بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
معاملات بازار سرمایه در سال جاری با بروز چالش اساسی برای صنایع و شرکت های فعال بورسی یعنی عدم تمدید معافیت مالیاتی اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها آغاز شد. آنچنان که طی مصوبه جدید هیأت وزیران تنها شرکت هایی که طی سال 94 مراحل قانونی انجام برنامه افزایش سرمایه از محل مذکور را سپری کرده اند، می توانند این برنامه را بطور کامل به اجرا درآورند و از منافع آن بهره ببرند.
کد خبر : ۱۶۶۳۵۰
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه در حالی از ابتدای سال جاری تاکنون وضعیت نابسامانی را پشت سر گذاشته که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند که عدم وجود نقدینگی کافی در بورس مهمترین عامل بازدارنده رشد و بالندگی این بازار است. عاملی که در کنار رفتار سهامداران حقوقی موجب شده تا بازار سرمایه به عنوان آئینه تمام نمای اقتصاد کشور علیرغم وجود اخبار مثبت در حوزه اقتصادی و سیاسی روند نوسانی رو به نزولی را سپری کند و تاکنون آنطور که باید و شاید موجبات رضایت سهامداران را فراهم نساخته است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، معاملات بازار سرمایه در سال جاری با بروز چالش اساسی برای صنایع و شرکت های فعال بورسی یعنی عدم تمدید معافیت مالیاتی اجرای برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها آغاز شد. آنچنان که طی مصوبه جدید هیأت وزیران تنها شرکت هایی که طی سال 94 مراحل قانونی انجام برنامه افزایش سرمایه از محل مذکور را سپری کرده اند، می توانند این برنامه را بطور کامل به اجرا درآورند و از منافع آن بهره ببرند.

این موضوع بهانه ای شد تا بازار سرمایه در مسیر نزولی قرار بگیرد و رفته رفته نقدینگی که طی سه ماهه پایانی سال گذشته بواسطه برخی از اخبار مثبت وارد بورس شده بود، از این بازار خارج شود. در این شرایط اخذ برخی از تصمیمات از سوی دولتمردان همچون کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و تسهیلات بانکی در کنار افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی و بهای جهانی نفت و نیز اعلام تعدیل های مثبت با اهمیت سود برآوردی برخی از شرکت ها نتوانست مانع از تداوم روند نزولی بازار سرمایه شود. هر چند که طی دوره کوتاه مدتی تبعات مثبتی را بر کلیت بازار سرمایه اعمال کرد، اما عوامل مذکور نتوانستند همچون محرکی برای ایجاد رونق در روند معاملاتی بورس، ورود نقدینگی جدید به آن و افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه عمل کنند.

اما نکته قابل تأمل اینکه در شرایطی که بازار سرمایه از کمبود نقدینگی رنج می برد و بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل طولانی شدن اجرای طرح برجام برای تزریق سرمایه به این بازار تردید دارند، سهامداران حقوقی به عنوان بازیگران اصلی بورس رفتاری خلاف تعهد و رسالت اصلی خود در جهت ایجاد تعادل در بورس از خود به نمایش گذاشتند. رفتاری که بارها مورد انتقاد و عتاب سهامداران و فعالان بازار سرمایه قرار گرفته، اما متولیان اصلی بازار سرمایه توجهی به آن نمی کنند.

بر اساس این گزارش، سهامداران و شرکت های حقوقی با عرضه های پر حجم در روندهای مثبت بازار سرمایه مانع از رشد قیمت سهام برخی از شرکت ها متناسب با پتانسیل های بنیادی و تکنیکالی آنها شده اند و در نهایت سبب افزایش بی اعتمادی سهامداران نسبت به پتانسیل های بازار سرمایه برای حرکت در مسیر رشد شدند. به طور قطع اغلب سهامداران نمونه رفتارهای این چنینی شرکت های حقوقی در روند معاملات برخی از سهام شرکت ها را به خاطر دارند که چگونه برخی از سهامداران حقوقی در نمادهایی همچون بانکی، فولاد و خودرو با عرضه های پر حجم روندی صعودی ارزش سهام شرکت را سرکوب کردند.

