بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

کمبود نقدینگی، عامل تداوم روند نوسانی بورس

روند آتی بازار سرمایه به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله مهمترین آن می توان به چگونگی اثر گذاری کاهش نرخ سود بانکی و نیز تسهیلات بانکی بر اقتصاد کشور اشاره کرد. چرا که این دستورالعمل تاکنون اجرایی نشده و هنوز نقدینگی 1000 هزار میلیارد تومان که در دوره اعمال نرخ سود سپرده بانکی 18 درصدی در بانک ها سپرده گذاری شده بود، در این بازار قرار دارد.
کد خبر : ۱۶۶۰۹۰
نویسنده :
جمشیدی

از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد روند نوسانی بازار سرمایه بوده ایم و برخی از صنایع همچون پالایشی و فلزات اساسی طی دوره ای با افزایش تقاضا همراه شدند که حرکت صعودی آنها چندان پر قدرت نبوده و نتوانستند عنوان لیدری بازار سرمایه را به خود اختصاص دهند که به نظر می رسد این امر از کمبود نقدینگی در بورس نشأت می گیرد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: روند آتی بازار سرمایه به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله مهمترین آن می توان به چگونگی اثر گذاری کاهش نرخ سود بانکی و نیز تسهیلات بانکی بر اقتصاد کشور اشاره کرد. چرا که این دستورالعمل تاکنون اجرایی نشده و هنوز نقدینگی 1000 هزار میلیارد تومان که در دوره اعمال نرخ سود سپرده بانکی 18 درصدی در بانک ها سپرده گذاری شده بود، در این بازار قرار دارد. از این رو نمی توان انتظار داشت که در دوره کوتاه مدت تبعات مثبتی را در بازار سرمایه اعمال کند و این امر در بلند مدت مشخص خواهد شد و می توان بر اساس آن تصمیم گیری کرد.

محمد همتی روز بهانی اجرای طرح برجام و رفع تحریم های بین المللی را عامل دوم اثر گذار بر وضعیت آتی بورس بر شمرد و گفت: علیرغم برداشته شدن کلیه تحریم های بین المللی و افزایش صادرات نفت اما تاکنون تغییراتی در وضعیت شرکت ها ایجاد نشده و اگرچه گزارش های سه ماهه شرکت ها بهتر از عملکرد سه ماهه پایانی سال گذشته آنها بوده است، اما نشانه هایی از خروج صنایع از شرایط رکودی دیده نمی شود و همچنان با رکود درگیر هستند.

وی با بیان اینکه تا زمان انتشار گزارش عملکرد نیمه اول سال جاری شرکت ها روند بازار سرمایه نوسانی است، افزود: دولت فعلی اقتصاد کشور را در بدترین شرایط تحویل گرفت و نباید انتظار داشت تا شرایط اقتصادی سریعاً تغییر یابد.

این کارشناس بازار سرمایه به عامل سوم اثر گذار یعنی جذب سرمایه گذار خارجی اشاره کرد و گفت: برای جذب سرمایه گذار خارجی می بایست ثبات اقتصادی ایجاد شود و تا زمانیکه شرایط ابتدایی فراهم نشود سرمایه گذار خارجی جذب نمی شود. در شرایط فعلی حتی سرمایه گذاران داخلی نیز رغبتی برای ورود نقدینگی به بورس ندارند و می بایست وضعیت اقتصادی کشور دچار تحول شود تا شاهد جذب سرمایه گذاران خارجی باشیم.

همتی روزبهانی در ارزیابی گزارش عملکرد سه ماه نخست امسال شرکت ها گفت: به نظر می رسد شرکت های پالایشی با توجه به رشد بهای جهانی نفت و قیمت بنزین گزارش های مناسب تری را ارائه دهند و در کنار آن بهبود شرایط سودآوری صنعت سرب و روی در دوره مذکور دور از ذهن نخواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
اتفاقا اینقدر پول تو دست مردم هست که نگو. دلیل اصلی نوسان و یا بهتر بگم سقوط شاخص اول اقدام روحانی برای کاهش تورم به هر قیمتی حتی به قیمت نابودی تولید و دوم عدم اعتماد مردم به سیاستهای نابخردانه و غیر کارشناسانه دولت است.
من خودم تمام پولم را طی روزهای گذشته از بورس خارج کردم. البته با 50 درصد ضرر از طرف روحانی و دیگر دولت مردان!
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴
به بهانه اینکه دولت جلو تورم را بگیرد سه سال پیش به پولها سود هنگفت پرداخت نمودند همین عامل باعث این شد رکود برکشور حاکم شود وهنوزم دولت حتی به خودش کمک نمیکند آخر سالش را با خاطره خوب به پایان برساند بازار سرمایه نابود شده