بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
کد خبر : ۱۶۶۴۷۴
سال‌ها پیش مرحوم حسین قندی یکی از اساتید روزنامه‌نگاری می‌گفت روزی در روزنامه کیهان به این نتیجه رسیدیم که لوگوی کیهان که به نستعلیق نوشته شده خیلی شکم دارد و باید از آن وضعیت دربیاید اما اقتضای کار حرفه‌ای ایجاب می‌کرد که به یک‌باره لوگو را تغییر ندهیم و این کار را در فاصله چند ماه و آرام آرام انجام دادیم و هیچ یک از مخاطبان هم متوجه این تغییر نشد چرا که این تغییر یک دفعه‌ای و به یک‌باره انجام نشده بود.

این جمله استاد فقید این روزها عجیب تداعی کننده شرایط حجاب در کشور است. تصور کنید 30 سال پیش و در دهه شصت خانمی را در خیابان می‌دیدید که یک مانتو به تن دارد که هیچ دکمه‌ای ندارد و شلوار لی پوشیده و در کمال تعجب تکه‌هایی از آن شلوار هم نباشد یعنی قیچی شده باشد نه از فقر که از عمد و البته شالی هم به سر داشته باشد که اگر نباشد بهتر است شکی نیست که که مردم آن زمان سریع به پلیس زنگ می‌زدند که زنی مجنون در کوچه پسکوچه‌های این شهر در حال قدم زدن است، بیم آن می‌رود که به کسی آسیب برسد.

... و طولی نمی‌کشید که یک آمبولانس آژیرکشان می‌آمد و دخترک به ظاهر مجنون را زیر نظر پلیس با خود می‌برد. این جملات را حتماً آن‌ها که دهه شصت را تجربه کرده‌اند، باور می‌کنند. حتی 20 سال پیش هم اگر با این سر و وضع کسی در خیابان انقلاب ظاهر می‌شد در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن بود عده‌ای فکر کنند که حتماً دوربین مخفی است و شاید سرک می‌کشیدند که دوربین مخفی را هم پیدا کنند و حتماً عده‌ای از خانم‌ها زیر لب غر و لند کنان بر سرعت قدم‌هایشان می‌افزودند تا از این تصاویر فاصله بگیرند و در عجب بودند که اتفاقی افتاده و یا مثلاً این خانم حتماً ... است.

... اما 10 سال پیش. حتماً این تصاویر با چشمانی خیره و البته آمیخته به نکوهش تا آنجا که تصویر محو شود ادامه داشت. شاید کمی آن طرف‌تر رگ‌های گردن یکی از اهالی محل هم باد کرده بود و داد می‌زد آقا این کوچه چند تا شهید داده اسم این کوچه، کوچه شهداست شما را به خدا حرمت نگه دارید. ... و اما امروز برخی بی‌اعتنا از کنار این تصاویر رد می‌شوند، برخی کمی آن‌طرف‌تر در حال عکس گرفتن از این صحنه هستند کسی چه می‌داند شاید می‌خواهند به عنوان مد جدید از آن الگوبرداری کنند. پسرک جوانی هم لبخند به لب، چند عکس می‌گیرد و طولی نمی‌کشد که به سرعت برق و باد این تصاویر در شبکه‌ای اجتماعی دست به دست می‌چرخد.
کمی این‌طرف‌تر اما مردی جا افتاده می‌خواهد جلو برود تذکر بدهد اما می‌ترسد که یکی از شهروندان معترض او شود و بگوید آقا به تو چه ارتباطی دارد و کسی چه می‌داند شاید قمه‌ای زیر آستینی مخفی باشد تا گلوی معترض را بشکافد و فردا تیتر روزنامه‌ها بشود که آمر به معروف بر اثر اصابت ضربات قمه جان خود را از دست داد.