به نظر می رسد در شرایطی که بازار سرمایه همانند بیماری می ماند که دوران نقاهت خود را سپری کرده و برای رسیدن به سلامتی کامل خود را آماده می کند، سهامداران حقوقی با اعمال ضربه ای مهلک مانع از سرحال شدن بیمار یا همان بازار سرمایه می شوند و فرصت های موجود برای احیای دوباره بورس را از بین می برند که به طور قطع اینگونه رفتارها به سهامداران حقیقی بیشترین صدمه را وارد می کند.

از سوی دیگر رفتار سهامداران حقوقی در اوضاع فعلی بازار سرمایه که حجم و ارزش اندک معاملات روزانه خود بیانگر عدم وجود نقدینگی کافی در آن است، سبب شده تا با انتشار اخبار مثبت اثر گذار بر یکی از گروه بطور مثال افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی اندک نقدینگی موجود در بورس را به سمت گروه فلزات سوق دهد و اغلب نمادهای فعال در این گروه با افزایش تقاضا برای خرید سهام و بعضاً تشکیل صف خرید سهام مواجه شوند و در مقابل به دلیل کمبود نقدینگی کافی مابقی گروه ها در پی عرضه های پر حجم سهام جهت تأمین نقدینگی خرید سهام شرکت های فلزی با روند نزولی همراه شوند. این در حالی است که در صورتیکه نقدینگی کافی در بورس وجود داشته باشد و سهامداران حقوقی با خرید و فروش سهام بطور عادلانه در روندهای مثبت و منفی از سهام زیر مجموعه های خود حمایت کنند، آنگاه شاهد آن خواهیم بود که با ایجاد تقاضا در یک گروه سایر گروه های مرتبط با آن با افزایش تقاضا و رشد قیمت مواجه می شوند و در نهایت جو مثبت به کلیت بازار سرمایه تسری خواهد یافت. اتفاقی که در شرایط فعلی به ندرت رخ می دهد و اغلب شاهد توجه سهامداران به یک گروه خاص و افزایش فشار فروش سهام در گروه های دیگر هستیم.

بر این اساس به نظر می رسد عمکرد سهامداران حقوقی و سرمایه گذاری های کوتاه مدت آنها در بازار سرمایه بی اعتمادی را در میان اهالی بازار ایجاد کرده که تبعات منفی آن در شرایط فعلی بورس که با چالش های متعددی مواجه است، گریبانگیر فعالان و سهامداران شده است و این موضوع در کنار بسیاری از مشکلات و چالش ها در روند نزولی بازار سرمایه مزیت بر علت شده است و در نهایت بازار سرمایه با وجود تمام پتانسیل هایی که دارد همچنان در مسیر صعودی در جا می زد، از این رو به نظر می رسد از یک سهامداران حقوقی می بایست در نحوه رفتار خود تجدید نظری کنند و از سوی دیگر متولیان بازار سرمایه در نظارت بر عملکرد این گروه از سهامداران دقت نظر بیشتری داشته باشند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
من از بورس ایران خارج شدمچون که نفت پاسا رگاد خریده بودم 2500تومان الان شده 1000تومان
امینی
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
وخارزم در 103 حقوقی آبشاری می فروخت حقیقیها نمی ترسیدند می خریدند ولی ما با ضرر خارج شدیم تعجب اینجاست در 115تومان حقوقی خریدار شده من نفمیدم که بنیادی می خرند یا تکنیکالی یا چیز دیکری. آن از حق تقدمها واین هم از سهم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
دزدها نمی گذارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
سایت tsetmc خوابیده

برنامه نویس سایت که الان تو این شرکت نیست پیغام گذاشته باید بیایین بخرینش
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
من میگم این برجام از بسکه تاثیر مثبت گذاشت روی کل اقتصاد و بازار سرمایه کلا اقتصاد و بازار سرمایه و حقوقیهاش گیج شدن و نمیدونن چیکار کنن، کاشکی یکی یه کم جلوی سرعت تاثیرش رو اقتصاد و بازار سرمایه را میگرفت. :-)
ناشناس
-
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
تا روحانی مدیران سابق شرکتها که از دولت پاکدست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!به ارث رسیده رو عوض نکنه آش همین آشه و کاسه همین کاسه . این حقوقی باید کاری کنه که آن ته مانده اقتصاد هم نابود بشه و روحانی یک دوره ای بشه انشاالله
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
بورس نیوز خواهش میکنم در مورد حقوقی میدکو که قیمتش از 770 اومده 205 تومان بنویس. که الان تو قیمت 205 تومان حقوقی فروشنده است !!!!!