بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
با مدیریت بحران کاهش قیمت جهانی سنگ آهن

چادرملو به ازای هر سهم 350 ریال سود نقدی توزیع کرد

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو( سهامی عام ) رأس ساعت 9:00 روز سه شنبه مورخ 1395.04.15 درمحل سالن تلاش با حضور بیش از 86 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۱۶۵۹۹۱

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو( سهامی عام ) رأس ساعت 9:00 روز سه شنبه مورخ 1395.04.15 درمحل سالن تلاش با حضور بیش از 86 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای علی اکبری به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان بهزادی پور و آزادی و به دبیری آقای نوریان تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم ، جناب آقای نوریان و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1394.12.29

2- تقسیم 350 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه حسابرسی دش و همکاران به عنوان بازرس علی البدل

4- انتخاب روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

تقسیم 350 ریال سود سهام در مجمع عمومی چادرملو

* حاشیه مجمع:

مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شركت معدني و صنعتي چادرملو ( سهامي عام ) صبح روز سه شنبه 15 تیر ماه با حضور اکثریت سهامداران حقیقی و حقوقی در سالن تلاش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، در این مجمع ابتدا مهندس نوریان مدیر عامل شرکت با اشاره به شرایط فعلی بازار سنگ آهن و دور نمای آن گفت: با توجه به حجم زیاد مصرف سنگ آهن در کشور و عدم اتکاء تولید کنندگان داخلی به واردات این مادۀ اولیۀ معدنی که موجب بی نیازی کشور از واردات این محصول گردیده است و از آنجا که بروز بحرانهای جهانی در عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت ها، مشکلات حمل و نقل دریائی، توقف فروش آن توسط کشورهای صادر کننده و در نهایت حربه تحریم، نمی تواند تاثیر چندانی در فعالیت معادن سنگ آهن کشور داشته باشد لذا سرمایه گذاری در این بخش از اقتصاد می تواند موجب ارزش آفرینی شود. .

نوریان افزود: بررسیهای انجام شده نشان می دهد ، ذخائر سنگ آهن ایران آن بالغ بر 4.63 میلیارد تن است که 2.8میلیارد تن آن قطعی است از این رو، ایران یکی از مناطق بالقوه ایجاد و توسعه صنایع فولاد است،به همین دلایل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو طی سالهای اخیر، برنامه های توسعه بخشی در جهت تکمیل زنجیره تولید آهن و فولاد به اجرا گذاشته است .

وی با اشاره به طرح جامع فولاد کشور گفت: در سند چشم انداز سال 1404، تولید 55 میلیون تن فولاد در سال پیش بینی گردیده است. جهت تأمين سنگ آهن مصرفي و حصول به برنامۀ فوق، لازم است. طرحهاي جديد توسعه و افزايش ظرفيت معادن اجراء تا تولید سنگ آهن به مقدار 88 میلیون تن مطابق پیش بینی های انجام شده افزایش يابد. از این مقدار تولید 77 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن (پس از تبدیل به گندله) و 11 میلیون تن بصورت سنگ آهن دانه بندی مورد مصرف می باشد.

ضمناً برای دست یابی به تولید فوق می بایست برنامه ریزی جهت استخراج حدود 154 میلیون تن سنگ آهن خام از معادن به عمل آید.

نوریان با یاد آوری اینکه طی سال گذشته مقدار 9 میلیون و 640 هزار تن کنسانتره سنگ آهن با عیار متوسط 55 درصد تولید کرده است افزود این میزان تولید بیش از28 درصد فراتر از ظرفیت اسمی پنج خط تولید کنسانتره درمجتمع معدنی چادرملو است .

وی گفت: مصرف تولیدات داخلی برای فولاد سازان نیز دارای مزیت هایی چون کاهش قیمت تمام شده محصولات فولادی ، کاهش هزینه حمل و نقل و مصرف انرژی در ناوگان حمل و تقل ریلی كشور ، صرفه جوئی ارزی، قیمت مناسب و مصون بودن از بحرانهای جهانی است.

