بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
دلیل این اعتراض و جنجال ها آن است که در حالیکه گروه خودروسازی سایپا در اجرای برنامه ها و پیگیری اهدافش بسیار با روند بازار سهام و نیز سازمان بورس هماهنگ عمل می کند که در مقابل ایران خودرو حرکتی خلاف این روند را دارد و به نوعی چنین به نظر می رسد که بیشتر با سازمان بورس سر ناسازگاری گذاشته و با کلیت بورس نیز دعوا دارد.
کد خبر : ۱۶۵۵۴۷
نویسنده :
کیوان فر

در حالیکه روند این روزهای بازار سهام بسیار به حرکت گروه خودرویی گره خورده، رفتار برخی سهامداران عمده در این گروه اعتراض بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران را برانگیخته است.

به گزارش بورس نیوز، دلیل این اعتراض و جنجال ها آن است که در حالیکه گروه خودروسازی سایپا در اجرای برنامه ها و پیگیری اهدافش بسیار با روند بازار سهام و نیز سازمان بورس هماهنگ عمل می کند که در مقابل ایران خودرو حرکتی خلاف این روند را دارد و به نوعی چنین به نظر می رسد که بیشتر با سازمان بورس سر ناسازگاری گذاشته و با کلیت بورس نیز سر جدال دارد.

زیرا "سایپا" امروز در حالی برای دقایقی با صف خرید بالای 95 میلیون سهمی هم رو به رو شد و حدود 430 میلیون معامله داشت که در مقابل "خودرو" بسیار کم رمق ظاهر شد؛ روندی منفی که می تواند عرضه دیروز سهامداران عمده را عامل آن دانست. 

چرا که در روند مثبت روز گذشته سرمایه گذاری سمند به همراه دیگر حقوقی سهم یعنی شرکت سرمایه گذاری سلیم با عرضه سهام "خودرو" جو حاکم بر سهم را تا حد زیادی به هم ریختند تا با این رفتار به نوعی به روند مثبت بازار دهن کجی کنند. بطوریکه با حرکت آنها در نماد مذکور نه تنها روند معاملات سهم بلکه کلیت بورس و بازار سرمایه را نیز به هم ریخت و موجب ایجاد اختلال در نظم بازار شد.

البته اعتراض سهامداران و فعالان بازار تنها محدود به اقدام سهامدار عمده "خودرو" نمی شود؛ بلکه عدم شفافیت مجموعه ایران خودرو در خصوص قرارداد با فیات و نیز برنامه افزایش سرمایه شرکت نیز موضوع دیگری است که عدم تعیین تکلیف آنها و عدم شفافیت مجموعه ایران خودرو در رابطه با این موضوعات همگی در این قضیه موثر بوده است.

اینجاست که چنین تصور می شود که شاید سرمایه گذاری سمند در خصوص همگی این موارد از اطلاعات نهانی در حال سوء استفاده است. چرا که در حالی بهانه ایران خودرو بابت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها با استفاده از معافیت مالیاتی بود که سازمان بورس هم تلاش خود را بابت به نتیجه رساندن موضوع کرد؛ اما در نهایت ایران خودرویی ها هیچ اقدامی برای آن نکردند تا این نتایج به ذهن فعالان بازار برسد که شاید خود سرمایه گذاری سمند از پوشالی بودن اخبار و شایعات مرتبط با قرارداد با فیات و یا افزایش سرمایه خبر دارد و همه این ها سرابی بیش نیست تا با استفاده از جو سازی و ایجاد ابهام براحتی اقدام به فروش سهام آن هم به سهامداران حقیقی کند.

حال آنکه در مقابل سهامدار سایپا پس از اجرای تمام برنامه هایش از جمله افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های "خساپا" همچنان در حال حمایت از سهام زیرمجموعه خود است و در مقابل گویا تنها هنر سهامدار عمده "خودرو" این است که از فضای مثبت متأثر از روند "خساپا" برای فروش سهام استفاده کند.

