بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
گروه سیمان طی دو سال اخیر با فراز و فرودهای فراوانی همراه شد و علاوه بر کلیه مشکلاتی که در سایه رکود اقتصادی گریبانگر اغلب صنایع بود، شرکت های سیمانی با موانعی همچون ممنوعیت صادرات سیمان به کشور عراق و کاهش تقاضا برای سیمان در این کشور ناشی از بروز تنش های سیاسی منطقه مواجه شد.
کد خبر : ۱۶۶۰۰۸
نویسنده :
جمشیدی

صنعت سیمان از جمله صنایعی است که رشد و نمو آن در گرو رشد اقتصادی و رونق بازار مسکن است و این صنعت بموجب رکود عمیق اقتصادی و توقف اجرای پروژه های عمرانی در خواب زمستانی فرو رفته که تاکنون هیچ محرکی همچون اعمال افزایش قیمت فروش محصولات نتوانسته شرکت های سیمانی را از شرایط نابسامان فعلی خارج کند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، گروه سیمان طی دو سال اخیر با فراز و فرودهای فراوانی همراه شد و علاوه بر کلیه مشکلاتی که در سایه رکود اقتصادی گریبانگر اغلب صنایع بود، شرکت های سیمانی با موانعی همچون ممنوعیت صادرات سیمان به کشور عراق و کاهش تقاضا برای سیمان در این کشور ناشی از بروز تنش های سیاسی منطقه مواجه شد. کشوری که بازار فروش سیمان در آن یکی از اصلی ترین بازارهای هدف صادراتی صنعت سیمان را به خود اختصاص می دهد و بخش عمده ای از تولیدات شرکت های سیمانی به آن صادر می شود. در کنار همه این موانع می بایست چالش قطعی گاز طبیعی به عنوان سوخت مصرفی واحدهای تولیدی مجموعه سیمانی اضافه کرد.

بر این اساس صنعت سیمان دوران سخت و دشواری را سپری کرد که افت تولید و فروش محصولات و در نهایت روند نزولی سودآوری شرکت های سیمانی سرانجام این وضعیت بود و مجموعه های سیمانی هم از لحاظ سودآوری و رشد قیمت سهام عملکرد نامناسبی را از خود به نمایش گذاشتند. به گونه ای که ارائه تعدیل های منفی سود برآوردی در بازه عملکرد میاندوره ای و نیز بازدهی منفی دستاورد این مجموعه ها برای سهامدارانشان بوده است. همچنان که موافقت معاون اول رییس جمهور جهت اعمال افزایش نرخ فروش سیمان طی چند وقت اخیر نتوانست تأثیر مثبت آنچنانی بر روند معاملات سهام این شرکت ها بر جای بگذارد و در حالی سهام شرکت های سیمانی با انتشار خبر افزایش نرخ فروش سیمان با افزایش تقاضا برای خرید سهام و صف خرید مواجه شدند که این موضوع نیز با اما و اگرهایی همراه شد و در پی آن عطش سهامداران برای خرید سهام این شرکت ها فروکش کرد و فعالان بازار سرمایه طی روزهای گذشته شاهد تشکیل صف فروش سهام در اغلب نمادهای شرکت های سیمانی بودند.

بر اساس اطلاعات موجود، صنعت سیمان از ابتدای امسال تا دوره منتهی به 26 تیر ماه جاری بازدهی منفی 6.73 درصدی را بدست آورده و از میان 38 شرکت فعال در این گروه تنها سهام پنج مجموعه تولید کننده سیمان با رشد قیمت همراه شده است. به گونه ای که سیمان خزر به عنوان شرکتی که بیشترین بازدهی مثبت را کسب کرده، رشد قیمت حدود 35 درصدی را به ثبت رسانده و در کنار آن شرکت سیمان لارستان با تحقق بازدهی مثبت حدود 14 درصدی به عنوان دومین شرکتی که در این گروه بازدهی مثبت بدست آورده معرفی می شود. علاوه بر این، شرکت های سیمان شاهرود، کرمان و دشتستان نیز از جمله مجموعه های سیمانی هستند که بازدهی مثبت محقق ساخته اند که البته میزان بازدهی مثبت آنها کمتر از 10 درصد محاسبه می شود. همچنین معاملات شرکت سیمان آرتا اردبیل در دوره مورد بررسی بدون ثبت بازدهی مثبت یا منفی به پایان رسیده است.

این در حالی است که شرکت سیمان تهران اولین شرکت فعال در گروه سیمانی است که بیشترین بازدهی منفی را کسب کرده و ارزش سهام آن بیش از 23 درصد کاهش یافته است. بعد از آن شرکت سیمان شرق در این رتبه بندی قرار می گیرد. چراکه از ابتدای امسال تا 26 تیر ماه جاری بازدهی منفی 23 درصدی را بدست آورده و در کنار آن هلدینگ سیمان فارس و خوزستان با افت قیمت 21 درصدی مواجه شده است.

خواب زمستانی صنعت سیمان/ بازدهی منفی 85 درصد از شرکت های سیمانی

علاوه بر این، طی دوره مذکور 12 شرکت فعال در گروه سیمان بازدهی منفی 10 تا 20 درصدی را محقق ساختند و مابقی نیز با افت کمتر از 10 درصدی ارزش سهام مواجه شدند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
در حالیکه سیمان تهران بازدهی منفی داردچرا باگشاده دستی بذل وبخشش میکند !!!!!