بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
پس از استعفای رییس کل بیمه مرکزی این پرونده درحالی وارد فاز جدیدی شد که در پی آن تعدادی از مدیران دولتی به ویژه در شبکه بانکی کشور به دلیل دریافت رقم هایی حتی بیش از 50 میلیون تومان ماهانه از سمت خود عزل شوند.
کد خبر : ۱۶۶۳۵۸
نویسنده :
کیوان فر

پرونده فیش های حقوقی نجومی مدیران به کجا رسید؟ اتفاقی که از اردیبهشت ماه سال جاری با برملا شدن حقوق برخی مدیران بیمه مرکزی کلید خورد تا ریاست این نهاد اولین قربانی این افشاگری ها باشد و به دلیل پرداخت های نامتعارف به مدیران زیر مجموعه اش از سمت خود استعفا کند.

به گزارش بورس نیوز، پس از استعفای رییس کل بیمه مرکزی این پرونده درحالی وارد فاز جدیدی شد که در پی آن تعدادی از مدیران دولتی به ویژه در شبکه بانکی کشور به دلیل دریافت رقم هایی حتی بیش از 50 میلیون تومان ماهانه از سمت خود عزل شوند.

خبر فیش های حقوقی نجومی در حالی سریعاً در شبکه های اجتماعی و کانال های تلگرامی دست به دست شد که رخداد این واقعه پرسش های زیادی را در افکار عمومی ایجاد کرد که آیا چنین اتفاقی با آرمان عدالت محوری ما مناسبت دارد؟ و اینکه آیا ادعای برخی از این افراد درست است که با توجه به عملکردشان، دریافت حقوق های بالا نیز حق آنها است؟

اما در حالی در میان میلیون ها خبر و مطلبی که این روزها در کانال تلگرام میان کاربران دست به دست می شود که خبر یک فیش حقوقی مانند یک بمب خبری در میان مردم پیچید و همین عامل بهانه ای شد تا طی یک نظرسنجی به بررسی دیدگاه فعالان حوزه اقتصادی و بازار سرمایه پیرامون این رخداد بپردازیم. در این نظرسنجی که با عنوان "شما با دریافت حقوق بالا توسط کدامیک از مدیران مخالف هستید؟" بیش از 4050 نفر شرکت کردند.

مخالفت فعالان اقتصادی با فیش های نجومی مدیران

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، بیش از 61 درصد از مشارکت کنندگان معتقدند هیچ کدام از مدیران نباید حقوق های بالا دریافت کنند.

این در حالی است که 33 درصد نیز معتقدند مدیران با کارکرد ضعیف نباید حقوق های بالا دریافت کنند. اما به اعتقاد آنها، مدیران با کارکرد قوی به دلیل آنکه برای مجموعه های تحت مدیریت خود ارزش افزوده ایجاد کرده و عملکردی فراتر از انتظارات رقم می رنند، شایستگی دریافت حقوق های بالا را دارند.

اما در مقابل چنین نظراتی این نکات نیز مطرح است که حتی اگر مدیری کارکردی به مراتب قوی تر از دیگر مدیران داشته باشد، کار شاقی نکرده و تنها وظیفه خود را برای مدیریت بهینه و کارآمد آن مجموعه انجام داد و در مقابل آن نیز حقوق، پاداش و سایر مزایایش را دریافت کرده است و به همین دلیل 6 درصد از کل نظرات با دریافت های بالای هر دو گروه مدیران با کارکردهای ضعیف و حتی قوی مخالفند.

ضمن اینکه اگر همین مبالغ نجومی را تقسیم کنیم، معادل حقوق ده ها کارمند بوده و حتی می توان چندین نیروی جدید را به کار گرفت، حال آنکه این روزها حقوق چندین نفر تنها به جیب یک مدیر می رود؛ آن هم در شرایطی که کارگران و کارمندان اکثراً در شرایطی به مراتب سخت تر و طاقت فرسا تر از آن مدیر کار می کنند و درآمدشان تنها همان حقوق های پایه وزارت کار است.

حتی می توان این مبالغ را برای پرداخت تسهیلات رفاهی به کارمندان و کارگران به کار گرفت.

گرچه نکته مهم اینجاست که این پرداخت ها مختص دولت فعلی نبوده و در دوره های قبلی هم چنین مواردی وجود داشته است.

از این رو لازم به نظر می رسد ریشه های فساد احتمالی در بدنه دولت و سازمان های دولتی سوزانده شود تا بیش از این عدالت اجتماعی خدشه دار نگردد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر