بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
کد خبر : ۱۶۶۱۱۷
به گزارش خبرنگار ایلنا، سرفصل مربوط به تحقیق و تفحص از شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین از زیر مجموعه‌های شستا نشان می‌دهد حداقل 2.7 میلیون دلار خسارت ارزی و حداقل 828 میلیارد ریال خسارت ریالی در این دوران از راه اختلاس و سوء استفاده به این شرکت وارد شده است.

در گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین آمده است؛ این شرکت در حال حاضر دارای 8 شرکت فرعی، متشکل از شرکت کارگزاری باهنر با سرمایه 30 هزار میلیون ریال، شرکت کارگزاری صباتامین با سرمایه 30 هزار میلیون ریال، شرکت کارگزاری بیمه تامین آینده با سرمایه 2 هزار میلیون ریال، شرکت سرمایه‌گذاری هامون شمال با یک هزار میلیون ریال، شرکت خدمات مدیریت صبا تامین با سرمایه یک میلیون ریال، شرکت خدمات بیمه تامین آتیه با سرمایه 30 میلیون ریال، شرکت ماکرو اینترنشنال سرویس با سرمایه 14.7 میلیون درهم امارات و شرکت گلوب با سرمایه 450 هزار درهم امارات که خود دارای 7 شرکت زیرمجموعه در کشورهای آلمان، دبی، هنک کنگ، شارجه، گرجستان است.

در بررسی تخلفات این مجموعه بزرگ، علاوه بر مواردی چون اعمال نشدن صحیح سود سرمایه‌گذاری‌ها در دفاتر قانونی آمده است؛ یکی از شرکت‌های فرعی تحت پوشش شرکت ماکرو اینترنشنال (گلوب هنک کنگ) به نام یکی از کارکنان خارجی شرکت مذکور (خانم هو) ثبت شده که با برداشت غیرقانونی به مبلغ 1.04 میلیون دلار و 1.18 میلیون یورو (مجموعا حدود 2.7 میلیون دلار) از حساب بانکی، اقدام به انحلال شرکت کرده که از سال 1390 تا 1392 (زمان انتشار گزارش) پیگیری‌های انجام شده منجر به وصول طلب شرکت نشده است. همچنین ترازنامه تلفیقی گروه شامل مبلغ 98 میلیارد ریال خالص، طلب شرکت‌های گروه از شرکت منحله گلوب هنک کنگ است که ذخیره‌ای از بابت موارد فوق در شرکت‌های فرعی مربوطه منظور نشده است.

در ادامه این گزارش آمده است: حساب‌ها و اسناد دریافتنی گروه شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین شامل مبلغ 148 میلیارد ریال مغایرت حساب‌های فی‌مابین شرکت‌های فرعی با شرکت اصلی است که ماهیت آن مشخص نیست.

در بخش دیگری از این گزارش، با اشاره به اداره دو شرکت کارگزاری باهنر و شرکت خدمات مدیریت صبا به صورت سرپرستی و بدون تعیین مدیر عامل، به موضوع تصدی همزمان مدیریت امور اداری و مالی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین و مدیریت عاملی شرکت سرمایه‌گذاری هامون شمال، اشاره شده و عنوان شده است که قوانین تجارت و نیز دستورات سازمان بورس در این مجموعه نادیده گرفته نشده است.

در بخش دیگی از این گزارش به جعل اسناد و برداشت‌های غیرقانونی از حساب‌های شرکت به ارزش 20 میلیارد ریال توسط «ف.غ» مدیر امور مالی سابق شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین اشاره شده است که با وجود گذشت 6 سال از آن تاریخ (تا سال 1392)، هنوز طلب شرکت احقاق نشده بود.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به مواردی همچون عدم رعایت مفاد اصلاحیه قانون تجارت و اساسنامه شرکت، خریدهای عمده سهام شرکت‌های سرمایه پذیر قبل از تصویب هیات مدیره، عدم رعایت تقدم و تاخیر تصمیم‌گیری در معاملات و ... ، عنوان شده است که با وجود اعلام جرم در خصوص سوء استفاده و نفع شخصی مستقیم و غیرمستقیم مدیریت سرمایه‌گذاری پیشین از طریق وابستگان خود که منجر به حدود 10 میلیارد ریال ضرر برای شرکت شده است، این موضوع تا تاریخ تهیه گزارش به نتیجه قطعی نرسیده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
چون آن خلاف کرد شما هم باید خلاف کنی ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
با اینکارا به مسن کلید رای نمیدیم
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
اگر احمدی نژاد نبود شمار چه کار می کردید ؟
گاهی لازم دز درونتان هم یادی از حقوقهای نجومی و غارتهای میلیاردی دوستان مثلا" اصلاح طلبتان مانند صفدر حسینی هم بکنید
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
از بس قدم اصلاح طلبان کذایی و دولت به اصطلاح تدبیر و امید نامبارک و نامیمون بوده که هنوز هم بعد از 3 سال گدایی و کاسه لیسی آمریکا و سایر کشورهای غربی ذره ایرونق اقصادی را برای مملکت بوجود نیاوزده که هیچ بلکه برعکس پسرفت داشته ایم.و داریم می بینیم که نفرین احمدی نژاد دامن این مدعیان خائن و غارتگر را گرفته و رسوا خواهد کرد
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
در مقابل غارتهای صورت گرفته در تامین اجتمایی میشود گفت این چند مورد فقط قطره ایی از اقیانوس است! در دولت بهار و عدالت!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶
همه اینها در دولت تدبیر و امید کشف میشود ولی عطف به ماسبق می شود که صحیح نیست.دولت روحانی خودش مسئول است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۰
احمدی نزاد باید محاکمه شود.