زن برهنه

چه شده؟ این همه تغییر در 30 سال حکایت از چه دارد؟ کدام برنامه‌ریز به خود جسارت داده که برای حجاب دختران و زنان این مملکت این‌طور طراحی کند که در یک فاصله زمانی، آن‌ها را این‌گونه به خیابان‌ها بفرستد؟ مردم ما چه تغییری کرده‌اند که این همه تغییر رفتار را از خود نشان می‌دهند. کدام روان‌شناس، جامعه‌شناس و یا آسیب‌شناسی این همه تغییر را به راحتی تفسیر می‌کند و از کنار آن می‌گذرد؟

حتم داریم که این مانکن‌های نیمه عریان که بی‌مهابا در سطح شهر قدم می‌زنند، ثمره تئوری آنانی است که بدون حساسیت زایی و در کمال خونسردی گام به گام نظریه خود را پیاده کردند تا در سایه غفلت دولت‌ها و سر به هوایی وزارت‌خانه‌های مختلف این مرز و بوم و شوراهای مختلفی که حتماً اعضای آن هم حقوق‌های ناچیزی می‌گیرند، حساسیت‌زدایی کنند. امروز کار به جایی برسد که دختران گول خورده اینطور لخت و عور در انظار عمومی ظاهر شود تا هر کدام انگشت اتهام را به روی یکدیگر نشانه رویم و تازه به پلیس خرده بگیریم که آقا چرا برخورد نمی‌کنید که البته پلیس هم در این ماجرا آن‌قدر بی‌تقصیر نیست لااقل به اندازه دیگران هم نباشد سهمی در این نابسامانی دارد.
... و شاید دوباره دست روی دست بگذاریم و از کنار این تصاویر مضحک بگذریم. 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
ناشناس
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
مشکل اصلی این هست که کار مملکت رسیده به لج و لجبازی!دولت با مردم لجه و مردم با دولت و مسئولین با مردم و بلعکس و حتی مسئولین با مسئولین و دولت با مجلس و ...
مثالهای عینی:
1-درخواست ملت:تحریم خودرو بعلت قیمت بالا و کیفیت پایین
جواب دولت:حمایت تمام عیار از خودروسازها و بی کیفیت تر و گرانتر کردن خودروها و خائن نامیدن ملت!

2-درخواست ملت:افزایش حداقل 20 درصدی حقوق
جواب دولت:افزایش 12 درصدی حقوق آنهم با منت و بعد از 3 ماه!

3-درخواست ملت:کاهش مالیاتها
جواب دولت:افزایش مالیاتها و اضافه کردن مالیات بر ارزش افزوده برآن!

4- درخواست دولت:کاهش میزان مصرف آب
جواب ملت:افزایش بیش از پیش مصرف آب!

5-درخواست مسئولین:حفظ و رعایت حجاب اسلامی
جواب ملت:نازکتر شدن ساپورتها و بدون دگمه و کوتاه شدن مانتوها و تنگ تر شدن شلوار آقایان و بتازگی هم برهنگی کامل!!!

6-درخواست مسئولین:نرفتن به شمال در ایام عزاداری
جواب ملت:اضافه شدن به تعداد مسافران شمال هر سال بیشتر از پارسال!

7- درخواست ملت:مجازات اعدام مفسدین فی الارض و غارتگران
جواب مسئولین:راه فرار رو باز گذاشتن برای مفسدین و غارتگران بصورت شبانه به کانادا و یا جریمه مضحک دویست هزار تومانی و هشت میلیون تومانی

8- درخواست ملت:کاهش قیمت قبوض اب و برق و گاز و تلفن و یا افزایش یارانه
جواب دولت:افزایش ماهیانه قبوض و قطع کامل یارانه!!!!!!!

9- درخواست ملت:چاپ شدن کامنتها
جواب سایتها:منتشر نکردن اغلب کامنتها!

10- درخواست ملت:تحصیل رایگان
جواب دولت:پولی کردن تمامی مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا دانشگاه!

