بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
در بررسی رتبه بندی شرکتهای بورسی از نظر کیفیت افشاء و اطلاع رسانی:

امتیاز قابلیت اتکاء شرکت ها اعلام شد/ مردودی پالایشی ها در شفافیت اطلاعاتی

300 شرکت فعال در بورس توسط شرکت بورس از نظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این بررسی میزان نوسانات و تغییرات در پیش بینی های ارسالی و نیز تفاوت های میان میزان برآوردها و عملکرد واقعی حسابرسی شده شرکت معیار قابلیت اتکا در محاسبات قرار گرفته است.
کد خبر : ۱۶۵۷۵۰
نویسنده :
جمشیدی

اطلاعات مالی شرکت های فعال در بازار سرمایه همواره یکی از مهمترین فاکتورها جهت بررسی ارزندگی سهام یک شرکت به شمار می رود و پایه و اساس تحلیل های بنیادی شرکت بر اساس این اطلاعات بنا نهاده شده است. بر این اساس می توان گفت اغلب تصمیمات سرمایه گذاران جهت خرید یا فروش سهام یک شرکت در بورس بر مبنای آخرین اطلاعات منتشر شده از آن مجموعه روی سامانه کدال انجام می پذیرد و از این رو وقفه در ارائه صورت های مالی بویژه در مواقعی که اطلاعات با اهمیتی در آن گنجانده شده باشد، برای سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد و در برخی موارد می توان تبعات منفی را برای سهامداران در پی داشته باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، 300 شرکت فعال در بورس توسط شرکت بورس از نظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این بررسی میزان نوسانات و تغییرات در پیش بینی های ارسالی و نیز تفاوت های میان میزان برآوردها و عملکرد واقعی حسابرسی شده شرکت معیار قابلیت اتکا در محاسبات قرار گرفته است.

در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که شرکت های سرمایه گذاری به دلیل عدم الزام ارائه پیش بینی درآمد هر سهم به طور جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته اند.

بر اساس اطلاعات موجود، رتبه نخست شفافیت اطلاعاتی از لحاظ کیفیت افشاء و اطلاع رسانی به بانک انصار اعطا می شود. چرا که رتبه افشای اطلاعات "وانصار" در انتهای دوره منتهی به 31 خرداد ماه سال جاری نسبت به 29 اسفند ماه سال گذشته از شش به یک ارتقاء یافته است.

بعد از آن رتبه دوم افشای اطلاعات به شرکت بازرسی فنی و کنترل خوردگی در نماد "رتکو" اختصاص می یابد و طی مدت مورد بررسی جایگاه کیفیت اطلاع رسانی این مجموعه در جدول رتبه بندی با جهش 50 مرتبه ای به ردیف دوم می رسد. جایگاه سوم نیز از آن شرکت تجارت الکترونیک پارسیان می شود و رتبه "رتاپ" از 49 به سه می رسد.

امتیاز قابلیت اتکاء شرکت ها اعلام شد/ مردودی پالایشی ها در شفافیت اطلاعاتی

علاوه بر این، در این رتبه بندی شرکت هایی همچون تولید مواد اولیه دارو پخش، صنعتی بهشهر، گروه سرمایه گذاری مسکن، سرمایه گذاری سایپا، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، پتروشیمی مبین و گلتاش به ترتیب رتبه های چهارم تا دهم افشای اطلاعات را به خود اختصاص می دهند.

در مقابل اما، شرکت کاشی اصفهان از آخر اول می شود و آخرین رتبه شفافیت اطلاعاتی را از آن خود می کند و از این رو در جایگاه نخست جدول قرار می گیرد. رتبه "کاصفا" از نظر امتیاز به موقع بودن اطلاعات 300 محاسبه می شود که نسبت به دوره قبل تفاوت چندانی ندارد. در ردیف دوم نیز شرکت پالایش نفت تبریز می نشیند و بعد از آن شرکت پارس الکتریک قرار می گیرد.

امتیاز قابلیت اتکاء شرکت ها اعلام شد/ مردودی پالایشی ها در شفافیت اطلاعاتی

همچنین در این رتبه بندی شرکت هایی همچون پالایش نفت اصفهان، بانک پارسیان، پالایش نفت بندرعباس، قند شیرین خراسان، تولیدی لنت ترمز ایران، پست بانک ایران و پارس پامچال قرار می گیرد. نکته قابل توجه اینکه سه نماد پالایشی همچون "شبریز"، "شپنا" و "شبندر" در ردیف های نخست جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر کسب پایین ترین امتیاز قرار می گیرند و امتیاز قابلیت اتکا به اطلاعات منتشر شده از سوی این شرکت ها صفر اعلام شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
کل بازار شده خودرویی و اونهم سایپا . مابقی سهمها هم ... اینم شد بورس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
صنعتی بهشهر نسبت به دوره قبل جهش 55 مرتبه ای داشته است.
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
پالایشگاهیهای عزیز این آقایان همه را فریب دادند رفت سود سهم پالایشگاهیها در جیب یک عده از خدا بیخبر بترسید از آه مظلوم سهامداران خرد پایمال شدند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
یکی از دلایل روند رو ب سقوط پالایشی هاا امتداد مدیریت دولتی و ماقیایی میباشد
مدیرانی که فقط و فقط در سیستم بپاش و بریز دولتی قابل اتکا بودند