بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
موضوع افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی "سرمايه‌گذاري بلند مدت" مدتی است که مدیران بنگاه های اقتصادی و صاحبان سهام آنها را به خود مشغول داشته است. بویژه آنکه مجلس شورای اسلامی با گنجاندن بندی در بودجه سال 1391 کل کشور، سرمایه بنگاه های اقتصادی ناشی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی های آنها را از شمول مالیات معاف کرده است.
کد خبر : ۱۶۶۳۷۶
نویسنده :
ارسالی- قاسمی

صنعت خودرو، صنعتی است که با زندگی روزمره مردم در ارتباط مستقیم است، اين صنعت با توجه به مولد بودن و حضور پررنگ در بورس، سهم خود در زندگي را توسعه داده و در بازار سرمايه كشور نيز اثر گذار است، بررسی بازارهای بورس اوراق بهادار تهران در هفته سوم تيرماه سال 95 حکایت از این دارد كه صنعت "خودرو و ساخت قطعات" به تنهایی 48 درصد از حجم معاملات و 33 درصد از ارزش معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، موضوع افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی "سرمايه‌گذاري بلند مدت" مدتی است که مدیران بنگاه های اقتصادی و صاحبان سهام آنها را به خود مشغول داشته است. بویژه آنکه مجلس شورای اسلامی با گنجاندن بندی در بودجه سال 1391 کل کشور، سرمایه بنگاه های اقتصادی ناشی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی های آنها را از شمول مالیات معاف کرده است. حال كه در راستاي برنامه هاي دولت تدبير و اميد، اقتصاد درون زا و مولد هدف بخش هاي اقتصادي و توليدي است، گروه خودروسازي سايپا در دوره جديد با برنامه‌ريزي هدفمند در انسجام ‌بخشي و سامان‌دهي ساختار مالي، توانست ارزش افزوده قابل توجهي براي سرمايه مالي خود ايجاد نموده و در بازار سرمايه به سمت رشد و تعالي گام بردارد؛ به نحوي كه گروه سايپا و شركت هاي زير گروه كه وضعيت نگران كننده‌اي را تجربه مي‌كردند، اكنون در بازار سرمايه در شاخص هاي مربوطه وضعيت مناسبي را سپري مي كنند.

هدايت و رهبري هر سازمان و يا مجموعه توليدي از اهميت خاصي برخوردار است كه بايد اذعان كرد، مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با توجه به تخصص و توان در مديريت امور مالي، نظم و سامان مطلوبي را در گروه تحت مديريت خويش ايجاد كرده است تا اين غول بزرگ خودروسازي كشور از شرايط بحران نجات يابد و در حال حاضر نه تنها جلوه‌اي از يك شركت داراي بحران را ندارد، بلكه در بازار سرمايه شاخص‌هاي روبه رشد را تجربه مي‌كند.

بازيگران عرصه بازارهاي مالي بخصوص افراد حاضر در بورس هنوز از ياد نبرده‌اند كه در پنجم دي ماه سال 94 هر سهم سايپا به پايين ترين قيمت خود در سالهاي اخير و محدوده 87 تومان رسيد و اين در حالي بود كه تعداد سهام سايپا در آن زمان 17.443ميليارد سهم بود و لذا ارزش سايپا در آن زمان به محدوده 1510 ميليارد تومان رسيد.

با تدابير انديشيده شده، سايپا با روش‌های نوین و ابتکاری به عنوان اولین بنگاه اقتصادی در کشوربا استفاده از "قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیات های مستقیم"، توانست افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي "سرمايه‌گذاري بلند مدت" را به ثبت رسانده و ساختار دارایی‌های خود را اصلاح نمايد. با عنايت به اين موضوع و علي‌رغم نوسانات قيمتي اكثر نمادها در روزهاي گذشته و به تبع آن‌ها شركت سايپا، در تير ماه سال 95،‌ در حاليكه قيمت هر سهم سايپا در بازه قیمتی 130 تومان بود و با توجه به اينكه تعداد سهم سايپا به 39.267 ميليارد سهم رسيده بود، ارزش سايپا به حدود 5104 ميليارد تومان رسيد.

به بيان ساده‌تر بايد گفت با تدبير انديشيده شده در اصلاح ساختار دارايي‌هاي سايپا، علاوه بر اينكه باعث شد تا نسبت‌هاي مالي علي‌الخصوص نسبت مالكانه شركت سايپا بهبود يابد، شركت نيز از شمول ماده 141 اصلاحيه قانون تجارت خارج شده و توانايي اخذ وام‌هاي بيشتر را داشته باشد و همچنين نرخ بهره وام‌هاي جديد نيز كاهش يابد و در كنار اين موارد ارزش شركت در بازار سرمايه نيز افزايش يافته و سایپا با ارزش‌ترين شركت خودروساز در بازار سرمايه ايران باشد و بتواند جای غول های خودروسازی کشور را در بازار سرمایه جابجا کند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
ما که 200 تومن خریدیم هنوز40درصد تو ضرریم.
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
چون شما بعد از سود دهی 150درصدی رسیده اید
فرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
در ازای این همه پتانسیل سایپا که با تدبیر و هوشمندی مدیریت جدیدش به بهترین نحو به کار گرفته و استفاده شد، مدیر یکی دیگر از شرکتهای خودروساز رغیب که همه فرصتهای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها را تا بحال از دست داده و عقب مانده اظهار کرد که در عوض عملکرد ایشان شفاف است! بایستی بگردیم ببینیم منظور از شفافیت چه بوده و این شفافیت را در کجا میشود یافت؟ شاید در عملکرد حقوقی و سهام گردان نوسانگیر آن شرکت یا سود 5 ریالی هر سهم و پاداش 260 میلیون تومانی مدیران برای شرکت در مجمع سالیانه آن شرکت بتوان آن شفافیت را یافت!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
اینها خوب ولی هنوز رشد قیمتی سایپا کند هست و انتظارات ما سهامداران را براورده نکرده است ضمن اینکه دایما برای مدت طولانی نمادش بسته میشود که اصلا جالب نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
ضر ب المثلی است که میگوید درشهرکوران کسی که صاحب بک چشم باشد پادشاه است اگر افزایش سرمایه واستفاده از ترفند های قانونی در مقایسه باخودروسازدیگری که در خواب خرگوشی بوده وازفرصت استفاده نکرده است وسپس به التماس وزاری افتاده است راملاک مقایسه وتدبیر اندیشی مدیران قرار دهیم مطالب فوق مستدل میباشد .ولی در صورتیکه با عمل کرد خودروسازان کره ای ونواوری وابداعات وابتکارات انها مقایسه شود دریغ وصد افسوس...............!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
آینده سایپا را چگونه می بینید؟ باید در این سهم ماند یا خارج شد؟