بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
فعالیتهای اصلی موضوع فعالیت شرکت باما(سهامی عام) طبق ماده ۲ اساسنامه : زمینه های اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن ایران، کانه آرایی، تغلیظ تکلیس . ذوب ، فروش تولیدات شرکت اعم از خام و تبدیل شده و کلیه اموری که مستقیم ویا غیر مستقیم با موضوع شرکت ارتباط داشته و سرمایه گذاری در سایر شرکتها میباشد.
کد خبر : ۱۶۵۸۶۷
نویسنده :
صالحی-ارسالی

نگاهی به شرکت

تحلیل بنیادی شرکت باما

از تاریخ 95.01.01الی 95.04.15

معرفی شرکت

 تاریخچه تاسیس

گروه شامل شرکت باما(سهامی عام) و شرکتهای فرعی و وابسته به آن است. شرکت باما(سهامی خاص) در تاریخ ۱۳۳۰ در اداره ثبت شرکتها ومالکیت صنعتی شهر اصفهان به ثبت رسیده و در تاریخ 1334.11.09شروع به بهره برداری نموده است. به استناد تصمیم مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۵۳۱۰۰۷ دفتر مرکزی شرکت از اصفهان به تهران منتقل و به شماره ۲۲۶۸۰ مورخ 1353.11.26در اداره ثبت شرکتهای تهران ثبت شده است. مجددا" به استناد تصمیم مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1370.01.25محل شرکت از تهران به اصفهان منتقل و به شماره ۸۲۲۱ در اداره ثبت شرکتهای اصفهان به ثبت رسیده است. بر اساس قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران، شرکت مشمول بندهای (ب) و(ج) قانون مذکور شده و در سال ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ عمدتأسهام شرکت به گروه صنعتی و معدنی امیر ، شرکت تولید مواد اولیه آلومینیوم (ایرامکو) و کارکنان شرکت باما منتقل گردیده و بعد از آن هیئت مدیره منتخب مجامع ، اداره امور آنرا بعهده گرفته است. برابر صورتجلسات مجمع عمومی فوق العاده و هیئت مدیره مورخ 1380.06.01نوع شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام و شرکت از اسفندماه ۱۳۸۲ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

 موضوع فعالیت

فعالیتهای اصلی موضوع فعالیت شرکت باما(سهامی عام) طبق ماده ۲ اساسنامه : زمینه های اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن ایران، کانه آرایی، تغلیظ تکلیس . ذوب ، فروش تولیدات شرکت اعم از خام و تبدیل شده و کلیه اموری که مستقیم ویا غیر مستقیم با موضوع شرکت ارتباط داشته و سرمایه گذاری در سایر شرکتها میباشد. فعالیت اصلی شرکت باما در سال مورد گزارش کتشاف، استخراج فرآوری خاکهای معدنی و تولید کنسانتره ، تبدیل به شمش، فروش و صادرات و فعالیت شرکت های فرعی ووابسته عمدتا در زمینه های استخراج، تولید شمش و اکسید روی و انجام امور بازرگانی بوده است.

 سهامداران

تحلیل بنیادی شرکت باما

 ترکیب مواد اولیه و محصولات شرکت

تحلیل بنیادی شرکت باما

فاکتورهای اساسی موثر بر شرکت

شرکت باما یکی از صادرکنندگان کنسانتره روی وسرب و شمش روی به خارج از کشور بوده و به لحاظ کیفیت محصولات قابل رقابت با مشابه خارجی می باشد.نرخ جهانی سرب و روی و همچنین نرخ دلار از جمله عوامل اثر گذار بر سودآوری شرکت می باشد . از دیگر عوامل موثر بر شرکت تامین مواد معدنی می باشد ،قابل ذکر است یکی از ریسک های شرکت کمبود مواد معدنی و پایین بودن عیار مواد معدنی موجود می باشد.

 تامین مواد اولیه

استخراج خاک معدن از معادن گوشفیل ،تپه سرخ ،رومرمر و کلاه دروازه می باشد.

تحلیل بنیادی شرکت باما

 بازار فروش محصولات

عمده فروش محصولات صادراتی می باشد ،فروش داخلی شرکت عمدتا به شرکتهای گروه می باشد.

تحلیل بنیادی شرکت باما

 خلاصه نکات کلیدی ترازنامه

 دارایی های شرکت در چند سال اخیر روند صعودی داشته است که عمدتا ناشی از دارایی های ثابت و سرمایه گذاریها می باشد.

 بدهیهای شرکت در چند سال اخیر تقریبا بدون تغییر می باشند.

 جمع حقوق صاحبان سهام شرکت روند افزایشی داشته است .شرکت در سال گذشته سرمایه خود را از 200،000میلیون ریال به 500،000میلیون ریال از محل سود انباشته افزایش داده است.

مقایسه نموداری

1. نمودار مقایسه ای سود آوری شرکت

تحلیل بنیادی شرکت باما

2. مقایسه حاشیه سود

تحلیل بنیادی شرکت باما

نسبتهای مالی

تحلیل بنیادی شرکت باما

پیش بینی سود سال 1395

1. مفروضات بودجه

تحلیل بنیادی شرکت باما

· قیمت شمش سرب و روی مطابق با نرخ های جهانی می باشد

· مقدار فروش محصولات مطابق سال 94 در نظر گرفته شده است

· درآمد سرمایه گذاری (سودآوری شرکت ذوب روی اصفهان وشاهین روی سپاهان با توجه به افزایش قیمت جهانی روی افزایش پیدا کرده است.

2. پیش بینی سود

تحلیل بنیادی شرکت باما

نتیجه گیری:

با توجه به مفروضات کارشناسی که درآن میانگین نرخ شمش روی و سرب برای سال 95، 2000 دلار و 1800 دلار در نظر گرفته شده است،سود هر سهم معادل 455 ریال پیش بینی میگردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
فلز روی داره بالای 2200 دلار معامله میشه واقعا این چه استدلالیه که شما دارید با فلز روی 2000 دلاری روند سودسازی شرکت هارو پیش بینی میکنید و تحلیلشون میکنید ؟؟!!!
عزیز من این تحلیل ها بهانه به دست مدیران شرکت ها میده و متاسفانه باعث بوجود اومدن فساد اقتصادی درون شرکت ها میده .
تورو خدا تحلیل نکنید اگرم میکنید واقعیگرایانه و بر طبق قیمت روز یا حداقل یک هفته گذشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
بنظرم حقوق مدیران شرکتها همواره نجومی افزایش داده می شه وهیچ ایده جدیدی برا سودسازی بهینه وکاهش هزینه ها وعملکرد مثبت برا خاطر سهامداران نمیشه واین زنگ هشدار برا مدیران نیست؟