مدیر عامل چادرملو ، چشم انداز این شرکت را برای سال مالی آتی همچون سال گذشته روبه توسعه و در جهت تکمیل طرح ها بیان کرد و گفت : ادامه روند اجرای برنامه های افزایش تولید کنسانتره سنگ آهن ، بالاتر از ظرفیت اسمی ، ادامۀ عمليات اجرائی طرح احداث کارخانۀ فولاد و احیاء مستقیم چادرملو با ظرفيت توليد ساليانه 1 ميليون تن شمش فولاد (قابل ارتقاء تا 1,300,000 تن) و 1,550,000 تن آهن اسفنجی در جوار کارخانۀ گندله سازی اردکان، ادامـه عمليات اجـرائي مربوط به فـاز 3 (واحد بخار) طـرح احـداث نيـروگاه سیکل ترکیبی بـه ظـرفيت 500 مگاوات و تکمیل عمليات راه اندازی نهایی آن در پایان شش ماه اوّل سال جاری، ادامۀ عملیات اجرایی و تكميلي طرح افزايش ظرفيت كارخانه گندله سازي اردكان تا 4 ميليون تن، راه اندازی طرح تولید آهن و فولاد سَرمد اَبرکوه با ظرفیت تولید سالیانه 600 هزار تن فولاد خام و 550 هزار تن محصولات نورد و ادامۀ عملیات اجرائی و تکمیلی طرح تأمین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهرستان اردکان و انتقال آب به مجتمع گندله سازی اردکان همچنان در دستور کار شرکت قرار دارد .

در ادامه این مجمع گزارش بازرسان و حسابرسان قانونی شرکت ارائه شد و پس از پرسش و پاسخ سهامدارن، صورتهای مالی سال 94 به تصویب حاضران رسید. از دیگر تصمیمات جلسه یادشده تقسیم سود سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1394، به ازای هر سهم 350 ریال بین سهامداران بود.

یاد آوری می شود به موجب مصوبۀ مجمع عمومی فوق العاده مورخ 95.01.24 مقرر شده است سرمایۀ شرکت از محل مطالبات حال شده و آوردۀ نقدی سهامداران ، طی دو مرحله و به شرح ذیل افزایش یابد :

مرحلۀ اوّل :

افزایش سرمایه از مبلغ 17,100 میلیارد ریال به مبلغ 28,215 میلیارد ریال (مراحل پذیره نویسی استفاده از حق تقدم افزایش سرمایۀ مذکور ، در دست اقدام بوده و طی سال 1395 افزایش سرمایۀ یاد شده نزد مراجع قانونی به ثبت خواهد رسید).

مرحلۀ دوّم :

افزایش سرمایه از مبلغ 28,215 میلیارد ریال به مبلغ 35,000 میلیارد ریال (با تفویض اختیار تحقق افزایش مذکور به هیأت مدیره) حداکثر دو سال پس از تحقق افزایش سرمایۀ مرحلۀ اوّل انجام خواهد شد.

* گزیده اطلاعات:

تقسیم 350 ریال سود سهام در مجمع عمومی چادرملو

* پیام هیأت مدیره:

الف) مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت مربوط در سال های مورد گزارش:

سنگ آهن یکی از فراوان ترین عناصر فلزی موجود در زمین است که طبق بررسی های به عمل آمده اکسید آن حدود 5 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد. بزرگترین معادن سنگ آهن جهان در کشور های برزیل، استرالیا، چین، هندوستان، روسیه، اکراین، قزاقستان قرار دارد. ذخایر موجود حدود 800 میلیارد تن ذخایر قطعی حدود 350میلیارد تن برآورد گردیده است.

یکی از مزیت های مهم اقتصادی برای مجتمع های فولاد سازی کشور، استفاده از سنگ آهن داخلی می باشد زیرا نقش عمده ای در کاهش قیمت تمام شده و همچنین صرفه جویی ارزی در تولید فولاد را دارد. با توجه به حجم زیاد مصرف سنگ آهن، عدم اتکاء به واردات این ماده اولیه معدنی همواره کشور را از بحرانهای جهانی در عرضه و تقاضا، نوسانات قیمتها، مشکلات حمل و نقل دریایی، توقف فروش آن توسط کشورهای صادر کننده و در نهایت حربه تحریم مصون نگه می دارد.

ب) وضعیت جهانی و تحولات سنگ آهن

در سال گذشته در ادامه روند رکود و کاهش قیمت های جهانی فولاد قیمت های سنگ آهن هم در بازارهای بین المللی با کاهش مواجه بوده است. به نحویکه طی 2 سال قیمت های سنگ آهن به کمتر از 50 دلال کاهش یافت و طبق پیش بینی و نظر اکثر مراکز و سازمان های جهانی مربوطه روند کاهش قیمت سنگ آهن تا سال آینده میلادی هم ادامه خواهد داشت. یکی از دلائل عمده کاهش قیمت های سنگ آهن افزایش توید شرکت های بزرگ معدنی Riotinto و BHPBilton در جهان می باشد که با استفاده از فن آوری های جدید و کاهش هزینه ها ،‌هم چنان به افزایش تولید ادامه داده و قراردادهای لازم را با کشورهای چین،‌کره،‌ژاپن منعقد نمودند.

