19,357 میلیون سهم نزول یافت. همچنین طی دوره مورد بررسی ارزش معاملات با کاهش 25 درصدی از 55,246 میلیارد ریال به 41.667 میلیارد ریال رسید.

بر اساس این گزارش، ارزش بازار در پایان خرداد ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن هفت درصد کاهش یافت و در این مدت دفعات معاملات با افت 20 درصدی مواجه شد.

بر اساس معاملات خرد و بلوک، در این ماه ارزش سهام خریداری شده توسط اشخاص حقوقی حدود 16,071 میلیارد ریال معادل 41 درصد از کل خریدها بود و در مقابل ارزش سهام فروش رفته توسط این گروه از سهامداران 14،268 میلیارد ریال معادل 36 درصد از کل فروش ها محاسبه می شود و در این ماه سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان 1،803 میلیارد ریال می باشد. این در حالی است که سهامداران حقیقی به ترتیب 58 درصد از کل ارزش خرید ها و 63 درصد از کل ارزش فروش ها را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس اطلاعات موجود، طی معاملات خرداد ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته در خصوص نماگرهای بازار همچون ارزش بازار، ارزش اسمی، ارزش بازار به اسمی، متوسط نسبت پی بر ای و گردش معاملات در حالی ارزش بازار به ارزش اسمی با کاهش 12.8 درصدی همراه شد که مابقی نماگرها با رشد مواجه شدند.

همچنین طی ماه گذشته نماد معاملاتی 113 شرکت و حق تقدم متوقف شده و در مقابل 122 نماد به تابلوی معاملات بازگشتند و همچنین در کنار آن کل افزایش سرمایه انجام شده در خرداد ماه سال جاری به مبلغ بیش از 52 هزار و 943 میلیارد ریال محاسبه می شود که 77 درصد از این مبلغ از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و مابقی از محل سود انباشته، اندوخته و صرف سهام تأمین شده است.

در پایان این گزارش می افزاید، طی ماه گذشته فروش سهام توسط سهامداران حقیقی نسبت به خرید آنها بیشتر بوده و کسری خرید حقیقی ها نسبت به فروش آنها حدود 1,803 میلیارد ریال محاسبه می شود.

عملکرد بازار اوراق بهادار در خرداد ماه سال جاری


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
شاخص الآن فقط مال خودرویی هاست . بهتره فقط بگیم شاخص خودرو نه شاخص کل .
وقتی شاخص کل بالا میره سهام های بانکی من هیچ رشدی نمیکنه .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
بورس یعنی معامله براساس عملکرد شرکت ها کجاست ان سوداوری و عملکرد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۳
لطفا از سهم بیمه پارسیان گزارش تهیه کنید علی رغم این همه پتانسیل داره با p/e زیر 4 معامله میشه