بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
در بررسی یک نسبت برای صنایع طی یک دوره به دست آمد:

رشد نسبت پی بر ای 77 درصد از صنایع

از میان هفت گروهی که کاهش نسبت پی بر ای را به ثبت رسانده اند، گروه وسایل اندازه گیری با تک سهم "آکنتور" با افت 27 درصدی این نسبت مواجه گردیده و از سه مرتبه به دو مرتبه کاهش یافته است. بعد از آن نیز گروه کشاورزی و دامپروری با ثبت کاهش 14.8 درصدی نسبت پی بر ای از هفت به شش مرتبه نزول یافت و در جایگاه سوم نیز صنعت تأمین برق و گاز با افت 12.5 درصدی نسبت پی بر ای قرار می گیرد.
کد خبر : ۱۶۵۵۰۸
نویسنده :
جمشیدی

نسبت پی بر ای بازار سرمایه و صنایع مختلف همواره یکی از مهمترین متغیرهایی است که مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده و افت و خیزهای آن توسط سهامداران بررسی می شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نسبت پی بر ای 36 صنایع که سهام 280 شرکت از این تعداد در بازار بورس معامله می شود، طی یک دوره مورد بررسی قرار گرفته است.

به گونه ای که نسبت پی بر ای بازار سرمایه طی معاملات خرداد ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 27.7 درصد رشد یافته و از 5.44 به 6.94 مرتبه رسیده است. در این بین بررسی نسبت پی بر ای گروه شامل 280 شرکت بورسی حاکی از آن است که این نسبت برای 28 صنعت یعنی 77 درصد از کل صنایع با رشد همراه بوده و یک گروه یعنی محصولات چوبی نسبت پی بر ای برای معاملات خرداد ماه سال جاری آن ثبت نشده است. بدین ترتیب مابقی صنابع یعنی هفت گروه با کاهش نسبت پی بر ای مواجه شدند.

بر اساس اطلاعات موجود، طی دوره مذکور گروه منسوجات با فعالیت یک شرکت در بازار بورس در نماد "نبروج" رشد 281 درصدی نسبت پی بر ای را به ثبت رسانده و این نسبت از 24 مرتبه به 94 مرتبه افزایش یافته است.

علاوه بر این، صنعت استخراج ذغال سنگ که سهام یک شرکت فعال در این گروه در بازار بورس ثبت شده، با رشد بیش از 188 درصدی نسبت پی بر ای مواجه گردیده و از هفت به 20 مرتبه صعود کرده است. بعد از آن گروه استخراج کانه های فلزی با 9 شرکت فعال در گروه افزایش 125 درصدی را در دوره مورد بررسی به ثبت رسانده و از شش به 13.5 مرتبه صعود کرده است.

رشد نسبت پی بر ای 77 درصد از صنایع

همچنین گروه های محصولات کاغذی و فلزات اساسی هر یک با افزایش بیش از 100 درصدی نسبت پی بر ای همراه شدند.

در این رتبه بندی گروه هایی همچون ساخت محصولات فلزی، سیمان و نیز استخراج نفت و گاز بجز اکتشافات در این رتبه بندی قرار می گیرند که هر یک رشد بیش از 90 درصدی نسبت پی بر ای را تجربه کرده اند.

در مقابل اما، از میان هفت گروهی که کاهش نسبت پی بر ای را به ثبت رسانده اند، گروه وسایل اندازه گیری با تک سهم "آکنتور" با افت 27 درصدی این نسبت مواجه گردیده و از سه مرتبه به دو مرتبه کاهش یافته است. بعد از آن نیز گروه کشاورزی و دامپروری با ثبت کاهش 14.8 درصدی نسبت پی بر ای از هفت به شش مرتبه نزول یافت و در جایگاه سوم نیز صنعت تأمین برق و گاز با افت 12.5 درصدی نسبت پی بر ای قرار می گیرد.

رشد نسبت پی بر ای 77 درصد از صنایع

علاوه بر این، گروه هایی همچون ساخت رادیو، حمل و نقل انبارداری، خودرو و ساخت قطعات و نیز بیمه و صندوق بازنشستگی از جمله صنایعی هستند که طی دوره مذکور با افت نسبت پی بر ای مواجه شده اند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
بورس نیوز مگه کسی به پی بر ایی نگاه دارد؟

سرمایه گذاری توسعه ملی{وتوسم} با p/e عدد 3.8 می فروشند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
لطفا از سهم بیمه پارسیان گزارش تهیه کنید علی رغم این همه پتانسیل داره با p/e زیر 4 معامله میشه