11- درخواست ملت:رسیدگی به وضع مردم و رها کردن بیگانگان
جواب مسئولین:رسیدگی کامل به وضع بیگانگان از مردم عراق و سوریه و یمن گرفته تا بحرین و جیبوتی و فلسطین و لبنان و رها کردن مردم ایران!
خب با این اوصاف چه انتظاری دارید؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
اعتقاد به حجاب و ارزشها باید در درون آدمها باشد آدرس غلط ندهیم درون آدمها تغییر پیدا کرده است
بانوی ایرانی
-
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
به نظر شما چه اتفاقی در این دو سه ماه افتاده کسی کاری ندارد این مانتو فروشها چه می فروشند ؟چندی پیش برای خرید مانتو برای عروسم رفته بودیم هر چه گشتیم یک مانتو دکمه دار پیدا نکردیم اخر هم یکی از همانها را خریدیم زحمت دوخت دکمه یک سره را بنده کشیدم . حال باید دید منظور از این بی خیالی چیست ؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۷
آقا کاش میگفتی سی سال پیش این همه ذزدی بود اختلاس بود فیش های نجومی بود چرا حرمت خون شهدا را نباید در اختلاس و دزدی نگه داشت شهدا رفتند برای دفاع از مرز و بوم تا دشمن نیاد غارت کنه مال مردم و بیت المال افسوس که حرمت نگه نداشتند مال مردم چپاول کردند و رفتند . لطفن این پست منو بزلر بدون سانسور
ناشناس
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
ما فکر کردیم برای وطنشون رفتن جنگ مثل مابقی مردم دنیا. نگو برای حجاب رفته بودن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
اینا باید شوهر داشته باشن تا کنترلشون کنه.
شوهر میخوان شوهر.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
فاصله طبقاتی را حل کنید همه چیز درست میشود. رانت اشتغال- پارتی -هم حزبی-بازار رها شده و به جان مردم افتاده-بله گو بجای شایسته سالاری و...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
اولا غیر قابل انتشار یعنی مخالفت صریح با مطلب.دوم اینکه بعد از اینهمه سال متوجه نشدید ییاست زور و تهدید و ترعیب نتیجه عکس داده.وگرنه مردم هم خوب می دونن چقدر پوشیده باشند و چی درسته و چی غلطه.پشتش ۷۰۰۰سال قدمت وجود داره.
یک دهه شصتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
برنامه ای برای بی حجابی طراحی نشده اتفاقا بی برنامگی های کلان، وضعیت رو به این روز کشونده. شما هم خیلی نگران نباش خیلی از همین آدمهایی که توی خیابون میبینی که سالم به نظر می رسن بر اساس استانداردهای دهه 60 روانی هستن پس در مورد رفتارشون خودتو خیلی اذیت نکن برو ببین چرا خانه از پای بست ویران است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶
وااسفا(-؛ چیزی که اینهمه روش تکیه شدو براش وقت گذاشته شد این شد آخرش وای به حال اقتصاد و سیاست و...
مشهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۲
لخت و عور یا تو حمومه یا تو استخر! حتی دامن کوتاه رو هم لخت و عور نمیگویند! جامعه رو کسی تدریجا تغییر نمیده! جامعه تدریجا تغییر میکنه! دویست سال پیش اگه خانمی به مکتبخونه میرفت و سواد یاد میگرفت مثل یک فاحشه بهش نگاه میکردند! اما امروز سنتی ترین قشر جامعه هم دخترهاشون به دانشگاه میفرستند و یا حتی زنهاشون رانندگی میکنند! پوشش افراد یک جامعه همیشه باید مطابق عرف باشه! عرف همیشه تو خیابونها دیده میشه نه تو کتابها! عرف به معنی ذهنیت یا باور یا ایدیولوژی خاصی نیست! عرف رو با نگاه به سبک زندگی مردم میشه درک کرد! و باید به ان تن داد! وگرنه اتفاقا کسیکه انرا نپذیرد با عرف در افتاده است!
ناشناس
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
اصلا خودت فهمیدی چی گفتی پروفسور
ناشناس
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
ناشناس 00:22 اتفاقا" دوستمون خانم یا آقای مشهدی با استدلال خیلی قوی مساله و حرف دل ما خانمها را بیان کردند.
مازیار
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