به هر ترتیب به وضوح مشخص است که گروه خودروسازی سایپا به خوبی با هماهنگی با سازمان بورس از شرایط به نفع خود و البته سهامدارانش استفاده می کند، اما مدیران "خودرو" با بی تدبیری و البته رفتار نامناسب سهامداران عمده خود دود این تلاطمات را تنها به چشم سهامداران حقیقی و خرد می فرستد. حال آنکه معلوم نیست علت کشمکش های مدیران "خودرو" و مقابله آنها با سازمان بورس چیست؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کاملا تابلو هست که با صف خرید چند صد میلیونی سایپا می خوان جلو سقوط بازارو بگیرن
آخه با یک سهم میشه بازارو نجات داد؟
عملکرد دولت در بورس به نظر شخصی من خیلی ضعیف بوده،به جای بلوک زدن و صف خرید کردن صد میلیونی یک سهم اگه حقوق مالکانه معادن،خوراک پتروشیمی ها،خوراک پالایشگاه ها وابهامات دیگرو دولت رفع کنه،بورس راه خودشو پیدا می کنه
واقعا چرا دولت در بورس اینقدر ضعیف عمل میکنه و سیاست دولت قبل رو ادامه میده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
رقابت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
امان از دست حسادت
عباس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
اقای یکه زارع واقعا خدایی هم اون بالاسر هستش این همه اذیت نکن انواع مرض ها رو گرفتیممممم
بهروز
ROMANIA
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
واقعا من اگه جای سهام داران ایران خودرو بوم ، در اسرع وقت تشکیل جلسه میدادم و در اسرع وقت تمام اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل رو با توبیخ و جریمه اخراج میکردم.
کاری کردن ارزش مارکتینگ شرکت تساپا از ایران خودرو بیشتر بشه!
شاخص حرف من نیست! شاخص روند و احترام بازار به سهام خساپا در مقابل خودرو است.
مسعود
ROMANIA
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
تو ايرانخودرو فقط آقاي ش تصميم گيرنده هست و به هيچكس هم جوابگو نيست. هر كاري هم دلش بخواهد با سهم ميكند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
بازار محل عرضه و تقاضاست سهامدار عمده هم جزئی از همین بازارست چرا او نوسان نگیرد!! مگر او سرمایه گذاری نکرده !! چرا فقط نوسانگیری برای یک عده حقیق و حقوقی باشد!! در این سفره همه حق دارند!!
بورس ما اقیانوسی است به عمق یک بند انگشت !! بیش از این از آن انتظار نداشته باشید!!
چرا دوستان دهها سهم ارنده و بنیادی با تقسیم سود بالا و آینده دار را نمی‌بینند که بواسطه همین نوسانات گروه خودرو سهامدارانشان متضرر شدن!!مرگ خوبه برای همسایه!!
از بازار حرفه‌ای ما!!!!! که همه فقط دنبال نوسانگیری هستند توقع زیادی نداشته باشید!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
سهامدار عمده جلوی نوسانگیری از سهم را تا مشخص شدن شرایط گرفته است کمی مثبت فکر کنید شما در صد پایین آمدن سایپا را با خودرو مقایسه کنید ببنید کدام بهتر عمل کرده اند. البته اگر نوسانگیر نیستید
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
جانا سخن از زبان ما می گویی
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
فکر می کنم هدف حمع کردن سهم باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
خدایا باید بکی گفت که این شرکت عریض و طویل بنام ایران خودرو سالهاست یک شرکت صددرصد ورشکسته است و خیلی طبیعی هم هست که حقوقیهای اون سعی میکنند از سهامداری این عامل همیشه و درهمه حال باختن فرار کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
خودرو را باید وقتی می خریدید که 90 تومن بود دو سری افزایش سرمایه از آورده هم داد حالا هم 350 تومنه

چقدر سهامدارا خودرو پر توقع هستن که ناراضی هستن بقیه بازار چی بگن که این مدت که خودرو رشد کرده فقط درجا زدن نمونش فولاد ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
واقعا افرین بر امریکا و اروپا که چقدر ئر کارهایشان جدی هستند اخه این هم مملکت هست که ما داریم همه اش حسادت و بچه بازی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
45 تو مان زیان تلفیقی


هدیه سایپا به سهامداران
ناشناس
ROMANIA
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
راستی گزارش سايپا هم اومد
عجب وضعیت وحشتناکی داره
با این شرایط وضعیت سال 95 خیلی بدتر از 94 خواهد بود.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۰
نمیدونم والا من رفتم سمگا خریدم رو 400تومن ازایرانخودرو هم بیشترافت داشته ولی کسی حرفشم نمیزنه .بدبخت شدم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
ایران خودرو و سایپا بدنرین خودروهای دنیا را با بالاترین قیمت می فروشند و به قول خودشان میلیارها تومان زیان انیاشته هم دارند.قبل از سال هم قیمت سهامشان را بالا بردند و به مردم قالب کردند. حقوقی هایی که به صورت آبشاری عرضه میکنند خودشان میدانند سهامشان بی ارزش است نمونه اش بیمه ملت حقوقی خپارس . افت قیمت خودرو از ابتدای سال حدود 22 درصد و خپارس زیر گروه سایپا 31 درصد.