در ایران هم با عنایت به اینکه قیمت های سنگ آهن تابعی از قیمت فروش شمش فولاد خوزستان می باشد و قیمت این محصول روند کاهشی را در سال گذشته طی نموده لذا قیمت های فروش کنسانتره سنگ آهن و گندله شرکت چادر ملو به ترتیب کنسانتره سنگ آهن در سال 94 نسبت به قیمت سال 1392 حدود 29 درصد و قیمت گندله در سال 1394 نسبت به سال 1392 حدود 37 درصد کاهش داشته است.

ذکر این نکته ضروری است که تولید کنندگان کوچک کشور که عمدتا تولیدات آنها سنگ آهن دانه بندی و متکی به صادرات است در سال گذشته بعلت کاهش قیمت های جهانی و عدم نیاز فولاد سازان داخلی به محصولات آنها ناگزیربه تعطیلی معادن روی آورده (حدود 30 درصد معادن کوچک تعطیل شده) و مابقی هم صادرات آنها نسبت به سال قبل 65 درصد کاهش داشته است.

ج) تولید سنگ آهن در جهان در سال 2015

براساس آمارهای ارائه شده از طرف سازمان زمین شناسی آمرکا کشور جمهوری اسلامی ایران با تولید 33 میلیون تن سنگ آهن در سال 2015 در رتبه یازدهم بزرگترین تولید کنندگان سنگ آهن جهان قرار گرفته است.

د) تولیدات سنگ آهن در ایران

کشور جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ذخائر سنگ آهن که بر اساس آخرین مطالعات و بررسیهای انجام شده ذخائر زمین شناسی آن بالغ بر 4.63 میلیارد تن و ذخائر قطعی آن حدود 2.8 میلیارد تن برآورد گردیده است یکی از مناطق بالقوه ایجاد و توسعه صنایع فولاد بوده و طی سالهای اخیر برنامه های عمده و اساسی برای افزایش تولید سنگ آهن و فولاد محقق شده است .

تولید سنگ آهن در ایران در شرکتهای عمده از مقدار یک میلیون تن در سال 1358 به 34.9 میلیون تن در سال 1394 افزایش یافته که سهم کنسانتره در کل تولیدات سنگ آهن فوق معادل 79.6 درصد می باشد.

و) عملکرد تولیدات سال 1394 شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

این شرکت در سال 1394 در تداوم برنامه های افزایش توید خود مقدار 64/9 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن مرطوب معادل 72/8 میلیون تن کنسانتره خشک تولید نمود.

این مقدار تولید حدود 28.5 درصد فراتر از ظرفیت اسمی پنج خط تولید کنسانتره (سالیانه 7.5 میلیون تن کنسانتره مرطوب بر مبنای سنگ آهن های خام موجود معدن با عیار متوسط 56-54 درصد =Fe)بوده است.

در حالی که طبق برنامه تولید مقدار 10.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن مرطوب امکان پذیر بوده است. به علت کاهش تقاضای فولاد مبارکه تعمیرات اساسی و همچنین اجرای قسمتی از عملیات اجرائی طرح توسعه کارخانه گندله سازی و کاهش مصرف با توجه به انباشت شدن بیش از یک میلیون تن کنسانتره در معدن لذا برنامه تولید به مقدار 9.5 میلیون تن کاهش و مورد تصوب قرار گرفت.

در مورد تولید سنگ آهن دانه بندی، همانگونه که در بند (ب) توضیح داده شده به علت عدم نیاز صنایع فولاد داخلی و کاهش قیمت جهانی تولید در حد 50 درصد ظرفیت انجام و بیش از 1.3 میلیون تن هم موجودی در انبارهای معدن ذخیره گردیده است.

* مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مورد گزارش:

* جایگاه شرکت در صنعت فولاد:

تولید و مصرف سنگ آهن می بایست بر اساس نوع فرآیند تولید فولاد انجام گیرد. صنایع فولاد به روش احیاء مستقیم (direct reduction) نیاز به کنسانتره سنگ آهن نرمه با عیار آهن بیش از 67 درصد برای تولید گندله (pellet) دارند. در ادامه فرایند تولید گندله در کوره احیا مستقیم تبدیل به آهن اسفنجی می گردد.

در صنایع فولاد به روش کوره بلند (blust furnace) سنگ آهن دانه بندی شده به صورت درشت دانه (lump ore) و ریز دانه (fine ore) پس از تبدیل به آگلومره یا گندله مصرف می گردد. در این فرایند سنگ آهن دانه بندی با عیار حداقل 61 درصد قابل مصرف می باشد.

در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هدف اصلی تولید کنسانتره سنگ آهن با مشخصات فوق بوده و در حال حاضر این شرکت بزرگترین تولید کننده های کنسانتره در کشور می باشد.