آره پروفسور...فهمید چی گفت اتفاقا خیلی هم جالب گفت...شما اگه نمی فهمی کتاب بخون
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
ایکاش به دزدیها و غارت بیت المال هم حساس بودیم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
ایا واقعا نمی دانید اوردن لقمه مشکوک به سر سفره خانواده ان هم باجبار در این چند سال مدیریت ها با تصمیمات غلط طوری وانمود کردند که باید فلان چیز گران شود ودر این راه مسابقه شروع شد (بزین وهواپیمایی .قطار.اتوبوس رانی .شرکتهای حمل بار. اب وبرق .گاز مخابرات ماموران وصول مالیات ) که نوبت به تولید کنندگان رسید وپس از ان قصاب وبقال وبازار میوه که کشاورز سودی نمیبرد بخاطر سود کشاورزان مالکان اجاره خانه ها بالا بردند بانکی دیدند کشاورزان سودی نکرده اند سود بانکی را بالا کشیدند ودر کل همه این ها دست به دست هم برای رفاع حال مصتضعفان دارند فعالیت می کنند
ضراب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
نتیجه فقروبیکاری وبی برنامه گی بیش ازاین نخواهدبود
شاهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
مرگ بر داعش
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
من هر چه نگاه میکنم نمی بینم نیمه لخت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
فقط کشور مالزی را ببینید و از آن کشور یاد بگیرید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
داشتن حجاب اثبات کننده هیج صفتی نمیتواند باشد و نداشتن آنهم همینطور.
ناشناس
-
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
40 سال پیش هم اگه میگفتند اگه اینقدر فساد و اختلاس و دزدی در کشور هست همه شاخ درمیاوردند ولی اکنون هزاران میلیارد دزدی برای مردم شده اعداد کاملا" عادی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
شور نزن شیرت خشک میشه
سید مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
با سلام : از نظر یه عده قوانین اسلام فقط وفقط پوشش وحجاب ظاهری هستش اگه از عدالت -راستگویی-برابری- انصاف-و صدها ارزشهای والای انسانی واسلامی در جامعه خبری نباشه اشکال نداره .!!!!!!!!!!!!اینها نتیجه فشارهای افراطی هستش .!!!!!!از ماست که بر ماست .اسلام همیشه در فضای باز بیشتر از هر موقعی رشد کرده .بیشتر باید نگران خودمون باشین تا دیگران .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
99% کشورهای دنیا حجاب اختیاریه و ملتش از حکومتش بابت اشتغال و رفاه بازخواست میکنه به جای اینکه حکومت مردمش رو بابت حجاب بازخواست کنه!
یوسف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
شما مقایسه کنید با آذربایجان یا نخجوان که فقط موهای زنان و پاهای خانوما بدون هیچگونه آرایشی دیده میشود و هیچ کس هم بهشون نگاه نمیکنه اما تو ایران ظاهر حجاب دارن ولی صد قلم آرایش میکنن و خودشونو با آرایش در جامعه مطرح میکنند و همه بهشون نگا میکنن چون عقده درونی شده و حالت روانی پیدا کرده
و همه بیماری جنسی گرفتن و چشم چرونی میکنن.
بیکار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
من بیکارم شما از منهم بیکارترید اینها را بررسی میکنید
حقوق این افراد را که مسئول بررسی این ناهنجاریها ست رو کی میده نصفشو به ما بدید اینها رو بخونیم
زینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
مشکل از زمانی شروع شد که فکر کردیم باید در مسائلی که به ما مربوط نیست دخالت کنیم! نمونش همین کار شما!!! بورس و چه به حجاب؟!!! وقتی بخشهای مختلف کشور بجای افزایش کارایی خود به فکر دخالت در امور سایرین هستند نتیجش همینه که میبینید.
دوستدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
قانون حجاب یک قانون تحمیلی است انتخاب پوشش حق طبیعی هر فرد است .در کاری که ربطی به شما ندارد دخالت نکنید مردم با رفتارشان به شما نشان می دهند حق دخالت در انتخاب پوشش مردم ندارید.