بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
کد خبر : ۱۶۵۴۸۴
نویسنده :
سهیلا صالحی

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شرکت بانک تجارت بر اساس گزارش شفاف سازی در خصوص موارد مطروحه پیرامون صورتهای مالی حسابرسی نشده منتهی به 29‏/12‏/94 در مقایسه با آخرین پیش بینی ارائه شده برای سال مذکور، موارد ذیل را اعلام نموده است:

1- تغییر با اهمیت مبلغ حق الوکاله و کاهش با اهمیت سهم بانک از درآمدهای مشاع

باتوجه به تشکیل کمیته های ویژه پیگیری وصول مطالبات در ماههای پایانی سال و وصول قابل توجه مطالبات ارزی و ریالی بانک در هفته های پایانی اسفند ماه 94 و نیز شناسایی دقیق سود حاصل از فروش سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس که منجر به افزایش قابل ملاحظه در درآمدهای مشاع بانک گردید و همچنین تحقق مصارف مشاع کمتر از میزان پیش بینی شده به دلیل سررسید اوراق مشارکت و انتقال آن به سرفصل سایر حسابهای دریافتی (مطالبات از ناشرین) که این امر نیز منجر به افزایش درصد سهم سپرده گذاران از درآمدهای مشاع گردید، نهایتاً کسری پرداختی به سپرده گذاران و شناسایی حق الوکاله در عمل برای بانک محقق گردید.

2- کاهش 60 درصدی هزینه مطالبات مشکوک الوصول

مطابق بخشنامه مب 2823 مورخ 5‏/12‏/1385 بانک مرکزی ج.ا.ا ، بانکها می باید ذخیره مطالبات خود را بر اساس مانده مطالبات پس از کسر وثایق و اعمال ضرایب مربوطه، محاسبه نمایند. همانطور که در یادداشت 10 آخرین پیش بینی بانک در سال 1394 ملاحظه می­گردد مبلغ کل وثایق حدود 19هزار میلیارد ریال برآورد گردیده بود که با توجه به برنامه ریزی بانک در راستای استحکام بخشیدن به وثایق بخشی از تسهیلات کلان بانک_ با هدف کاهش ریسک اعتباری _ و اجرای آن در ماههای پایانی سال، خوشبختانه رقم مذکور با افزایش قابل ملاحظه به رقم 39هزار میلیارد ریال مواجه گردید. از این رو با تکمیل شدن گزارش سیستم وثایق در زمان تهیه صورت های مالی، این امر منجر به کاهش شدید ذخیره اختصاصی مطالبات مشکوک الوصول گردیده است.

ضمناً خاطر نشان می سازد هزینه مطالبات مشکوک الوصول که در گزارشات اولیه صورتهای مالی درج می گردد همواره با اعمال نقطه نظرات حسابرسان محترم و همچنین بانک مرکزی ج.ا.ا تا زمان تصویب نهایی دچار تغییرات می گردد.

3- افزایش 26 درصدی درآمد کارمزد بابت سایر خدمات

رشد کارمزد از بابت سایر خدمات در عملکرد سال 1394 نسبت به آخرین پیش بینی همان سال مربوط به افزایش درآمد بابت کارمزد دریافتی از بانکها و شبکه شتاب می باشد که ناشی از بهبود کیفیت وکمیت خدمات الکترونیکی بانک و افزایش سهم از تراکنشهای بانکداری الکترونیک بوده است .

شایان ذکر است این بهبود در سایه تشکیل کمیته عالی بانکداری الکترونیک و اتخاذ تصمیمات راهبردی توسط کمیته مذکور در این زمینه حاصل گردیده است.

4- افزایش سود حاصل از فروش دارایی های ثابت و کاهش سود حاصل از فروش اموال تملیکی

برنامه فروش برخی از داراییهای ثابت و تملیکی در دستور کار بانک قرار گرفته بود لیکن قطعی بودن فروش آنها و به تبع آن شناسایی سود حاصله برای بانک محرز نگردیده بود بنحویکه بتواند در پیش بینی لحاظ گردد. اما با پیگیری­های مکرر بانک مرکزی و ظرفیت های ایجاد شده در راستای قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و تلاش بانک، فروش برخی از داراییهای ثابت میسر شد و درآمد خالص فروش آن ها در صورتهای مالی افشا گردید. شایان ذکر است فروش املاک تملیکی بر خلاف داراییهای ثابت، مطابق با پیش بینی محقق نشد و بانک موفق به فروش املاک مورد نظر نگردید.

5- افزایش 27 درصدی از سود حاصل از فروش سهام شرکتها

افزایش 27 درصدی سود حاصل از فروش سهام شرکتها مربوط به شناسایی کامل سود حاصل از قرارداد فروش سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس بوده که در آخرین پیش بینی لحاظ نگردیده بود لیکن با توصیه کارشناسان خبره مسائل مالیاتی به منظور جلوگیری از خدشه دار شدن دفاتر قانونی بانک، درآمد مذکور بطور کامل شناسایی و در درآمدهای بانک منظور گردید.

6- افزایش 38 درصدی وجه التزام تسهیلات اعطایی

کاهش مطالبات غیرجاری در سال گذشته جزو اصلی ترین اهداف بانک بوده و طبق برنامه ریزی های به عمل آمده و برگزاری جلسات کمیته های وصول مطالبات در صف و ستاد بانک به صورت مستمر و هفتگی موجب گردید، حدود 72,000 میلیارد ریال از مطالبات بانک تعیین تکلیف و 38 هزار میلیارد آن وصول گردد . همچنین بانک در سایه تعامل مستمر با مشتریان در ارتباط با تععین تکلیف مطالبات به توافقاتی دست یافت و مصوبات مربوطه توسط ارکان اعتباری در روزهای پایانی سال صادر و ابلاغ گردید لیکن به دلیل حجم زیاد مصوبات اجرایی نزد شعب در روزهای انتهایی سال و ضیق وقت بین انجام عملیات و تاریخ آماده سازی داده ها جهت گزارشگیری و پالایش اطلاعات ، اسناد حسابداری شناسایی وجه التزام مطالبات تعیین تکلیف شده به ناگزیر در سال بعد با تاریخ موثر سال 94 صادر و در صورت های مالی سال مذکور اعمال گردید.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
سلام.آیااین تعدیل دردرآمدتوانسته حقوق های چندصدمیلیونی مدیر ومدیران راپرکند؟
شرکت هاوبانک هاچندین سال است که من دربورس سرمایه گذاری میکنند،حتی کمترازسود
بانکی به سهماداران سودمیدهند.