بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر : ۱۶۵۴۸۸

شاخص کل بورس روز یکشنبه با 71واحد رشد به رقم 73 هزار و 743 واحد رسید. حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته، اندکی افزایش یافت و بر این اساس بیش از 943 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش دو هزار و 183 هزار میلیارد ریال در 64 هزار و 864 نوبت به فروش رسید. بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد همه شاخص‌ها به جز شاخص بازار اول، افزایش داشته‌اند. این چهارمین روز پیاپی بوده است که شاخص‌های تالار شیشه‌ای بعد از افت‌های فزاینده روند صعودی به خود می‌گیرند.

سیگنال ضعیف بازار سهام برای نقدینگی

از عوامل رشد این روزهای بازار سهام می‌توان به اثرات روانی ناشی از کاهش سود سپرده‌های بانکی، قرارداد هواپیمایی ایران با بویینگ و قرارداد ایران‌خودرو با پژو سیتروئن اشاره کرد. البته این روزها با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا معامله‌گران ایرانی نیز با احتیاط بیشتری به دادوستد می‌پردازند به طوری که عده‌ای معتقدند اگر چنین اتفاقی نیفتاده بود شاخص کل بورس در این روزها به رقم‌های بالاتری می‌رسید. از سوی دیگر انتظار برای انتشار خبرهای مثبت در گروه سایپا طی هفته آینده و در عین حال شایعه تعیین‌تکلیف زمین‌های ذوب‌آهن اصفهان در دیوان عدالت اداری باعث شد این دو نماد در جایگاه پیشروهای بازار سهام بتوانند خودنمایی کنند.

با گروه‌های بازار سهام

در معاملات روز یکشنبه گروه خودرویی پس از شروعی منفی و معاملات متعادل و منفی، در نهایت بازار با افزایش تقاضا مواجه شد و با معاملاتی مثبت به کار خود پایان دادند. در گروه بانکی، معاملات مثبت در نماد بانک گردشگری با وجود دادوستدهای منفی سایر نمادهای گروه بانکی را نظاره‌گر بودیم و در گروه لیزینگی با جابه‌جایی بلوک مجدد نماد لیزینگ رایان سایپا در درصدهای مثبت و جهش قیمتی نماد لیزینگ صنعت و معدن و صف خرید آن مواجه شدیم؛ امری که از احتمال انتشار اخبار مثبت در روزهای آینده حکایت دارد.

در گروه فلزی و معدنی، بروز شایعاتی از صدور حکم دادگاه به نفع شرکت ذوب‌آهن اصفهان، افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید آن‌را سبب شد. همین موضوع سبب افزایش تقاضا و معاملات مثبت سایر نمادهای گروه فلزی و معدنی شد. افزایش تقاضا در گروه‌های ساختمانی و کاشی سرامیک تا جایی بود که بیشترین صف خرید را تجربه کردند و گروه سیمانی بعد از شروعی منفی، متعادل شد. در عین حال برخی نمادها همچون گوهران که شروعی منفی داشتند با جهش قیمت و رشد قیمتی مواجه شدند.

رشد ۳.۲ واحدی آیفکس

بازار فرابورس در ششمین روز تیرماه با مبادله 338 میلیون و 370 هزار ورقه بهادار در 29 هزار و 132 نوبت به ارزش 736 میلیارد و 40 میلیون ریال به کار خود خاتمه داد. ذوب‌آهن اصفهان با معامله 31 میلیون و 260 هزار سهم به ارزش 80 میلیارد و 750 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام را در بازار فرابورس به نام خود ثبت کرد. نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، بانک دی و سرمایه‌گذاری مسکن تهران هم پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. آیفکس با طی روند صعودی به میزان 3.2واحد به عدد 773.8رسید و بیشترین تاثیر مثبت را سهام پتروشیمی مارون روی این شاخص داشت.

شرکت‌ آس‌پ در کنار باغمیشه و کیمیای زنجان‌گستران بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام زغال‌سنگ طبس، قند چهارمحال و صنایع نسوز توکا با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد. در عین حال در بازار اول 52 میلیون و 730 هزار ورقه بهادار به ارزش 78میلیارد و 850 میلیون ریال دادوستد شد و بیشترین حجم معاملات سهام در نماد گوهران امید رخ داد. همچنین، 93 میلیون و 140 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 224 میلیارد و 800 میلیون ریال خریدوفروش شد و بالاترین افزایش قیمت در این بازار مربوط به ذوب‌آهن اصفهان بود. در عین حال اوراق تسهیلات مسکن با افزایش قیمت مواجه شد به طوری که هر ورقه آن در محدوده 858 تا 879 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

بیشترین حجم و ارزش معاملات ETF نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با خریدوفروش 2 میلیون و 480 هزار سهم به ارزش 33 میلیارد و 250 میلیون ریال اختصاص یافت. در بازار اوراق با درآمد ثابت 251 میلیارد ریال دادوستد انجام شد و بیشترین حجم و ارزش مبادلات این بازار در اختیار اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا3» به ارزش 115 میلیارد ریال بود. ارزش معاملات تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی نیز در این بازار بیش از 207 میلیارد ریال بود و بیشترین ارزش معاملات در نماد «اخزا5» رقم خورد.

گفتنی است روز یکشنبه شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد پس از ارائه اطلاعات واقعی بودیم و در پایان معاملات، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مارون جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده صاحبان سهام و ثبت معاملات توافقی نمادهای معاملاتی شرکت لیزینگ رازی، تابان نیرو سپاهان و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز چهارشنبه متوقف شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
رونق بورس نزدیک است