جهت استفاده از مزیت ارزش افزوده کنسانتره تولیدی این شرکت طرح احداث کارخانه گندله سازی اردکان را از سال 1383 اجراء و در سال 1387 به بهره برداری تجاری رسانده است.

این شرکت به منظور استفاده از سنگ آهن خام استخراجی با عیار (fe) حدود 60-61 درصد تولید سنگ آهن دانه بندی شده را که با هزینه کمتری در مقایسه با محصول کنسانتره انجام می گردد به عنوان محصولات جانبی در برنامه های خود قرار داده است.

در سال 1394 این شرکت تأمین سنگ آهن و گندله مصرفی صنایع فولاد کشور را مطابق برنامه ریزی پیش بینی شده محقق نموده است.

در سال مزبور مقدار 6.377.4 هزار تن کنسانتره سنگ آهن مرطوب(معادل 764.4، 5 هزار تن کنسانتره خشک) 2.169هزار تن گندله توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به شرکت های فولاد سازی کشور تحویل شده است.

همچنین از تولیدات سنگ آهن دانه بندی شده به مقدار 150 هزار تن پس از حصول اطمینان از مازاد بر تأمین نیاز های صنایع فولاد کشور (از طریق برگزاری مزایده عمومی و تحویل در محل معدن) به سایر خریداران در محل معدن تحویل و به فروش رسیده است.مجموع فروش محصولات در سال 1394 به میزان 9.251 میلیون تن به صورت تر (معادل 8.629 میلیون تن خشک) در محل مجتمع معدنی و مجتمع گندله سازی تحویل خریدار شده است.

تقسیم 350 ریال سود سهام در مجمع عمومی چادرملو

* سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیون ریال ( شامل 1.000 سهم به ارزش اسمی هر سهم 10.000 ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ 17.100 میلیارد ریال ( شامل تعداد 17.1 میلیارد سهم به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 93.12.29 افزایش یافته است.

تقسیم 350 ریال سود سهام در مجمع عمومی چادرملو

* بیان برنامه ها و چشم انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی

1- ادامه روند اجرای برنامه های افزایش تولید کنسانتره سنگ آهن ، بالاتر از ظرفیت اسمی (مشابه سالهای گذشته) و تولید محصولات سنگ آهن دانه بندی شده و گندله طبق برنامه مصوب سال 1395.

2- ادامۀ عمليات اجرائی طرح احداث کارخانۀ فولاد و احیاء مستقیم چادرملو با ظرفيت توليد ساليانه 1 ميليون تن شمش فولاد (قابل ارتقاء 1,300,000 تن و 1,550,000 تن آهن اسفنجی) در جوار کارخانه گندله سازی اردکان و حصول به پيشرفت فيزيكي طبق برنامه های پیش بینی شده برای سال 1395.

3- ادامه عمليات اجرائي مربوط به فاز 3 (واحد بخار) طرح احداث نيروگاه سیکل ترکیبی به ظرفيت 500 مگاوات و تکمیل عمليات راه اندازی نهایی آن در پایان سه ماه اول سال 95

توضیح آنکه فاز اول (واحد گازی شماره یک) در تیرماه و فاز دوم (واحد گازی شماره 2) در شهریور ماه سال 1393 راه اندازی و در شبکه سراسری کشور قرار گرفت.

4- تداوم مطالعات و بررسيهاي تكميلي مهندسي جهت اجراي طرح افزايش ظرفيت كارخانه گندله سازي اردكان تا 4 ميليون تن (افزايش توليد 600 هزار تن).

5- در طرح تولید آهن و فولاد سرمد ابرکوه که 65 درصد سهام آن متعلق به شرکت می باشد عملیات نصب ماشین آلات بخش نورد خاتمه و در سه ماهۀ اول سال 1395 عملیات تولید آزمایشی آغاز و در بخش

فولادسازی نیز طراحی تفصیلی تجهیزات و ماشین آلات ساخت خارج کلا انجام و حمل تجهیزات فولاد سازی

به محل اجرای ظرح شروع و طبق برنامه عملیات اجرائی شروع خواهد گردید.

6- ادامه عملیات اجرایی و تکمیل طرح تامین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهرستان اردکان و انتقال آب به مجتمع گندله سازی اردکان و بهره برداری از طرح در نیمه دوم سال 1395

* ترازنامه:

تقسیم 350 ریال سود سهام در مجمع عمومی چادرملو

* صورت سود و زیان:

تقسیم 350 ریال سود سهام در مجمع عمومی چادرملو


* آدرس وبسایت شرکت:

http://www.chadormalu.com/

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
ROMANIA
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
باید گلگهر 400 ریال سود را تصوصب کند وگرنه خیلی بد میشود؟؟؟؟