بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
مستطيل شيشه اي تالار

کودتا در ترکیه، قیام در حافظ

در گروه خودرویی بعد از خداحافظی ایران خودرو از بازار و رهسپار شدن این نماد به مجمع عمومی علی رغم فکر و خیال هایی که برای گروه سایپا در نبود "خودرو" می شد اما "خساپا" نشان داد جانشین قابلی بعد از ایران خودرو است بطوریکه از روز توقف خودرو تا به امروز سهام سایپا در ادامه راه ایران خودرو برای طی کردن روند نزولی کم نگذاشته است.
کد خبر : ۱۶۵۹۹۶
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.04.26 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 101 واحد افزایش به رقم 51439 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 66 واحد افزایش عدد 163007 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 37 واحد افزایش به رقم 26717 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شبندر" با 53 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خساپا" با 46 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افزایش به رقم 770 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2169 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1535 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس در حالی طی معاملات روز جاری با رشد حدوداً 105 واحدی مواجه شد که اهالی تالار اندکی نگران کودتای به وجود آمده در ترکیه و تأثیرات آن بر بازار سرمایه ایران بودند البته این کودتا که بنظر با کمبود کود مواجه بود کلاً چند ساعت بطول کشید و دوباره شهرهای در دست کودتاچیان به حالت نرمال و عادی خود بازگشت اما در مجموع نکته قابل توجه و بسیار جالب این اتفاق کودتا در ترکیه و قیام در حافظ بود چرا که فعالان بازار سرمایه و سهامداران بورس کشورمان علی رغم اتفاقات پیش آمده در کشور همسایه با اقدامی سریع و قابل توجه امروز بیشتر روزهای گذشته برای خرید سهام حضور به هم رساندند و پرچم پالایش و روی را بالا بردند و علیه خودروسازان قیام کردند !

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری فارغ از روند قیمتی سهام شرکت ها و شاخص کل بورس، شاهد اتفاقات و روندهایی بودیم که بیان و بررسی آنها خالی از لطف نیست.

در گروه خودرویی بعد از خداحافظی ایران خودرو از بازار و رهسپار شدن این نماد به مجمع عمومی علی رغم فکر و خیال هایی که برای گروه سایپا در نبود "خودرو" می شد اما "خساپا" نشان داد جانشین قابلی بعد از ایران خودرو است بطوریکه از روز توقف خودرو تا به امروز سهام سایپا در ادامه راه ایران خودرو برای طی کردن روند نزولی کم نگذاشته است. البته از حق نگذریم که خیلی قیاس این دو شرکت با یکدیگر منصفانه نیست اما به هر حال چند وقتی است که شبیه شده است.

اما برخی منابع آگاه خبر از بازگشت سایپا و زیر گروه آن به روند صعودی گذشته بعد از برگزاری مجمع داده اند چرا که گفته می شود در مجمع سایپا قرار است از قرارداد سیتروئن رونمایی شود. از سوی دیگر امروز سرمایه گذاری رنا در گزارش 9 ماهه خود که به سایت کدال ارسال کرده بود خبر از پوشش 100 درصدی بودجه داد تا اهالی تالار در انتظار تعدیل مثبت سود این شرکت باشند گفته می شود رنا بزودی 2 زیر مجموعه خود را برای فروش آگهی خواهد کرد.

اما گروه پر طرفدار و البته خوش روند این روزهای بورس امروز هم به مدد رشد قیمت های جهانی خصوصاً قیمت روی توانست باز هم مورد استقبال قرار گیرد. گروه روی که چند صباحی است برای تصاحب عنوان لیدری تلاش می کند توانسته طی هفته های اخیر روند قابل قبولی را پشت سر گذارد ولی حقوقی برخی از شرکت های مطرح و صاحب نام این گروه آنچنان عملکرد بد و نامطلوبی دارد که شاید کمتر سهامدار حاضر به انجام چنین عملکردهای باشد، کالسیمین یکی از همین شرکت هایی است که علی رغم تحلیل های کارشناسان از آینده و افزایش سودآوری اما حقوقی بلایی بر سر آن آورد که کسی جرأت ورود به این سهم را نمی کند و تنها افرادی دست به خرید سهام این شرکت می زنند که از آینده آن با خبر هستند.

واقعاً مشخص نیست که حقوقی این شرکت با چه توجیهی دست به عرضه های آبشاری در این نماد می زند.

آذرآب نیز دیگر سهامی است که اهالی تالار شایعه حرکت صعودی مجدد آن را با توجه به افزایش سرمایه 40 درصدی آن به سر زبان ها انداخته اند باید دید روند این شرکت از فردا چگونه خواهد شد.

حال می رسیم به گروه همیشه شگفتی ساز بورس، گروهی که معمولاً از هیچی به همه چی و بعد دوباره به هیچی می رسد. گروه پالایشی گروهی است که امروز با انتشار گزارش شرکت پالایش نفت شیراز و اعلام تعدیل 1250 درصدی مثبت سود موجب شگفتی اهالی تالار شد و همین کافی بود تا دیگر همگروهی های آنها نیز با رشد مواجه شدند. گفته می شود علت این تغییر به دلیل کاهش نرخ گاز میعاناتی اعلامی دولت به این شرکت ها می باشد. 

در پایان بنظر می رسد هر چه طی این مدت بورس و سهام شرکت ها و کلاً بازار سرمایه سوار بر سرسره استراحت کرد کافی باشد. از این به بعد البته منظور از آغاز مرداد ماه است ، نوبت به فعالیت و جنب و جوش بازار خواهد رسید.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
لطفا از حقوقهای نجومی مدیران سرمایه گذاریها و مدیران کارگزاریها و کارمندان آنها هم بنویسید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
بورسی جان خوبه یه نگاهی به اطلاعیه شتران بعد از مجمع بندازی . به اونهایی که سهامدار هستند 120ریال سود میده اما با یک شکل آبرومندانه..... آشکار میکنه و 2400میلیارد ریال برای هیئت مدیره ای در نظر میگیره که معلوم نیست برای سهامدارا چه کاری کرده اند که باید اینقدر پاداش بگیرند؟
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
سلام:خدمتی که کودتاچیان بنفع دولت تدبیر وامید کردند: با کودتادر ترکیه حقوقهای نجومی ازتیتر روزنامه ها حذف شد وبه زودی به تاریخ خواهد پیوست.ودولت تدبیر وامید نفسی به راحتی خواهد کشید.