بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
کارشناس بازار ارز و آتی سکه شرکت کارگزاری بانک سامان عنوان کرد:

آرامترین بهار بازار ارز در دهه 90/ تیر ماهی پر نوسان برای دلار

دلار طی یک ماه گذشته از کمترین سطح یعنی 3460 تومان روند نوسانی مثبتی را کلید زد تا در پایان ماه به 3507 تومان رسید، البته در این بین سطح 3546 تومان را به عنوان بالاترین قیمت تیر ماه نیز لمس کرد. هر چند که تیر ماه سال جاری برای دلار نسبت به ماه های گذشته پر نوسان بود اما به طور کل در مقایسه با مدت مشابه دهه 90 کم نوسان ترین و آرامترین روند خود را پشت سرگذاشت.
کد خبر : ۱۶۶۳۰۶
نویسنده :
یارمحمدی

روند هر دلار آمریکا طی تیر ماه سال جاری با رشد و صعود همراه بود، همچنین نوسان و انحراف معیار هر دلار در بهار سال 95 حدود 12 تومان بود، به طوری که کم نوسان ترین و آرامترین دوره را در دهه 90 به خود اختصاص داده است.

کارشناس بازار ارز و آتی سکه شرکت کارگزاری بانک سامان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: دلار طی یک ماه گذشته از کمترین سطح یعنی 3460 تومان روند نوسانی مثبتی را کلید زد تا در پایان ماه به 3507 تومان رسید، البته در این بین سطح 3546 تومان را به عنوان بالاترین قیمت تیر ماه نیز لمس کرد. هر چند که تیر ماه سال جاری برای دلار نسبت به ماه های گذشته پر نوسان بود اما به طور کل در مقایسه با مدت مشابه دهه 90 کم نوسان ترین و آرامترین روند خود را پشت سرگذاشت.

نیما کرامت در ادامه در رابطه با علت کم نوسان شدن دلار در بازار ارز گفت: 3 عامل بالا بودن عرضه دلار توسط دولت و بانک مرکزی در این بازار، کاهش سفته بازی ها و بهبود انتظارت معامله گران از جمله فاکتورهای مهم در کاهش نوسانات بازار آزاد ارز می باشد که محدود شدن نوسانات دلار و کم شدن انحراف معیار دلار را سبب شده اند.

وی در رابطه با دلایل نوسانات مثبت و روند صعودی تیر ماه گفت: خبرهایی مبنی بر خروج دلار از مبادلات نفتی کشور که موجب کاهش میزان عرضه این ارز در بازار شد، افزایش شاخص جهانی دلار که گران شدن دلار در کشورهای همسایه را در پی داشت، اونس جهانی که رابطه ای الاکلنگی با دلار دارد، نا امنی ها در منطقه و عبور دلار، از مرز روانی 3500 تومان نیز باعث افزایش تقاضا در این بازار شد.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی نیز طی یک ماه گذشته بر روند هر دلار آمریکا بی تأثیر نبود، چرا که بازار ارز یک بازار موازی با بانک محسوب می شود و انتظار می رود با کاهش نرخ سود سپرده بانک ها بازارهای موازی همچون ارز، طلا، سکه و بورس مورد اقبال قرار گیرد و به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور نقدینگی به سمت تولید حرکت نکند.

این کارشناس بازار ارز گفت: البته دو عامل دیگر که باعث تشدید نوسانات مثبت دلار شده است که عبارتند از افزایش نرخ دلار مبادله ای از طرف دولت جهت کاهش شکاف میان نرخ آزاد و مبادله ای ارز و اعلام این خبر که برخی کالا ها دیگر مشمول دریافت ارز مبادله ای نمی شوند .

کرامت بیان کرد: در حال حاضر به دلیل عزم جدی دولت در جهت تک نرخی کردن ارز شرایط پیش نیاز آن را از جمله کاهش نرخ تورم، کاهش شکاف میان نرخ آزاد و مبادله ای ارز، برقراری سوئیفت و تسهیل مبادلات ارزی محیا کرده است. بر این اساس به نظر می رسد طی دو ماه آینده ارز تک نرخی شود و به دنبال آن بازار آتی ارز نیز راه اندازی شود.

وی در خاتمه در خصوص پیش بینی روند آتی دلار گفت: با توجه به اینکه نوسانات این ارز طی چند ماه گذشته محدود شده است، به نظر می رسد در ماه های آتی و تا زمان تک نرخی شدن در همین سطوح 3450 تا 3500 تومان در نوسان باشد و به سطوح بالاتر رشد پیدا نکند از طرفی بانک مرکزی نیز با کنترل عرضه های خود در بازار دلار را در سطوح فعلی نگاه داشته و قصد ندارد از این بیشتر رشد دهد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
ممنون از گزارشتون ،خسته نباشید
رحمت الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
استاد کرامت بسیار عالی وجالب بود
نوسانگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
دلار نوساناتش خیلی کم شده و این نشونه ی خوبیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
معاملات آتی دلار جذاب خواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
صرافی ها منتظر راه اندازی بازار اتی ارز هستند ،و به نظرم برای سرمایه گذاران کلان بسیار مفید خواهد بود،ممنون